رئیس پارلمان لبنان: "امام موسی صدر" در لیبی زندانی است

آغاز دوره ریاست روسیه بر شورای امنیت، افزایش خشونت در آمریکا، وحشت صهیونیست ها از سخنان سید حسن نصرالله و ششمین گفت‌وگوی روحانی با مکرون در سه ماه گذشته از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در بیست و چهار ساعت گذشته بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

ششمین گفت‌وگوی روحانی با مکرون در سه ماه گذشته

دفتر ریاست جمهوری فرانسه به دنبال گفت وگوی تلفنی شب گذشته (شنبه شب) روسای جمهوری ایران و فرانسه بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌ و گوی تلفنی با رئیس جمهوری ایران اجرای کامل تعهدات برجامی‌ ایران و کمک آن در چارچوب تامین صلح و ثبات منطقه را خواستار شد.

بر اساس این بیانیه، این ششمین گفت و گوی تلفنی حسن روحانی و امانوئل مکرون در طول ۳ ماه گذشته است.

مکرون دوشنبه گذشته در نشست خبری پایانی چهل و پنجمین اجلاس رهبران گروه ۷ در بیاریتز این کشور گفته بود که با روحانی در چارچوب کاهش تنش های واشنگتن و تهران و موضوع برجام، تماس خواهد گرفت.

به نوشته تارنمای "ون مینوت"، الیزه اعلام کرد که پاریس بار دیگر بر ضرورت پایبندی ایران به تمام تعهدات هسته ای خود و انجام  اقدامات لازم برای برقراری صلح و امنیت در خاورمیانه تاکید کرد. رئیس جمهوری فرانسه به طور خاص از ایران خواست که "برای پایان دادن به درگیری ها و باز کردن باب مذاکرات در یمن" اقدام کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه دراین باره نوشت: امانوئل مکرون درجریان گفت و گوی شنبه شب (۹ شهریور) از حسن روحانی خواست تا "تدابیر لازم" را برای ترغیب مذاکرات یمن اتخاذ نموده و"نهایت خویشتنداری را در لبنان در پیش گیرد تا هیچ چیز ثبات موجود در منطقه را در این لحظات پرتنش به خطر نیاندازد. "

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه شنبه در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با وی، تلاش های پاریس در راستای حفظ برجام را مجدانه دانست و اظهارکرد: سفر دکتر ظریف به فرانسه، برای افکار عمومی و سیاسی منطقه و جهان حائز اهمیت و قابل توجه بود.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه رویکرد اصلی جمهوری اسلامی ایران حفظ برجام بوده و همواره در این راستا تلاش می‌کند، تاکید کرد: اجرای کامل تعهدات طرفین در برجام و تأمین امنیت کشتیرانی آزاد در همه آبراه ها از جمله خلیج فارس و تنگه هرمز، دو هدف اصلی ایران در مذاکرات کنونی است.  

روحانی عدم پایبندی به برجام و خروج یکجانبه آمریکا از این توافق را با هدف بروز مشکلات فراوان در مسیر تعاملات ایران با دیگر کشورها برشمرد و گفت: متأسفانه پس از این اقدام یکجانبه آمریکا، کشورهای اروپایی نیز  اقدامی عملی در مسیر اجرای تعهدات خود نداشتند.

رئیس جمهوری رفع کامل همه تحریم‌ها علیه ایران را زمینه ساز مذاکرات بعدی دانست و تاکید کرد: اگر اروپا نتواند تعهدات خود را عملیاتی کند، ایران گام سوم در کاهش تعهدات برجامی را به اجرا خواهد رساند که البته این اقدام هم مانند دیگر مراحل اقدامی قابل بازگشت خواهد بود.

 روحانی تصریح کرد: مفاد توافق برجام تغییر ناپذیر بوده و همه طرف‌ها باید نسبت به محتوای آن متعهد باشند.

رئیس پارلمان لبنان: امام موسی صدر در لیبی زندانی است

رییس پارلمان لبنان با تاکید بر عزم خود برای آزادی "امام موسی صدر" و دو تن از همراهانشان که در لیبی ناپدید شده اند، اعلام کرد: نتایج تحقیقات و اعترافات حاکی از آن است که ایشان از زندانی به زندان دیگر در این کشور منتقل شده اند.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری "العهد" لبنان، "نبیه بری" دیروز (شنبه) در مراسمی که "جنبش أمل" به مناسبت چهل و یکمین سالگرد ناپدید شدن امام موسی صدر برگزار کرده بود، گفت: به تلاش های خود برای آزادی وی از زندان های لیبی ادامه می دهد و به عنوان رئیس این جنبش و رئیس پارلمان لبنان به این هدف مقدس متعهد خواهد بود.

 وی از دستگاه قضایی لبنان خواست تا اقدامات لازم را برای محاکمه متهمان سرعت بخشد و تلاش کند با بازجویی از آن ها اطلاعاتی برای کمک به آزادی امام موسی صدر به دست آورند.

بری ادامه داد: با وجود شرایط سخت لیبی، کمیته رسیدگی به پرونده امام موسی صدر تماس های خود را با این کشور برای تشویق دادستان کل لیبی به همکاری جدی در این پرونده افزایش داده است.

وی گفت: تا زمانی که این موضوع حل و فصل نشود، لبنان روابط با لیبی را برقرار نمی کند.

عمران خان: جهان را از وضعیت کشمیر آگاه کنید

نخست وزیر پاکستان در سخنانی ویدیویی برای پنجاه و ششمین نشست جامعه اسلامی آمریکای شمالی در هادسون آمریکا گفت: جهان باید از آنچه در کشمیر می گذرد، آگاه شود ترس ما از این است که هند برای انحراف توجهات از کشمیر تلاش کند.

بر اساس گزارشی از تلویزیون "جیو" پاکستان، عمران خان ضمن درخواست از دولت آمریکا برای ترغیب اعضای کنگره این کشور به درک آنچه در کشمیر می گذرد، ابراز امیدواری کرد جامعه بین الملل به مسئولیت خود در قبال کشمیر عمل کند.

وی گفت: ترس ما از این است که هند برای انحراف توجهات از کشمیر تلاش کند. اگر هند دست به چنین کاری بزند ما به شیوه ای مقتضی پاسخ می دهیم.

عمران خان با اشاره به خروج حدود ۲ میلیون مسلمان آسام هند از فهرست شهروندی مدعی شد : یک سازمان ملی میهنی (RSS) در هند معتقد است تنها هندوها باید در هند باشند. دولت "نارندرا مودی"، نخست وزیر هند به دنبال تغییر بافت جمعیتی کشمیر است. جهان باید از آنچه در کشمیر می گذرد، آگاه شود.

عمران خان همچنین گفت: تروریسم هیچ ارتباطی با مذهب ندارد. چرا مسلمانان همواره به عنوان مظنون محسوب می شوند؟ به محل عبادت مسلمانان در اروپا هم حمله شده است. قبل از حملات ۱۱ سپتامبر، ببرهای تامیل دست به حملات انتحاری می زدند و تروریسم ارتباطی با هیچ مذهبی ندارد. پس از حملات ۱۱ سپتامبر، هند مبارزه کشمیری ها برای استقلال را تروریسم معرفی کرد.

وی  تصریح کرد، اسلام دین صلح و آموزش زندگی توام با آرامش و صلح است. عمل یک فرد را نمی توان به کل جامعه نسبت داد.

وحشت صهیونیست ها از سخنان سید حسن نصرالله

رژیم صهیونیستی پس از هشدارهای اخیر "سید حسن نصرالله" دبیر کل "حزب الله لبنان" درباره نقض حریم هوایی لبنان، با نگرانی اقدامات نظامی و امنیتی در مرزهای شمالی اراضی اشغالی فلسطین را افزایش داده است.

تارنمای روزنامه "جروزالم پستامروز (یکشنبه) نوشت که ارتش اسرائیل پس از هشدار حسن نصرالله در مورد اجتناب ناپذیر بودن حمله تلافی جویانه علیه رژیم صهیونیستی، همچنان در حالت آماده باش باقی می ماند.

این روزنامه صهیونیستی به نقل از یک سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر افزود: ارتش همچنین آماده سازی نیروهای هوایی، دریایی و اطلاعاتی خود را به خاطر جنگ احتمالی در شمال مخصوصا "الجلیل" آغاز کرده است.

دبیر کل حزب الله لبنان در جریان یک سخنرانی به مناسبت آغاز ماه محرم، تاکید کرد: پاسخ به تجاوز اسرائیل حتمی است و باید صهیونیستها بدانند که زمان و نحوه این پاسخ را فرماندهان میدانی مشخص می کنند.

وی افزود: مقاومت است که شرایط، زمان و مکان هدف قرار دادن پهپادهای اسرائیلی را در حریم هوایی لبنان انتخاب می کند.

دو فروند پهپاد متجاوز رژیم صهیونیستی یکشنبه گذشته با نقض حریم هوایی لبنان، در جنوب بیروت در منطقه ضاحیه سقوط کردند. پهپاد اول هیچ گونه خسارتی به همراه نداشت، ولی پهپاد دوم که مجهز به بمب بود، به بخشی از ساختمان رسانه ای حزب الله خساراتی وارد کرد.

نصرالله در خصوص تجاوز اخیر پهپادهای صهیونیستی به لبنان گفت: یکی از فرضیه هایی که مطرح است این است که مأموریت پهپادهای اسرائیلی کار گذاشتن بسته های انفجاری بوده است.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، مرکز فرماندهی شمال رژیم صهیونیستی از هفته گذشته در آماده باش است. دیروز نیز ارتش این رژیم یک محموله موشکی به این منطقه منتقل کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین حریم هوایی برای تردد هواپیماها و فرودگاه غیرنظامی در منطقه "کریات شمونا" در شمال سرزمین های اشغالی فلسطین را بسته و نیروی دریایی خود را در حالت آماده باش کامل قرار داده است.

نصرالله در سخنان خود با اشاره به اینکه اسرائیل باید بهای تجاوز پهپادی را بپردازد و همه تهدیدات، مقاومت را از پاسخ باز نمی دارد، افزود: قصد داریم دشمن را حیران و سرگردان همان طور که اکنون است، باقی نگه داریم.

عربستان و امارات؛ دوستان قدیمی، دشمنان جدید

تارنمای اینترنتی "رأی الیوم " در شماره دیروز (شنبه) خود از منافع اقتصادی و دیدگاه متفاوت ریاض و ابوظبی به حزب الاصلاح یمن دارای رویکرد جماعت اخوان المسلمین را عامل اصلی درگیری های نیابتی دو طرف در یمن بر شمرد.

به گزارش شماره امروز (یکشنبه) روزنامه القدس العربی چاپ لندن، سازمان اروپایی دیده بان حقوق بشر با صدور بیانیه ای از حملات زمینی و هوایی امارات علیه "عدن" و "ابین" به عنوان یک "اقدام انتقامجویانه و شوک برانگیز و وحشتناک و جنایت جنگی" نام برد.

از سوی دیگر به نوشته روزنامه مزبور، کاربران شبکه اجتماعی توئیتر در یک اقدام گسترده " محمد بن زاید " ولیعهد امارات را مورد تهاجم قرار دادند و او را به " شعله ور کردن آتش جنگ و فتنه انگیزی در یمن " متهم کردند.

در همین راستا برخی از کاربران نوشتند که امارات در نتیجه عملکرد سیاسی رهبرانش به " یک چهره تروریستی " تبدیل شده است.

تارنمای شبکه تلویزیونی الجزیره نیز در شماره امروز (یکشنبه) به نقل از بیانیه منتشر شده از سوی به اصطلاح "مجلس شورای یمن" هوادار عبد ربه منصور هادی، امارات را عامل ناامنی و جنگ و کشتار در جنوب یمن معرفی کرد و از عربستان خواست تا در جهت پایان دادن به اقدامات امارات در جنوب یمن تلاش کند.

بر پایه همین گزارش، شبه نظامیان یمنی هوادار عبد ربه مستقر در جنوب عربستان که به همراه نیروهای سعودی در حال نبرد با نیروهای مردمی و ارتش یمن بسر می برند، با برگزاری تظاهرات خواستار بازگشت به استان های محل اقامت خود در یمن هستند.

تحلیل گران و کارشناسان سیاسی معتقدند که خروج شبه نظامیان مزبور از جنوب عربستان به شدت باعث تضعیف جبهه های نبرد سعودی خواهد شد و استان های جنوبی عربستان یعنی جیزان و نجران و ابها و عسیر را در مقابل حملات بی امان نیروهای مردمی یمن آسیب پذیرتر خواهد کرد.  

روابط امارات و دولت مستعفی یمن به عنوان متحد عربستان اخیرا به شدت متشنج شده است به طوری که روز جمعه گذشته جمع زیادی از یمنی ها در استان تعز در غرب یمن به خیابان ها آمدند و خواستار خروج نیروهای اماراتی از کشورشان شدند.

درگیری میان شورای انتقالی جنوب و وابسته به امارات و وفاداران به دولت هادی و مورد حمایت عربستان از آن زمان شدت گرفت که نیروهای موسوم به "کمربند امنیتی" در ۱۹ مرداد ماه کنترل کاخ ریاست جمهوری "معاشیق" در شهر بندری "عدن" و مراکز راهبردی این شهر را در دست گرفتند.

آغاز دوره ریاست روسیه بر شورای امنیت

روسیه از امروز، یکم سپتامبر ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به مدت یک ماه در دست می‌گیرد و انتظار می‌رود که سرگئی لاوروف در تعدادی از نشست‌های این شورا شرکت کند.

ریاست شورای امنیت به صورت چرخشی و ماهانه از سوی اعضای آن و به ترتیب نام این کشورها بر مبنای الفبای انگلیسی صورت می‌گیرد.

در ماه اوت، لهستان ریاست این شورا را بر عهده داشت.

بر اساس  گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل روز سه‌شنبه برنامه ریاست روسیه در شورای امنیت را پس از تایید آن از سوی اعضای این شورا به خبرنگاران اعلام خواهد کرد.

به گفته دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، روسیه برنامه‌ای پربار را برای ریاست یک ماهه‌اش آماده کرده که برنامه‌هایی را در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای نیز شامل می‌شود.

ریاست روسیه بر شورای امنیت همزمان با هفتاد و چهارمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل صورت می‌گیرد که قرار است از روز ۱۷ سپتامبر آغاز شود.

اردوغان آمریکا را تهدید کرد

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد، قصد خروج از پیمان ناتو و پشت کردن به هم‌پیمانان خود را ندارد اما تهدید کرد که اگر ۲ تا ۳ هفته دیگر توافق کشورش با آمریکا در شرق فرات اجرا نشود، ترکیه به تنهایی دست به کار می‌شود.

بر اساس گزارشی از سیریا نیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه نهم شهریور (۳۱ اوت) در مراسم فارغ التحصیلی افسران دانشکده جنگ دانشگاه دفاع ملی ترکیه گفت: کشورش قصد خروج از ناتو و پشت کردن به متحدین خود در این پیمان را ندارد.

اردوغان اما با انتقاد شدید از آمریکا افزود: ایالات متحده در شرق فرات از "تروریست‌ها" پشتیبانی می‌کند و این موضوع به مشکلی میان آمریکا و ترکیه تبدیل شده است.

او در سخنان خود به فعالیت مشترک گروه نظامی "یگان‌های مدافع خلق" و آمریکا نیز اشاره کرد و بدون آن‌که از آمریکا نامی ببرد اظهار کرد: پناه بردن یک گروه تروریستی که آن را تار و مار کرده‌ایم به کشور هم‌پیمان ترکیه و ادامه فعالیت‌های آن زیر سایه این حمایت‌ها به یک مساله و مشکل تبدیل شده است.

اردوغان همچنین گفت که کاسه صبر ترکیه دیگر لبریز شده و اگر منطقه امن و حائل طی چند هفته آینده تحت کنترل قرار نگیرد، ترکیه برنامه عملیاتی خود را اجرا خواهد کرد.

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد، اگر نیروهای کشورش نتوانند بر منطقه امن کنترل یابند، آنکارا به صورت یکجانبه در شمال سوریه دست به عملیات نظامی می‌زند.

وی افزود: اگر ایجاد منطقه امن در شرق فرات را با سربازان و طبق شروط خود طی دو یا سه هفته آتی آغاز نکنیم، طرف مقابل باید به فکر پیامدهای آن باشد.

قاضی لبنانی: امام موسی صدر زنده است

قاضی لبنانی و گزارشگر کمیته رسمی پیگیر پرونده ربایش امام موسی صدر اعلام کرد: اطلاعات موثقی داریم مبنی بر اینکه امام موسی صدر زنده است.

قاضی حسن الشامی، گزارشگر کمیته رسمی پیگیر پرونده امام موسی صدر به سایت العهد لبنان گفت: از مقامات لیبی می‌خواهیم طرح تفتیشی را برای آزادسازی امام موسی صدر تصویب کنند.

او اظهار کرد، مدارک مستدلی در اختیار داریم که نشان می‌دهند امام موسی صدر زنده است.

کد خبر 387984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.