کلاغ‌ها، گربه‌ها و آدم‌ها در قاب شهر

سعید سادات‌نیا معتقد است که شهر تنها برای انسان‌ها نیست بلکه یک مجموعه ای است که شامل رودها، درخت ها، کوه ها و همه موجودات زنده و طبیعت آن می شود و بر این باور طراحی هایی را از موجوداتی چون کلاغ و گربه به تصویر کشیده است تا رابطه آن ها را در قاب نقاشی نشان دهد.

سعید سادات‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص نمایشگاه کلاغ ها، گربه ها و انسان ها می‌گوید: علاوه بر نقاشی، معماری و شهرسازی را نیز دنبال کردم و زمانی که روی موضوعات شهری کار می کردم به این باور رسیدم که شهر تنها برای انسان‌ها نیست بلکه یک مجموعه ای است که شامل رودها، درخت ها، کوه ها و همه موجودات زنده و طبیعت آن می شود.

این هنرمند با بیان اینکه انسان یکجانشینی را یاد گرفت و توانست با طبیعت زندگی کند، ادامه می‌دهد: تنها موجود زنده ای که باطبیعت هماهنگ نشد انسان بود، او یک روز منابع آبی را نابود و آپارتمان سازی کرد و جنگل ها را از بین برد.

او با اشاره به زندگی کلاغ ها می‌افزاید: حدود پنج سال از کلاغ ها طراحی کردم و دیدم که با چه دقتی برای حفظ نسل خود تلاش می‌کنند به خاطر عمرطولانی که دارند موجودات هوشمندی هستند و از خودشان بسیار خوب حفاظت می کنند.

سادات نیا می‌گوید: کلاغ‌ها به راحتی از مرزها عبور می کنند و مانند انسان ها میان مرزها اسیر نمی شوند و درگیر جنگ نیستند آن ها از پسماند انسان تغذیه می کنند و با طبیعت سازگار هستند.

این هنرمند با بیان اینکه طرح کلاغ ها را در دهه ۷۰ در گالری به نمایش گذاشتم، اضافه می‌کند: پس از آن موضوع گربه ها برای من جذاب شد و طراحی هایی از آن ها کشیدم و چند سال بعد به نمایش گذاشتم و یک کتاب از طراحی کلاغ ها و گربه ها منتشر شد.

وی با اشاره به طرح فیگورهایی که در نمایشگاه به نمایش گذاشته است، می‌گوید: سی سال از عمرم را وقتی درجلسات حرفه ای حضور پیدا می کردم در دفترچه طراحی از فیگورهای حاضرین درجلسه طرح می زدم و حدود صد دفترچه داشتم که آن ها را درگالری گلستان نیز به نمایش گذاشتم.

سادات نیا ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه رابطه کلاغ ها، گربه ها و آدم ها برایم جالب بود و اندیشه اولیه طرح ها بر روی همین رابطه شکل گرفته بود نمایشگاهی با عنوان کلاغ ها، گربه ها و آدم ها برگزار کردم.

این هنرمند با بیان اینکه بازیافت پسماند انسان ها توسط این موجودات باعث شد که من برای این نمایشگاه از ورق های زینک که در چاپخانه ها دور ریخته می شود و رنگ صنعتی استفاده کنم، می‌گوید: هدف از این نمایشگاه این است که بگوییم به طبیعت، محیط زیست و بازیافت احترام بگذاریم و توجه بیشتری به آن ها داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه تا ۲۰ شهریور در گالری اکنون برپا است، خاطرنشان می‌کند: اصفهان همیشه صاحب سبک و صاحب مکتب های هنری به ویژه در معماری و شهرسازی بوده است و من همیشه از شهرم آموختم و امیدوارم با برگزاری این نمایشگاه توانسته باشم اثر کوچکی بر روی جوانان گذاشته باشم.

کد خبر 387966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.