راهکارهای مقابله با التهاب ناشی از افرایش سن

التهاب مزمن، عامل مهمی در ابتلا به انواع مشکلات مرتبط با سلامت نظیر آکنه، مشکلات گوارشی و بعضی سرطان‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش ایمنا، التهاب ناشی از افزایش سن، یک فرایند اجتناب ناپذیر است. در بدن ما با افزایش سن، سطوح بالاتری از فاکتورهای بیوشیمیایی التهابی مانند اینترلوکین ۶ و فاکتور نکروز تومور آلفا ایجاد می‌شود. این مواد شیمیایی برای کمک به سیستم ایمنی بدن، برای مقابله با عفونت‌ها و حفظ سلامت مفید است، اما مقادیر بیش از حد آن‌ها، زمینه ساز بروز مشکلاتی مانند سرطان و از بین رفتن عضلات می‌شود. در ادامه شما را با بعضی راهکارها برای مقابله با التهاب ناشی از افزایش سن آشنا می‌کنیم:

حفظ سلامت روده‌ها: باکتری‌های خوب روده نقش مهمی در کاهش التهاب بدن دارد. وجود این باکتری‌ها برای حفظ سلامت سیستم گوارش، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و سلامت سیستم عصبی ضروری است. افزایش مصرف غذاهای سرشار از پروبیوتیک‌ها منجر به افزایش باکتری‌های خوب روده و تعادل میکروبیوم روده می‌شود. موز، پیاز، پنیر نرم، سیر، مارچوبه و ماست سرشار از پروبیوتیک است. مکمل‌های پروبیوتیک را نیز می‌توان به راحتی از داروخانه‌ها خریداری کرد.

انجام آزمایش تیروئید: مشکلات غده تیروئید اعم از کم کاری یا پرکاری تیروئید، از علل مهم ایجاد التهاب در بدن است. اختلال در عملکرد تیروئید به خصوص در زنان با افزایش سن، بروز می‌کند. اگر پزشک مشکوک به اختلال تیروئید در شما باشد، با یک تست خون ساده می‌تواند آن را تشخیص دهد. این تست میزان هورمون محرک تیروئید (TSH) را می‌سنجد. اگر میزان TSH بالا باشد، نشان‌دهنده‌ کم کاری تیروئید و اگر بالا باشد نشان‌دهنده‌ این است که تیروئید بیش از اندازه کار می‌کند. گاهی پزشکان سطح دیگر هورمون‌های خون را نیز چک می‌کنند. در بعضی موارد برای تشخیص مشکل تیروئید، نیاز به عکس‌برداری است.

 رژیم غذایی ضد التهابی: یکی از مهم‌ترین علل بروز التهاب در بدن، مصرف غذاهای فراوری‌شده است. با این حال پیروی از یک رژیم غذایی ضد التهاب و گنجاندن میوه‌ها و سبزیجات و غذاهای فراوری نشده به رژیم روزانه، فرایند التهاب را کنترل کرده و آن را کاهش می‌دهد. از جمله مواد غذایی با بیشترین میزان فواید ضد التهابی می‌توان به میوه‌ها و سبزیجات، مغزهای خوراکی، ریشه‌ها و گیاهان دارویی رنگارنگ (نظیر زنجبیل و زردچوبه)، اسیدهای چرب امگا ۳، چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و غلات کامل با محتوای فیبر بالا اشاره کرد. این مواد غذایی رشد باکتری‌های سالم را در دستگاه گوارش تحریک کرده و اثر ضد التهابی دارد. 

منبع: آوای سلامت

کد خبر 387964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.