بهبود نابرابری اجتماعی در انگلستان با طراحی مجدد شهرها

محل زندگی و رشد افراد تأثیر چشمگیری بر روند زندگی و بیماری‌های ساکنان یک منطقه دارد ولی عوامل تهدیدکننده سلامتی بسیار گسترده‌تر هستند؛ بنابراین انگلستان قصد دارد که وضعیت سلامتی و رفاهی کودکان مناطق محروم خود را بهبود بخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سلامتی، امری فراتر از داشتن جسمی سالم یا زندگی طولانی و به دور از بیماری‌ها است. سلامتی شامل احساس خوبی می‌شود که در ذهن و جسم وجود دارد و داشتن احساس امنیت، بخشی از جامعه بودن و توانایی حرکت رو به جلو و پیشرفت را نیز دربر می‌گیرد.

نکات تأثیرگذار بر آن نیز می‌تواند شامل منازل مسکونی خوب، طراحی مناسب جاده‌ها و خیابان‌ها، دسترسی به فضاهای سبز و پارک‌ها، سطوح پایین انواع آلودگی‌های، وجود امکانات تفریحی و نزدیکی به فروشگاه‌ها باشد که همگی در کنار هم سلامتی و رفاه را به ارمغان می‌آورند.

این عوامل در مناطق محروم، در هر کجای دنیا که قرار داشته باشد، چندان در دسترس نیست؛ با این‌حال انجمن‌ها و تشکیلاتی ایجاد شده‌اند که سعی در تغییر این شرایط دارند و تلاش می‌کنند با ترکیب مجموعه‌ای از عوامل محیطی، اقتصادی و اجتماعی، شانس زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری را در اختیار کودکان ساکن در مناطق محروم قرار دهند. البته باید گفت متأسفانه این‌گونه انجمن‌ها بیشتر به بحث دوری از بیماری‌ها پرداخته‌اند و توجه چندانی به دیگر عوامل تعریف شده برای سلامتی ندارند.

با این حال "بنیاد مشارکتی تحقیقات پیشگیرانه انگلستان" (UKPRP) که هدف آن ایجاد نگرش‌های جدید درمورد راهکارهای عملی، پایدار و مقرون‌به‌صرفه برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در انگلستان است و سعی در بهبود سلامت جمعیت و کاهش نابرابری‌های بهداشتی دارد، تلاش می‌کند که برای بهبود وضعیت کودکان در مناطق محروم تغییراتی در روند زندگی آن‌ها ایجاد کند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

https://www.imna.ir/d/2019/08/26/4/1590773.jpg

بهبود نابرابری‌ها

این بخش شامل تلاش برای تغییر رفتارهای نادرست فردی همچون تغذیه ناسالم، استعمال دخانیات و ورزش نکردن، همچنین افزایش آگاهی درمورد ارتباط چاقی کودک و سلامتی وی، اهمیت ورزش و ضرورت پیروی از رژیم‌های غذایی سالم می‌شود. در این بین نیز، طراحی مجدد شهرها به طوری‌که دسترسی تمام اقشار به مراکز تفریحی، فرهنگی و ورزشی به صورت یکسان باشد، توانسته توجه مقامات شهری را به خود جلب کند چرا که تحقیقات بسیاری نشان داده، منظر شهری تاثیر بالقوه‌ای بر سلامت روانی ساکنان شهر دارد.

برای مثال افرادی که در کنار رودخانه و یا فضاهای سبز زندگی می‌کنند، خلق و خوی بهتری را در مقایسه با سایر افراد از خود نشان می‌دهند و به این ترتیب مشاهده هنجارشکنی‌های اجتماعی نظیر جرم و جنایت و نافرمانی‌های مدنی نیز در آن‌ها به مراتب پایین‌تر از سایر افراد است.

https://www.imna.ir/d/2019/08/26/4/1590771.jpg

 UKPRP قصد دارد نسبت به عوامل گسترده‌ای از جمله کیفیت پایین موادغذایی در مدارس این منطقه، نبود درآمد کافی برای تهیه مایحتاج، نبود دسترسی به اماکن تفریحی سالم و امن و غیره که این بخش را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اقدام به راه‌اندازی برنامه‌های کاری "اماکن سالم" کرده است و با شناسایی دارایی‌های جوامع محلی این مناطق همچون مراکز اجتماعات، گروه‌های خارج از مدرسه و ابتکارات دولت محلی درمورد این بخش‌ها سعی در بهبود کیفیت و وضعیت این دارایی‌ها دارد.

این بنیاد همچنین قصد دارد به این دارایی‌ها فضای سبز و پارک اضافه کند چراکه فضای سبز نقطه قوت طراحی شهری به شمار می‌رود. به منظور ارتقای سطح دانش و آگاهی نیز، بنیاد مذکور اقدام به ایجاد "شبکه‌های فعال" در محل‌های یادگیری همچون پیش‌دبستان‌ها و مدارس کرده است که به توسعه رویکردهای لازم برای بهبود وضعیت سلامت کلی کودکان می‌پردازد و در آخر به منظور بهبود وضعیت معیشت این کودکان، بنیاد UKPRP به دنبال ارائه بهبود دسترسی به خدمات مشاوره‌ای برای به‌زیستی، تضمین حداقل درآمد اولیه برای افراد تحصیل‌کرده و کمک به جوامع محلی با تخصیص بودجه سلامتی به این بخش است.

https://www.imna.ir/d/2019/09/02/4/1591971.jpg

اهمیت نقش والدین

والدین در درازمدت نقش مؤثری در سلامت ذهنی و جسمی فرزندان خود ایفا می‌کنند ولی بسیاری از کودکان، خصوصا کودکان مناطق محروم از حق دریافت محبت و برطرف کردن نیازهای عاطفی خود از سوی والدین بیشتر محروم هستند.

این کودکان در آینده نیز نمی‌توانند والدین موفقی در این زمینه باشند و درنتیجه فرزندانی با شرایطی همچون خود و یا بدتر پرورش می‌دهند. بنابراین به منظور کاهش فقر و ایجاد شانس رشد برای کودکان محروم نیاز به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کودکانی که در این شرایط رشد کرده‌اند بسیار احساس می‌شود؛ چراکه کودکان فقیر امروزی والدین فقیر آینده خواهند بود و این مسأله بر کل جامعه تأثیر می‌گذارد.

به همین ترتیب UKPRP در این بخش نیز سرمایه‌گذاری کرده است زیرا این سرمایه‌گذاری با وجود کاهش تمایل این کودکان برای پیوستن به گروه‌های تبهکاری با کاهش جرم و جنایت و درنتیجه منفعت کل جامعه همراه خواهد بود.

https://www.imna.ir/d/2019/09/02/4/1591972.jpg

کد خبر 387918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.