۹۵ هکتار از شهر چرمهین بافت فرسوده است

شهردار چرمهین گفت: ۹۵ هکتار از وسعت این شهر بافت فرسوده است و نیازمند نوسازی و اجرای طرح‌های بازآفرینی است.

شهاب ثابت‌راسخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با بیان اینکه اجرای طرح بازآفرینی شهری، رونق اقتصادی  و ساخت و ساز منازل مسکونی در شهرها را به همراه دارد، اظهار کرد: وسعت حریم چرمهین سه هزار و ۶۳۶ هکتار است که از این میزان، ۴۹۵ هکتار جزء محدوده شهر و ۹۵ هکتار آن جزء بافت فرسوده و ناکار آمد شهری است.

وی با بیان اینکه اگر معضل بافت‌های فرسوده شهر رفع  نشود در آینده با معضلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پیچیده‌ای روبه‌رو می‌شویم، افزود: فرسودگی بافت شهری به مانعی برای توسعه تبدیل شده است، زیرا در این محلات امکان ارائه خدمات مناسب شهری و بهداشتی وجود ندارد و این در حالی است که این مناطق در برابر حوادث طبیعی به خصوص زلزله نیز بسیار آسیب‌پذیر است.

شهردار چرمهین تصریح کرد: بافت فرسوده این شهر به چهار محله ناروندی، مبارک‌آباد، جلال‌آباد و خشک‌آباد تقسیم شده که به یکدیگر متصل است.

ثابت‌راسخ ادامه داد: محله ناروندی به دلیل  سابقه تاریخی به عنوان محله هدف بازآفرینی شهری انتخاب شده است.

وی اضافه کرد: مسجد ناروندی با قدمت حدود ۸۰۰ سال یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ثبت شده شهرستان لنجان است که در مرحله مرمت و بازسازی قرار دارد.

شهردار چرمهین عنوان کرد: حمام قدیمی این شهر نیز ایستایی و نمای بیرونی خود را از دست داده و عملیات کاشیکاری داخلی آن در حال انجام بوده و قرار است پس از پایان اقدامات عمرانی و مرمتی با تغییر کاربری به عنوان موزه مردم‌شناسی و مرکز فرهنگی در اختیار شهروندان قرار گیرد.

ثابت‌راسخ خاطرنشان کرد: اعتبار پیش‌بینی شده در فاز نخست بازآفرینی محله ناروندی حدود ۱۰ میلیارد ریال است تا امکان آزادسازی، اصلاح و بهسازی معابر وجود داشته باشد.

وی با اشاره به تدوین بسته‌های تشویقی برای هدایت و جلب نظر شهروندان برای مشارکت در بازسازی بافت‌های فرسوده شهر چرمهین، گفت: مشارکت شهروندان در این زمینه ضروری است به همین دلیل برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهر در محله هدف صد در صد و در دیگر محلات ۸۰ درصد تخفیف در اخذ عوارض شهری نظر گرفته شده است.

شهردار چرمهین با بیان اینکه استقبال مردم این شهر برای احیای بافت فرسوده قابل‌توجه است، اظهار کرد: بعد از معرفی افراد به بانک‌های عامل درخواست وثیقه‌های سنگین کار را به بن‌بست می‌رساند.

ثابت‌راسخ با بیان اینکه بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده نیازمند همگرایی و حرکت جهادی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه نداشتن سند مردم چرمهین را برای دریافت تسهیلات بازآفرینی شهری با مشکل مواجه کرده است، هماهنگی لازم  در این خصوص انجام شده تا اسناد بافت فرسوده با سرعت هرچه بیشتر صادر و در اختیار مالکان قرار گیرد.

کد خبر 387900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.