سوگواری محرم یادبودی به مناسبت شهادت امام حسین (ع) است

سوگواری محرم عزاداری‌ها و یادبودهایی است که به مناسبت شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یارانش که در واقعه کربلا روی داد، انجام می‌شود. سوگواری برای امام حسین (ع) با توجه به فرهنگ و رسم هر منطقه انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به مناسبت آغاز ایام محرم یادداشتی در اینستاگرام خود منتشر کرد:

سوگواری محرم عزاداری‌ها و یادبودهایی است که به مناسبت شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یارانش که در واقعه کربلا روی داد، انجام می‌شود. سوگواری برای امام حسین (ع) با توجه به فرهنگ و رسم هر منطقه انجام می‌شود.

عرب پیش از دوره اسلامی، پابست الهه های خود تراشیده عینی بود و دل بست بت های خودساخته ذهنی، نظام اشرفی برساخته فکر جاهلی نیز در پندار و رفتار، اندیشه توحیدی را به مناقشه بر می گرفت و شرافت انسانی را به سخره.

کعبه نیز که نه دیگر خانه امن الهی بود و نه نماد تفکر وحدانی، بل مامن بتان بی مقدار گشته و دکان اشراف سودانگر و معبد مشرکان پرشمار. تا اینکه به یکباره سفیر وحی آمد و صغیر پیامش نوازشگر وجدان های خفته گشت و جان های خسته جواهر الکلام:"قولوا لااله الا الله تفلحوا" آشکارا رقم بطلان بر هر گونه طاغوتی می کشید و تیشه بر ریشه هر نوع شرکی؛ از جلی گرفته تا خفی. اشرافیت قبیله ای نیز به جاروب هدم خاکش برباد رفت و پرهیزگاری تنها ملاک برتری آدمیان در نزد پروردگار لم یزلی.

خود وی نیز در سراسر عمر به واسطه فضل رسالتش به تکلفی گرفتار نیامد و نه در پی برتری جویی برکسی که فرموده بود:"انا بشر متکلم یوحی الی..." الغرض، بیست و سه سال باغبانی کرد و بذل عشق نمود و بذرمحبت افشاند تا سرمشقی از زندگی مهربانانه بیافریند برای کافه خلق اما پس از عرش نشینی اش چه حکایت ها که نرفت، خواندنی یکی از این قسم حکایات نیز که طرفه حکایتیست؛ تکیه زدن معاویه بر اریکه خلافت بود از تخمه اموی قصه احوال وی و اسلافش نیک هویداست؛ اما آنچه او کرد این بود که هم اشرافیت قبیله ای را برمبنای نظام سلطنتی باز آورد و هم با گزینش عنوان " خلیفه الهی" برای خود، به معارضه ای سخت روشن برخاست برای تخفیف مقام رسول الهی اخلافش نیز برچنین نهجی رفتند؛ چنانکه یزید این یزید خود به قاعده ای نامشروع و نامقبول منصوب گردید و در سر سویدای احیای سنن جاهلی و چرا حسین (ع) برچنین روش و منش نامیمونی برنیاشوبد؟!

حسین (ع) آمد تا با خیل احرار بکوشد آسیاب را بر مدار خود بچرخاند؛ مداری که پیامبر (ص) برای وضعش چه مشقت ها برد و چه مرارت ها دید. این کربلائیان که نماز عشق را با وضوی خود گرفتند؛ در پهنه تاریخ، میزانی شدند از برای من و شما تا با زندگی عاشقانه نفی مظاهر مشرکانه کنیم: چنان آزادگان که در پی آواز حقیقت دوانند و حجتی برای ما.

التماس دعا

محمد عیدی

کد خبر 387933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.