ثبت سیگنال‌های مغزی با تجهیزات بومی

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تازگی اقدام به بومی سازی دستگاه‌هایی برای ثبت سیگنال‌های مغزی در داخل کشور کرده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از  مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیشبرد بسیاری از تحقیقات نیازمند تجهیزات خاصی است؛ بعضی از این تجهیزات نیز به فناوری‌های پیشرفته نیاز دارد. ثبت سیگنال‌های مغزی یکی از حوزه‌هایی است که نیازمند دستگاه‌هایی با فناوری پیشرفته است. ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تازگی اقدام به بومی سازی این دستگاه‌ها در داخل کشور اقدام کرده است.

این اقدام در راستای تمرکز بر تربیت و آموزش نیروی انسانی و همچنین تجهیز آزمایشگاه‌ها و آماده سازی  ابزارها و زیرساخت‌های مورد نیاز حوزه علوم شناختی در مراکز علمی و تخصصی انجام می‌شود. با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی تاکنون هفت مرکز دانشگاهی و درمان  به دستگاه ثبت سیگنال‌های مغزی مجهز شده و تلاش در این زمینه همچنان ادامه  دارد.

به تازگی نیز آزمایشگاه علوم شناختی دانشگاه علامه طباطبایی به دستگاه الکترو انسفالوگرام ۶۴ کاناله (ثبت فعالیت الکتریکی مغز ) مجهز شد. این دستگاه برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز کاربرد دارد. سلول‌های مغز از طریق پالس‌های الکتریکی با یکدیگر در ارتباط بوده و الکتروانسفالوگرام برای شناسایی مشکلات مربوط به این فعالیت‌ها به کار می‌رود.

کمک به ارتقای امنیت ملی با استفاده از علوم و فن آوری‌های شناختی، یکی از اولویت‌های جدی ستاد توسعه علوم شناختی محسوب می‌شود و به واسطه حمایت‌های این ستاد بسیاری از تجهیزات و امکانات مورد نیاز طرح‌های تحقیقاتی در داخل کشور ساخته شده است.

کد خبر 387963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.