۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
غذاهای ضد استرس!

شما می‌توانید با استفاده بعضی مواد غذایی مانند کربوهیدرات‌های پیچیده، ماهی‌های چرب، چای سیاه و پسته استرس خود را مدیریت کنید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استرس عوارض بسیاری برای سلامت افراد دارد، بنابراین مدیریت‌ کردن آن از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از راهکارهای کنترل استرس، مصرف مواد غذایی خاص است. بعضی غذاها سطح کورتیزول و آدرنالین را (هورمون‌های استرس) کاهش می‌دهد. در ادامه به بررسی مواد غذایی ضد استرس می‌پردازیم:

کربوهیدرات پیچیده

مصرف کربوهیدرات پیچیده باعث افزایش تولید هورمون شادی‌بخش"سروتونین" می‌شود. کم‌ شدن سطح این ماده شیمیایی در خون در بروز افسردگی نقش دارد. همچنین کربوهیدرات‌های پیچیده به آزادسازی انسولین کمک می‌کند؛ آزاد شدن این هورمون باعث می‌شود تمام اسید آمینه‌هایی که در خون انسان وجود دارد به جز "تریپتوفان" جذب سلول‌های بدن شود. تریپتوفان باقیمانده در خون وارد مغز شده و به سروتونین تبدیل می‌شود. کربوهیدرات پیچیده شامل نان سبوس دار، پاستا، سیب زمینی، جو دو سر و ذرت می‌شود.

پرتقال

پرتقال سرشار از ویتامین C است. بعضی مطالعات نشان داده‌ است که این ویتامین علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، مقدار هورمون استرس را در بدن کاهش می‌دهد. نتایج یک مطالعه نشان داد، افراد دارای فشار خون بالا و هورمون کورتیزول (هورمون استرس)  زیاد که ویتامین C مصرف کردند زودتر از سایرین توانستند استرس خود را مدیریت کنند.

اسفناج

بدن انسان برای مقابله با فشارهای عصبی به منیزیم نیاز دارد، بنابراین کمبود آن منجر به تنش‌های عصبی و خستگی می‌شود. مصرف مقدار کمی منیزیم می‌تواند خستگی و سردرد را درمان کند و برای مدیریت و کاهش استرس نیز بسیار مفید است. اسفناج سرشار از منیزم است؛ سایر سبزیجات با برگ سبز تیره نیز منبع خوب منیزم محسوب می‌شود. سویای پخته شده یاماهی قزل آلا نیز حاوی مقدار زیادی منیزم است.

ماهی چرب

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی قزل آلا و ماهی تن می‌تواند مانع ترشح بیش از حد هورمون‌های استرس‌زا در بدن شود. ماهی چرب از بدن در برابر بیماری‌های قلبی، اختلالات روحی مانند افسردگی و سندروم قبل از قاعدگی محافظت می‌کند. به منظور تامین امگا ۳ مورد نیاز بدن باید حداقل دوبار در هفته به مقدار ۸۴ گرم ماهی چرب مصرف کرد.

چای سیاه

نوشیدن چای سیاه باعث کاهش استرس می‌شود. طی انجام یک مطالعه‌، میزان استرس افرادی که به مدت شش هفته هر روز چهار فنجان چای سیاه می‌نوشیدند با افرادی که نوشیدنی دیگری مصرف می‌کردند مقایسه شد. نتایج این تحقیق نشان داد کسانی که چای سیاه می‌نوشیدند آرامش بیشتری داشتند و سطح هورمون کورتیزول در بدن آن‌ها پس از شرایط استرس آور پایین بود.

پسته

پسته همانند دیگر مغزها و دانه‌ها منبع خوبی از چربی‌های سالم است. مصرف روزانه پسته، گردو و بادام کلسترول خون، التهاب عروق قلب و خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و از شما در برابر تاثیرات ناشی از استرس محافظت می‌کند. موضوع قابل توجه اینکه این آجیل سرشار از کالری است و برای پیشپگیری از افزایش وزن نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

کد خبر 387897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.