«TOD» بهترین مدل برنامه‌ریزی برای کالبد شهرها

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از اصول توسعه پایدار، توسعه بر مبنای حمل ونقل است، گفت: بهترین مدل برنامه‌ریزی برای کالبد شهرها بر مبنای حمل ونقل "مدل TOD" است.

علیرضا صلواتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برنامه جامع شهر اصفهان و زیرساخت‌های حمل ونقل، اظهار کرد: اصول توسعه هر شهری بر مبنای برنامه‌ریزی استوار است، وقتی می‌توان از یک شهر پایدار و توسعه پایدار سخن گفت که برنامه‌های جامع و مناسبی برای شهر اتخاذ شده باشد.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان از قدیم‌الایام دارای برنامه‌های متعدد زیرساختی بوده است، افزود: از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح های جامع شهرسازی، تفصیلی و جامع حمل و نقل و ترافیک اشاره کرد و البته پس از آن طرح‌های توسعه‌ای از جمله اصفهان ۲۲+، اصفهان ۸۵، اصفهان ۹۰، اصفهان ۹۵ و اصفهان ۱۴۰۰ مطرح شد.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: اگر این برنامه‌ریزی‌های شهری به درستی طراحی و تدوین شود، می‌توان خوشبین به ترسیم آینده خوب برای شهر بود.

وی با بیان اینکه یکی از اصول توسعه پایدار، توسعه بر مبنای حمل ونقل است، تصریح کرد: بهترین مدل برنامه ریزی برای کالبد شهرها بر مبنای حمل ونقل «مدل TOD » بوده؛ یعنی هرکجا قرار است توسعه و بارگذاری انجام شود، ابتدا باید زیرساخت‌های ترافیکی و حمل‌ونقلی شامل پیاده‌روها، شبکه معابر، مسیرهای دوچرخه، خطوط حمل ونقل عمومی، خطوط مترو و تراموا پیش بینی شود.

صلواتی تصریح کرد: اگر زیرساخت‌های ترافیکی و حمل و نقل هنگام طرح ریزی برنامه‌های شهری پیش‌بینی نشود، برنامه با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد؛ به عنوان مثال اگر برای یک مجموعه مسکونی پارکینگ یا رمپ ورود و خروج مناسبی طراحی نشود، ساکنان آن دچار مشکل می‌شوند، شهر هم یک مدل بزرگتر از مجموعه مسکونی و اداری است.

وی ادامه داد: در هر نقطه‌ای از شهر که گره‌های ترافیکی مشاهده می‌شود، پس از بررسی به موضوع بارگذاری‌های نامناسب، ایجاد نشدن الزامات ترافیکی و پارکینگ مناسب رو به رو می شویم؛ برنامه جامع در صدد است تا این مشکلات را برطرف کند و با عارضه‌سنجی ترافیکی برای بارگذاری‌های جدید مشکلات را کاهش دهد.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید کرد: هرکجا قرار است کاربری‌های اداری، تجاری، آموزشی و مسکونی تعریف شود باید به الزامات ترافیکی آن به طور ویژه توجه شود.

وی ابراز امیدواری کرد: برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد جدید بتواند با تعامل تمام ادارات و دستگاه‌ها نه فقط شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان، هماهنگی و یکپارچگی را بین شهرداری و دیگر نهادهای خدمات رسان و سیاستگذار شهر ارتقا دهد.

صلواتی گفت: با برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد جدید می‌توان امیدوار  بود که شهر اصفهان به سمت توسعه پایدار حرکت کند، مشکلات ترافیکی شهر کمرنگ شده و به یک مدل پایدار شهری دست یابیم.

وی تاکید کرد: اگر برنامه جامع به خوبی تدوین و طراحی شود و تمام دستگاه‌ها و نهادهای بخش دولتی و خصوصی در اجرای آن مشارکت کرده و شهروندان همراهی لازم را با مدیریت شهری داشته باشند، می‌توان شهر را از مشکلاتی که این روزها با آن درگیر است نجات داد زیرا شرط اجرای موفق هر طرحی همراهی و تعامل شهروندان است.

کد خبر 387901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.