هشدار انجمن حمایت از حقوق کودکان درباره یک بازی رایانه‌ای

پیرو تبلیغات گسترده بازی رایانه‌ای اکشن "زولا" در سطح شهرها و فضای مجازی و با توجه به عدم رعایت محدودیت سنی زیر ۱۸ سال این بازی، انجمن حمایت از حقوق کودکان نامه‌ای به وزیر ارشاد نوشته و رونوشت آن را به معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ارسال کرده و درخواست بررسی این موضوع را دارد.

به گزارش ایمنا، در این نامه آمده است:

- طبق ماده ۱۹ پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، کشورهای‌ طرف‌ کنوانسیون‌ تمام‌ اقدامات‌ قانونی‌، اجرایی‌، اجتماعی‌ و آموزشی‌ را در جهت‌ حمایت‌ از کودک‌ در برابر تمام‌ اشکال‌ خشونت‌های‌ جسمی‌ و روحی‌، آسیب‌رسانی‌ یا سوءاستفاده‌، بی‌توجهی‌ یا سهل‌انگاری‌ و بدرفتاری‌ به عمل خواهندآورد.

- طبق ماده ۲۷ پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک نیز، کشورهای‌ طرف‌ کنوانسیون‌ حق‌ تمام‌ کودکان‌ را نسبت‌ به‌ برخورداری‌ از استاندارد مناسب‌ زندگی‌ برای‌ توسعه‌ جسمی‌، ذهنی‌، روحی‌، اخلاقی‌ و اجتماعی‌ به‌ رسمیت‌ می‌شناسند.

-   بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای براساس نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای(ESRA)، رده سنی ۱۸+ را برای بازی زولا در نظر گرفته اما در صفحه ایجاد حساب کاربری و نصب این بازی هیچ گزینه یا امکانی برای احراز سن کاربر لحاظ نشده است.

عنایت دارید که رده‌بندی سنی بازی‌های ویدئویی بر اساس خصوصیات جسمی- حرکتی، عقلی- ذهنی، خصوصیات عاطفی و اجتماعی که در گروه‌های سنی متفاوت است، صورت می‌گیرد و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز با توجه به تأثیرات سوء جسمانی و روانی بازی‌های رایانه‌ای نسبت به اعمال محدودیت برای گروه‌های سنی مختلف اقدام می‌کند، خواهشمند است در راستای حسن اجرای این امر دستورات لازم جهت نظارت در این زمینه و جلوگیری از استمرار این روش را مبذول فرمایید.

کد خبر 387981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.