آینده‌ای که صنعت گردشگری می‌سازد

صنعت گردشگری بیش از نفع اقتصادی و درآمد به طور مستقیم و غیرمستقیم بر ایجاد شغل تاکید دارد. «گردشگری و مشاغل؛ یک آینده بهتر برای همه» عنوانی است که جهان از ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۹ بر آن تاکید می‌کند. شغل و آینده بهتر دو عنوانی است که برای یک سال، جهان بر آن صحه گذاشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان جهانی گردشگری (unwto) به رسم هر سال برای روز جهانی گردشگری شعار سال خود را اعلام کرد. بدین ترتیب "گردشگری و اشتغال؛ آینده‌ای بهتر برای همه" (Tourism and Jobs: a better future for all) به عنوان شعار روز جهانی گردشگری سال ۲۰۱۹ انتخاب شد. روز جهانی گردشگری ۲۷ سپتامبر معادل با پنجم مهرماه است که هر سال مراسم اصلی آن در یک کشور برگزار می‌شود، میزبان امسال این مراسم دهلی‌نو هندوستان است.

شعار سال جاری نیز با تاکید بر اشتغال زایی در حوزه گردشگری انتخاب شده و در بیانیه رسمی سازمان جهانی گردشگری آمده است "نقش صنعت گردشگری در اشتغال زایی اغلب کم ارزش تلقی می‌شود، این درحالی است که ۱۰ درصد از شغل‌های دنیا مرتبط با گردشگری هستند." در این بخش از این بیانیه بر برنامه توسعه پایدار جهانی و نقش گردشگری بر آن اشاره شده است.

در ادامه این بیانیه سازمان جهانی گردشگری سیاستگذاری های خود را به حداکثر رساندن ظرفیت‌های گردشگری برای ایجاد شغل های بیشتر و بهتر به خصوص برای زنان و جوانان اعلام کرده است. همچنین بر اساس این سیاست‌های جدید نیاز است که متولیان صنعت گردشگری بین فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با این صنعت و بازار کار توازن و تطابق برقرار کنند. همچنین سازمان جهانی گردشگری بر وجود رویکردی جامع در برابر آینده شغل در صنعت گردشگری تاکید کرده و از بازیگران این عرصه در بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی خواسته تا در کنار هم به همکاری های مشترک بپردازند.

ایجاد اشتغال عادلانه برای کاهش بزهکاری‌های اجتماعی، صلح و امنیت ضروری است و ظرفیت هر صنعت باید برای ایجاد شغل به کار گرفته شود. بر اساس اعلام سازمان جهانی کار در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۹۰ میلیون نفر بیکار در دنیا وجود داشته است. تمام بخش‌ها و تمام کشورها نیاز دارند تا شرایطی را برای ایجاد شغل‌های بیشتر و بهتر فراهم آورند، در این راستا فناوری های جدید می‌توانند نقش کلیدی ایفا کنند.

موج جدید پیشرفت‌های چشمگیر فناورانه شامل سرمایه گذاری قابل توجه در بخش‌هایی همچون کسب مهارت‌های زندگی و کار خواهد بود. هر کسی باید این شانس را داشته باشد تا استعداد خود را در راستای نفع بردن از وضعیت عصر حاضر یعنی عصر فناوری پرورش دهد. برای رسیدن به این هدف نیاز است که تاثیر فناوری را در رشد اقتصادی، اجتماعی، شغل‌ها و نابرابری بررسی کرد. برای رسیدن به رشدی برابر و پایدار سه رکن اساسی؛ افزایش سرمایه گذاری بر روی قابلیت‌های مردم، افزایش سرمایه گذاری بر روی نهادهای شغلی و افزایش سرمایه گذاری بر روی شغل‌های پایدار وجود دارد. گردشگری منبعی مهم برای اشتغال است، چراکه ضریب اشتغال زایی بالایی دارد و در مدت زمان کم شغل‌های زیادی ایجاد می‌کند.

بر اساس آمارهای مختلف جهانی یک شغل از هر ۱۰ شغل در دنیا مرتبط با صنعت گردشگری است، این عدد از هر حوزه دیگری بالاتر است. در این بین سهم زنان و جوانان بیش از هر گروه دیگری است، حدود ۴۶ درصد از شاغلین در صنعت گردشگری بین ۱۵ تا ۳۴ سال سن دارند درحالی که این عدد در اقتصاد جهانی ۳۲ درصد است. همچنین زنان ۶۰ درصد از شاغلین گردشگری را شامل می شوند که ۱۷ درصد از میانگین اقتصاد جهانی بالاتر است.

با استناد به این آمار صنعت گردشگری ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال در بین زنان و جوانان دارد و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کند تا مهم‌ترین گروه‌های سنی و جنسی از نعمت کار برخوردار باشند. ضمن اینکه موفقیت‌های گردشگری در اشتغال‌زایی روستایی و محلی باعث شده تا این صنعت بیش از پیش به عنوان محرکی برای توسعه اقتصاد روستایی مطرح شود.

با توجه به انتخاب شعار "گردشگری و اشتغال؛ آینده‌ای بهتر برای همه" برای سال ۲۰۱۹ به نظر می‌آید اهمیت اشتغال زایی در اقتصاد جهانی با استفاده از ابزار گردشگری بیش از پیش مطرح شود. گردشگری همواره به عنوان صنعتی پاک، اشتغال‌زا و زود بازده مطرح بوده، اما حالا و با انتخاب چنین شعاری اشتغال‌زایی اهمیت دو چندان پیدا می‌کند. گفتنی است که سازمان جهانی گردشگری در سال‌های پیش شعارهایی همچون "گردشگری و تحول دیجیتال"، "گردشگری و توسعه پایدار" و "گردشگری در دسترس" را به عنوان شعار سال خود انتخاب کرده بود.

کد خبر 387899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.