۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
یک جهان در یک میدان

میدان عمومی داندنونگ نوعی جدید از فضاهای شهری را برای ملبورن فراهم آورده است که برای انجام فعالیت‌های گوناگون تدارک دیده شده است و در هر ساعتی از شبانه روز در دسترس تمام شهروندان با فرهنگ‌های مختلف قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مفاهیم و الگوریتم‌هایی همچون "پارک شهری" و "میدان‌های مدنی" در گذشته چندین بار مورد مطالعه و بررسی‌ قرار گرفته‌ و در بسیاری از نقاط جهان پیاده‌سازی شده است ولی در حال حاضر، شهر استرالیایی ملبورن اقدام به اجرای ترکیبی از این دو در میدان عمومی داندنونگ کرده است.

این میدان که در محوطه‌ای تحت پوشش سایه درختان قدکشیده و سالخورده کاج مطبّق قرار دارد و با درختان چنار چندین ساله محاصره شده است، برای انجام فعالیت‌های گوناگون مناسب‌ است و در هر ساعتی از طول روز در اختیار عموم قرار دارد. از سوی دیگر میدان داندنونگ در طول تابستان مجهز به ۱۹ چتر قرمز رنگ بزرگ می‌شود و بدین ترتیب سایه بیشتری برای کاربران خود فراهم می‌آورد.

در این میدان حدودا ۱۰ فضای تفکیک شده در مقیاس‌های گوناگون وجود دارد که در طراحی هر یک ظرافت، دقت و تناسب به خوبی رعایت و با هدف مناسب‌سازی برای استفاده تمام وقت و برگزاری تمامی رویدادها جزئیات کامل در نظر گرفته شده است.

تمامی این فضاها به محوطه اصلی میدان ختم می‌شود و بدین ترتیب فضای کافی برای برگزاری برنامه‌های مختلف و رویدادهای گوناگون را دارد و می‌تواند پذیرای هر تعداد شرکت‌کننده و بازدیدکننده باشد. از سوی دیگر محوطه اصلی این میدان به گونه‌ای ساخته شده است که آب باران، روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها را به سمت درختان محوطه و چاله‌های ایجاد شده در اطراف آن‌ها هدایت ‌می‌کند.

این چاله‌ها در واقع فضاهایی مصنوعی است که در گذشته به منظور جمع‌آوری آب اضافه و کمک به رشد درختان ایجاد شده است. سایر گیاهان کاشته شده در این ناحیه نیز از میان انواع گیاهان مقاوم در برابر خشکی انتخاب و در اطراف محوطه اصلی و فضاهای فرعی آن کاشته شده است.

تمرکز اصلی طراحان و سازندگان این میدان بر پایداری طولانی‌مدت فضا، نیاز پایین به تعمیرات و نگهداری و استفاده از مواد کم‌مصرف و دوستدار محیط زیست، قرار داشته است. محوطه اصلی این میدان با استفاده از گرانیت سنگفرش و تا حد امکان از به‌کارگیری بتن در ساخت آن خودداری شده است، بنابراین فضای مذکور مقاومت بالایی در برابر فرسایش و فشار زیاد دارد.

سایر مصالح به کار رفته در آن از جمله بلوک‌های سنگی و تزئینات آجری طرح‌دار نیز دارای ماندگاری و مقاومت بالایی است که منجر به استواری و پایداری این فضا برای نسل‌های آینده ساکن ملبورن می‌شود. علاوه بر این برای ایجاد سکوها، نیمکت‌ها، صندلی‌ها و حتی سکوی مرکزی بزرگ این میدان که به فضاهای کوچک‌تر خیابان‌های اطراف ختم می‌شود از الوارهای بازیافتی بهره گرفته شده است.

مهم‌ترین نکته‌ای که در طراحی و ایجاد این میدان مورد توجه ویژه‌ قرار داشته است، حیات اجتماعی آن به حساب می‌آید که آن را به محوطه‌ای فعال، بی‌همتا و عالی تبدیل کرده است که با توجه به فراهم آوردن موقعیت‌های عملیاتی قابل توجه و ویژه، ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

در طراحی این میدان توجه و تعهد نسبت به تنوع فرهنگی و تفاوت روحیات بازدیدکنندگان و کاربران مختلف کاملا مورد توجه قرار گرفته است و به تمامی وجوه و ویژگی‌های بازر زندگی عمومی استرالیا پرداخته شده است. در این میدان رنگارنگ و پر جنب و جوش هر فرد می‌تواند به تنهایی بیانگر فرهنگ خود باشد و یک قاب مدنی منحصربه‌فرد برای خود و همتایان خود ایجاد کند.

نگرش موجود نسبت به میدان داندنونگ کاملا توسط مردم بومی منطقه پذیرفته شده است و امکان معاشرت آن‌ها با همشهریان خود و سایر بازدیدکنندگان به خوبی فراهم آورده شده است. مردمان بومی و ساکنان این منطقه که رفت و آمد و معاشرت را از فرهنگ‌های باستانی و غنی سرزمین خود می‌دانند، میدان داندنونگ را فرصتی طلایی برای گردهم‌آیی در گروه‌های کوچک و بزرگ و شیوه‌ای برای معاشرت به سبک و مناسب با فرهنگ شهری می‌دانند.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 387948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.