‌یاران لاریجانی در محاصره!​​​​​​​

پشت پرده حمله به شهردار قم به بهانه تخصیل فرزندانش در آمریکا، عقب‌نشینی احتمالی آمریکا از تحریم‌های حداکثری وپس‌ لرزه‌های آشتی‌کنان شیخین، از جمله مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز _یکشنبه ۱۰شهریورماه _ است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود از گفت و گو با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان خبر داده و در تیتر یک خود نوشته است: «تحمل می کنم تا دوگانه سازی شکل نگیرد» ظریف پیرامون قرار گرفتن اسمش در فهرست تحریم‌های آمریکا اظهار کرد: اقدام دولت آمریکا مبنی بر قراردادن نام من در فهرست تحریم‌ها نشان دهنده نفرت عمیق آنها نسبت به دیپلماسی ایران و نحوه طرح قابل فهم دیدگاه های جمهوری اسلامی در جامعه بین‌المللی بود. ما می‌توانیم دیدگاه های رسمی کشور را به روش‌های مختلفی ارائه کنیم. این روش می‌تواند به گونه‌ای باشد که در داخل کشور مورد استقبال زیادی قرار گیرد؛ ولی در خارج از کشور بیش از اینکه به نفع مردم ایران باشد، توسط بدخواهان مورد سوءاستفاده قرار گیرد. چون این روش مقبولیت داخلی دارد بسیاری از دوستان ما از این روش استفاده می‌کنند. روش دیگری هم وجود دارد که ممکن است خیلی در داخل کشور با استقبال مواجه نشود، اما باعث شود شما بتوانید بر افکارعمومی طرف مقابل تأثیر بگذارید. این هم یک روش است. من تلاش کردم با وجود اینکه خیلی‌ها در داخل به نحوه صحبت کردن من خرده می‌گیرند، روشی را در خارج از کشور برای گفت‌وگو در پیش گیرم که برای تحقق منافع ملی کشور مفیدتر باشد. فکر می‌کنم آنچه بیش از همه گروه های تندرو در آمریکا را آزار می‌دهد همین نحوه برخورد کلامی بنده است که باعث شد اول تهدید کنند و بعد از مدتی من را تحریم کنند.کسانی که من و خانواده من را می‌شناسند می‌دانند ما با وجود اینکه زمان زیادی را در خارج از کشور زندگی کردیم، خانه‌ای خریداری نکردیم. اکثر کسانی که همزمان با ما دانشجو بودند و تمکن مالی هم داشتند که الحمدلله من نیز تمکن داشتم، خانه‌ای برای خودشان خریدند البته کار بدی هم نکردند؛ یعنی به‌جای اینکه اجاره‌خانه دهند، پیش‌پرداختی داشتند و بعد هم اجاره‌خانه هایشان را به‌عنوان قسط خانه پرداخت کردند. اجازه شرعی آن را هم از علما گرفته بودند. به این ترتیب اکثر کسانی که همزمان با من دانشجو بودند و به اندازه من و همسرم در آمریکا ماندند، صاحب‌خانه هستند؛ ولی ما این کار را نکردیم و از روز اول تصمیم گرفتیم که نمی‌خواهیم در اینجا بمانیم و لذا دلیلی نداشتیم که خانه بخریم.
اکثر کسانی هم که خانه خریدند گرفتار شدند و در آمریکا ماندند؛ مثلاً یکی از آنها به این دلیل که منتظر می‌ماند تا خانه‌اش به فروش رود، صبر کرد و برای اینکه خانه‌اش را بفروشد گرفتاری دیگری برای خود ایجاد کرد و همه آنها ماندگار شدند؛ ولی ما این کار را نکردیم لذا نه من و نه فرزندانم هیچ منفعت و دارایی شخصی‌ای در آمریکا نداریم و همه در ایران زندگی می‌کنیم. اگرچه بچه‌های من انتخاب‌های دیگری هم دارند؛ ولی در ایران زندگی می‌کنند. وقتی سفیر بودم بچه‌های من درس‌شان را در آمریکا خواندند و تمام کردند و به محض اینکه درس‌شان تمام شد در این کشور نماندند و به ایران بازگشتند و خدا را از این بابت شاکرم که خانواده‌ام کنارم هستند. این نعمت بزرگی است که خدا به ما داده است.

روزنامه شرق، صفحه نخست امروز خود را به بررسی پشت پرده حمله به شهردار قم به بهانه تخصیل فرزندانش در آمریکا اختصاص داده و در عکس یک خود نوشته است: «‌یاران لاریجانی در محاصره!» روزنامه شرق در ادامه توضیح داده است: ماجرا فقط تقابل رئیس سابق دولت با خاندان لاریجانی نبود. همان خطی که در آن یکشنبه معروف مجلس در زمستان ۹۱ شدیدترین تقابل بین محمود احمدی‌نژاد و برادران لاریجانی را رقم زد، نه‌تن‌ها با خروج رئیس سابق دولت و نزدیکانش از قدرت ماجرا را رها نکرد، بلکه با نزدیک‌ترشدن به زمان انتخابات مجلس آتی و ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، حملاتش را گازانبری‌تر کرد. از یک‌سو محمود احمدی‌نژاد مدام در خطابه‌هایش علنی به خاندان لاریجانی، به‌ویژه رئیس سابق قوه قضائیه حمله می‌کرد و از سوی دیگر بقیه خط حمله به علی لاریجانی را در پیش گرفتند. اگرچه در ظاهر این دو جریان اختلافات یکی نبودند، اما علی‌رغم اختلافات ظاهری در یک تقسیم کار نانوشته خط حذف لاریجانی را پیش می‌برند؛ ائتلافی از باند احمدی‌نژاد و طیفی در اصولگرایی؛ همان‌هایی که ساکت فتنه خواندند؛ اسفند ۹۱ به سخنرانی علی لاریجانی حمله و به سمتش مهر پرتاب کردند. در مجلس علیه اقداماتش در تصویب برجام کارشکنی کردند و در آخرین اقدام با همراهی امام‌جمعه کرج، مانع سخنرانی‌اش در مراسم ۲۲ بهمن کرج شدند. بعد از حمله به صادق لاریجانی، حالا آرام‌آرام به سراغ حذف یاران علی لاریجانی رفته‌اند. بحث تحصیل فرزندان برخی مسئولان در خارج از کشور یا به عبارتی آقازاده‌ها مدتی است که باب شده و برخی از اصولگرایان ساکن مجلس هم تهیه طرحی مبنی‌بر ممنوعیت تحصیل فرزندان و نزدیکان مسئولان را زمزمه می‌کنند. مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار سابق اصفهان و شهردار فعلی قم و رئیس اسبق دانشگاه صنعتی اصفهان از سوی خود اصولگراها بابت تحصیل شش فرزندش در قم مورد حمله قرار گرفته است. سقائیان‌نژاد سال ۸۴ که نوشهرداران اصولگرا زیر پرچم محمود احمدی‌نژاد جمع شده بودند، وفادار به حزبش باقی ماند و با هدایت محمدرضا باهنر، علم ستاد لاریجانی را در اصفهان بلند کرد. در دولت اول احمدی‌نژاد هم یکی از گزینه‌های وزارت علوم بود که به‌خاطر همین نزدیکی به لاریجانی حذف شد. با حذفش از گزینه شهرداری با روی‌کارآمدن اصلاح‌طلبان، از سوی اصولگرایان قم به شهرداری این شهر رسید، اما آنجا هم در دعوای طلبگی جانب برادران لاریجانی را گرفت. او در مقابل منتقدانی که از تخلفات ساخت حوزه علمیه ولیعصر (که وابسته به صادق لاریجانی است و این روزها محمد یزدی از آن سخن گفته است) می‌گفتند، می‌ایستاد. بعد از آن بود که بحث چرایی حضور شش فرزندش در آمریکا مطرح شد. او که خودش دانش‌آموخته آمریکاست، در پاسخ چرایی تحصیل شش فرزندش در آمریکا گفته بود که آن‌ها «سفیر گویای نظام در آمریکا» هستند، اما گفت‌وگوی اخیر یکی از این فرزندان همه ادعاهای پدر را بر آب داد.

روزنامه ابتکار، صفحه نخست امروز خود به بررسی گمانه‌زنی‌ها درخصوص عقب‌نشینی احتمالی آمریکا از تحریم‌های حداکثری اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «برجام در گرو یک انعطاف» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان طی گفت‌وگویی با رادیو معارف با اشاره به سفر ظریف به محل اجلاس سران گروه ۷، گفت : در جریان این اجلاس امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه با ترامپ دیدارهایی داشته و طرف آمریکایی نیز برای صدور مجوز نفت ایران انعطاف‌هایی نشان داده است. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که در جریان سفر ظریف به شهر بیاتریز در جنوب فرانسه، دونالد ترامپ در بخشی از کنفرانس خبری خود با امانوئل ماکرون تصریح کرد که کشورهای مختلف در حال ایجاد یک خط اعتباری برای ایران هستند. این امر در حالی مطرح شده که ایران صراحتاً اعلام کرده در ۱۵ شهریور ماه جاری مطابق برنامه، وارد گام سوم هسته‌ای خواهد شد. هر چند هنوز جزئیات دقیق گام سوم ایران جهت کاهش تعهدات برجامی خود مشخص نیست، اما مقامات کشورمان طی روزها و هفته‌های اخیر ضمن اعلام مصمم بودن ایران برای ورود به گام سوم هسته‌ای، شرط توقف این مسئله را اجرای کامل تعهدات اروپا ذکر کرده‌اند. در تازه‌ترین اظهارنظرها در این خصوص، عراقچی گفته که خواست ما کاملا روشن است و اگر اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام می‌خواهند که ایران به اجرای کامل برجام بازگردد، باید خواسته ما را در زمینه فروش نفت تامین کنند. در این راستا ایران تاکید دارد که اروپا طی فرصت باقی مانده باید با اخذ معافیت فروش نفت ایران، خرید نفت را تضمین کند و یا حداقل معادل مقدار فروش نفت را به وسیله خطوط اعتباری در اختیار ایران قرار دهند. هرچند تاکنون و پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، ایران همواره بر اجرای کامل تعهدات برجامی از سوی شرکای توافق هسته‌ای تاکید کرده و محمدجواد ظریف نیز بارها تذکر داده که اروپایی‌ها ۱۱ تعهد برجامی دارند که راه‌اندازی کانال مالی اینستکس تنها مقدمه‌ای برای اجرای این ۱۱ تعهد محسوب می‌شود؛ اما در شرایط کنونی و با تشدید فشارهای اقتصادی آمریکا، اکنون به گفته تحلیلگران پایه مذاکرات و گفت‌وگوها بر سر فروش نفت قرار گرفته است. به گفته این تحلیلگران موضوع فروش نفت ایران و درآمدهای حاصل از آن امری حیاتی برای ایران محسوب شده و یکی از استراتژی‌های کنونی تهران، افزایش فشار بر روی سه کشور اروپایی به منظور تامین این خواسته است.

روزنامه همدلی، صفحه نخست امروز خود را به بررسی پس‌لرزه‌های آشتی‌کنان شیخین اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «سکوت یا شفاف‌سازی» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: آن دعوا و این آشتی یک سوال در ذهن کاوشگر مطرح می‌کند؛ آیا دعوای شیخین صوری بود که بدون هیچ بازخواست و پرسش و پاسخی با یک مصاحفه (هرچند ظاهری) به آن پایان داده شد؟ اگر این باشد که باید مشخص شود؛ چرا این دعوای صوری مطرح شد و در آن اتفاقا کسانی به هم ضربه زدند و از هم ضربه خوردند که نظام اسلامی روی هر دوی آنها سرمایه‌گذاری کرده و در مهم‌ترین نهادهای قانون‌گذاری (شورای نگهبان)، سیاسی (مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام) و مذهبی (جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) حضوری موثر دارند ـ یا لاقل این طور گفته شده و تخریب هر یک از آنها تخریب نهادهایی است که در آن اثرگذارند. فرض صوری بودن دعوا از جایی تقویت می‌شود که بدون هیچ فعالیت خاصی، دعوا به ظاهر ختم به خیر شد و دفعتا آبی بر آتش ریخته شد و شعله‌های زبانه کشیده اختلاف را ناگهان خاموش کرد.اگر این احتمال درست باشد، نهادهای مسئول باید به موضوع ورود کنند که چرا این واقعه رخ داد؟ واقعه‌ای که در تاریخ ماندگار است؛ هر چند بخشی از آن از سایت مجمع تشخیص مصلحت حذف شده باشد و یا اینکه رسانه‌ای اصول‌گرا به آن نپرداخته و اخبار چنین مساله‌ای را ایگنور و پنهان کرده باشند.
مساله دیگر این است که چرا دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در این حصوص ورود مستقیم نکرده‌اند تا حق را از ناحق تشخیص داده و با معرفی آنها به مراجع ذیصلاح، دستگاه قضایی را در خصوص اتخاذ تصمیم درست و مناسب یاری برسانند. به هر حال حجم اتهامات وارده از سوی هر دوی این بزرگواران نسبت به همدیگر کم نبوده و افشای هر یک از آنها علیه شخصیت‌هایی مانند رئیس دولت اصلاحات یا حتی رئیس جمهور کنونی، چه جنجال‌هایی که به دنبال نداشت. این بی‌تفاوتی شائبه‌هایی را در اذهان ایجاد می‌کند که در بسیاری مواقع محافظه‌کاری خانمان برانداز، مانع از طرح آنها می‌شود؛ اما به هر حال نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

روزنامه مردم سالاری، در صفحه نخست امروز خود به اظهارات معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشورمان پیرامون نتایج دیدار های گروه۷ پرداخت و در تیتر خود نوشته است: «انعطاف آمریکا برای صادرات نفت ایران»سیدعباس عراقچی با بیان این که سیاست جمهوری اسلامی ایران در مقابل فشار حداکثری آمریکا  مقاومت حداکثری و بسیج حداکثری امکانات است، گفت: اجازه ندادیم آمریکایی‌ها در مقابل ایران یک بار دیگر اجماع و ائتلاف بین‌المللی ایجاد کنند، نمونه آن کنفرانس ورشو در لهستان بود که عدم استقبال کشورها باعث شکست آمریکا شد.
 وی با بیان این که پروژه‌ امنیتی سازی از جمهوری اسلامی ایران در دستور کار آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی بود، تصریح کرد: ما تلاش کردیم اجازه ندهیم که دوباره از ایران یک پروژه‌ امنیتی برای دنیا تعریف شود.عراقچی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود با رادیو معارف خاطرنشان کرد: آمریکا در سیاست خود علیه برجام و ایران منزوی شده است.

عراقچی با بیان این که ماموریت سنگین دیگر وزارت امورخارجه مقابله با تحریم‌ها و باز کردن راه‌های تنفس برای فروش نفت و تامین ارز است، اظهار کرد: سیاست خارجی ما در یک سال گذشته در مقابل فشار و تهاجم حداکثری  آمریکا موفق بوده است.عراقچی با اعتقاد بر این که آثار شکست فشار حداکثری آمریکا خود را نشان داده است گفت: ما براساس حقوق خود در برجام تعهدات برجامی را در مقابل بدعهدی آمریکا کاهش دادیم.معاون سیاسی وزیر امورخارجه  با بیان این که برای بازگشت ایران به اجرای کامل برجام باید خواسته‌های ما مانند فروش نفت و مسائل بانکی مربوط به آن تامین شود، به موضوع اجلاس هفت و سفر ظریف به فرانسه اشاره کرد و گفت: در جریان اجلاس گروه۷ آقای مکرون با آقای ترامپ دیدارهایی داشتند و طرف آمریکایی برای صدور مجوز در خصوص نفت ایران انعطاف‌هایی نشان داده است.

کد خبر 387908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    0 0
    اصولگرایان این روزها مدعی وحدتند، اما در عمل تندترین حرکات را برای حذف هم انجام می‌دهند