بازی و کتاب ابزارهایی برای آموزش در موضوعات زیست محیطی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: آموزش و فرهنگسازی دو رکن پایه و اساسی در تحقق هدف‌های زیست محیطی و از جمله در زمینه مدیریت پسماندها است.

علی دهنوی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هر چه آموزش و فرهنگسازی از سنین پایین‌تر آغاز شود و استمرار یابد، تأثیر بیشتری در نگرش و رفتار فرد خواهد داشت، از این رو ایجاد بسترهایی برای آموزش به گروه‌های مختلف سنی به ویژه کودکان و نوجوانان برای نیل به این اهداف ضروری است.

وی افزود: با این رویکرد اقدام به طراحی و تهیه ابزارهای متناسب آموزشی شامل کتاب‌های داستانی، آموزشی و بازی‌های فکری-حرکتی کرده‌ایم تا از طریق این ابزارها در فرآیندی جذاب و نشاط آفرین، آموزه‌های مورد نظر را به فراگیران منتقل کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه آموزش تخصصی تأثیرگذاری بیشتری دارد و در این زمینه لحاظ کردن معیارهای سنی، تحصیلی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... می‌تواند به تهیه محتوای دقیق و مرتبط منجر شود، گفت: این سازمان در فعالیت‌های آموزشی خود در صدد تغییر رفتار است و این تغییر از مسیر آگاهی و نگرش می‌گذرد، اما هر چقدر ابزار مهندسی‌تر و دقیق تر باشد، فرآیند تغییر رفتار نیز سرعت بیشتری می‌یابد؛ به همین دلیل همنیز اقدام به طراحی کتب آموزشی برای گروه‌های سنی مشخص و دارای بخش‌های متنوع شامل بازی، داستان، کاردستی، شعر و... شده است تا در یک فرآیند مخاطب محور و تعاملی سازنده، کودک و نوجوان درگیر مشارکت شوند و خودشان را مسئول و موثر بدانند.

وی ادامه داد: در مورد بازی‌ها نیز همین اتفاق افتاده است؛ به این ترتیب که تعداد ۹ بازی فکری-حرکتی طراحی شده که اغلب ذهن کودک را برای واکنش درست در مواجه با موضوعات مرتبط با پسماند تهییج می‌کند و فرد طی یک فرآیند شاد و سرگرم کننده، رفتاری درست از خود بروز می‌دهد که می‌تواند در زندگی شخصی نیز نمود پیدا کند.

دهنوی با اشاره به جزییات محتوایی این ابزارها، اظهار کرد: محتوای این ابزارها بر اساس شرح محتوای مورد تایید سازمان بر مبنای فعالیت‌های حوزه مدیریت پسماند و همچنین استانداردهای جهانی در زمینه مدیریت پسماندها تهیه شده است.

وی تاکید کرد: در این فرآیند تلاش می‌کنیم بر اساس هرم استراتژیک مدیریت پسماند، با اولویت سطوح متعالی مانند کاهش تولید پسماند و بازمصرف، آموزه‌های خود را آغاز کرده و در ادامه شهروندان را به سوی تفکیک دقیق و صحیح پسماندها راهنمایی کند، همچنین اطلاعاتی در مورد ماهیت پسماندها، قوانین، اصول اخلاقی و فرهنگ شهروندی در اختیار آنها قرار می‌دهد که هر کدام از این موارد به فراخور نوع ابزار ارائه می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: در طراحی بازی‌ها سعی شده تا هوش حرکتی و هوش شناختی فکر توام با هم درگیر شود و همچنین فرد از فرآیند بازی‌ها لذت ببرد، بر این اساس بازی‌های فریز بی، مار و پله، هوش محیط زیستی، تخته تعادل، عمر تجزیه، جورچین، بولینگ و ... طراحی شده که بعضی در مرحله ساخت است و بعضی نیز ساخته شده و هم اکنون در برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کتب آماده شده به صورت یکنواخت نیست و سعی شده در سرفصل‌های متنوع مخاطب را سرگرم و آگاه کند، افزود: این سرفصل‌ها به صورت‌های مختلف شامل نمایشنامه، بازی فردی و گروهی، تهیه کاردستی و بازآفرینی و ... تدوین شده و همچنین در تلاش هستیم با راه اندازی یک دبیرخانه برای این برنامه، راهی برای ارتباط مستمر مخاطب با سازمان و تزریق دائمی اطلاعات به وی را بگشاییم.

دهنوی تصریح کرد: با توجه به اینکه سرگرمی و جذابیت فاکتور مهم در تدوین این ابزارها بوده و سعی کرده‌ایم از نشاط و پویایی شهروندی غفلت نشود، پیش بینی می‌شود استقبال خوبی از این ابزارها صورت گیرد، اما در مورد میزان اثرگذاری، علاوه بر آن که در صدد هستیم با انجام پیش آزمون و پس از آزمون در قبل و بعد از برنامه آموزشی، مخاطبان را به صورت علمی و دقیق از جهت آگاهی و رفتار بسنجیم.

کد خبر 387922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.