" امام موسی صدر" زنده است

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

 بمب ساعتی کشمیری در داخل ضبط جاسازی شده بود

محمد مهدی کتیبه رئیس اداره دوم ارتش و از بازماندگان حادثه روز هشتم شهریور، پیرامون آنچه که قبل و بعد از انفجار دفتر نخست وزیری رخ داد گفت: در جریان جنگ ایران و عراق،  مسئله عزل بنی‌صدر موجب شد منافقین و بنی صدر اعلام همبستگی کنند و دست به برخی جنایات بزنند که یکی از این اقدامات حادثه بمب‌گذاری حزب جمهوری اسلامی  و  شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش بود. بنابراین این‌ها به دنبال آن بودند که برای جبران یا تلافی عزل بنی‌صدر اقداماتی انجام دهند.  در همین ایام هر هفته روزهای یکشنبه شورای امنیت ملی جلسه‌ای برگزار می‌کرد تا موضوعات و مسائل کشور را روشن کنند. منافقین توانستند از طریق «کشمیری» در نخست وزیری نفوذ کنند. به این معنا که او  به‌ عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی انجام وظیفه می‌کرد و این حوادث به دنبال حضور او رخ داد.

روز هشتم شهریور ۱۳۶۰ من که وارد جلسه شدم، کشمیری هم با من وارد جلسه شد، یعنی هر دو نفر ما با هم وارد جلسه شدیم. هنوز کسی نیامده بود، یعنی ما زود آمده بودیم. آقای کشمیری یک ضبط صوت خیلی بزرگی با خودش می‌برد در جلسه و صحبت‌های آن جلسه را ضبط می‌کرد، بعد پیاده می‌کرد. آن روز این ضبط صوت دستش بود و آن را آورد و گذاشت روی میز، جلوی آن جایی که آقای باهنر و آقای رجایی می‌نشینند. به نظر من هرچه بود، در این ضبط صوت بود، چون این ضبط را اگر می‌خواستیم پنج پوند، شش پوند TNT بگذاریم، جا داشت. بنابراین احتمال  می‌دهم، آن بمب ساعتی در این ضبط صوت بود.

دولت خاتمی بیشترین تلاش را در پرونده امام موسی صدر داشت

مهدی فیروزان، داماد امام موسی صدر  به مناسبت چهل و یکمین سالگرد مفقود شدن امام موسی صدر گفت: گروهی که بر اساس حدس و گمان تحلیل می کرد حرف ها و گفته هایش به خاطر اینکه بر سر قدرت بود تشدید می شد. آقای خلخالی یک شخصیت خبرساز بود. شما حتما حرف هایی که درباره او زده می شود را خوانده اید. وقتی چنین شخصیتی بیاید نظریه شهادت امام موسی صدر را بیان کند شعاع اثرگذاری حرف او خیلی بیشتر از حرف خواهر امام موسی صدر می شد که می خواست بر اساس خبر بگوید امام در قید حیات است.  پس آقای خلخالی و تمام کسانی که بر اساس حدس و گمان گفته اند امام در قید حیات نیست باعث شده اند پیگیری امام موسی صدر به تاخیر بیفتد.

دولت آقای خاتمی بیشترین تلاش را کرد. انصافا هم خانواده همیشه به این خاطر از ایشان متشکر هستند. در آن دوره هم خدمت آقای خاتمی رفتم و هم خدمت مقام معظم رهبری و هم خدمت رئیس قوه قضائیه اقای شاهرودی.

آقای خاتمی از ما طرحی برای پیگیری خواستند. طرحی بود که رویکرد سیاسی و مذاکراتی، رویکرد حقوقی و قضایی و رویکرد امنیتی و اطلاعاتی داشت. آقای خاتمی این را به کمیته هایی سپردند و به فعالیت های عملیاتی تبدیل شد. ما خدمت مقام معظم رهبری رفتیم و ایشان هم از این پیگیری خیلی استقبال کردند. گفتند که آقای خاتمی که از نزدیکان امام موسی صدر هستند و مانعی نیست،  من می گویم که پیگیری را با تمام قدرت آغاز کنند، از عواقب آن هم پرهیز نکنند ولو اینکه لیبی برنجد. پیش آقای شاهرودی رفتیم. ایشان گفتند دادگاه های ما برای رسیدگی این پرونده دادگاه ها از نظر حقوقی صالح نیستند؛ دادگاه ها از نظر حقوقی تعریف دارند، جرم باید در دادگاهی بررسی شود که یا در آن کشور اتفاق افتاده است و یا آن کشور عضو کنوانسیون های بین المللی باشد که اجازه داشته باشد که جرمی که در بیرون اتفاق افتاده رسیدگی کند. ایشان گفتند ما می توانیم به شما کمک حقوقی کنیم. یادم است که آقای افتخار را معرفی کردند. همین آقای ظریف معاون وزارت خارجه بودند و ما رفتیم طرح را با ایشان مطرح کنیم. پیگیری شروع شد اما ایران آن قدرت را نداشت که در درگیری یا فشار به قذافی برای امام موسی صدر چیزی را بدهد تا چیزی را بگیرد. به همین دلیل فقط در حد مذاکرات پیش رفت و متوقف شد.  من تعجب می کنم  که در حالی که خود لیبیایی ها نمی گویند امام به شهادت رسیده است چطور برخی از مقامات ما این حرف را می زنند. این خیلی تعجب دارد که خود لیبی که باید متولی باشد و زودتر از ما بگوید امام به شهادت رسیده است تا قضیه تمام شود چنین حرفی نمی زند اما ما در اینجا عده ای را می بینیم که ۳۰ سال بر اساس حدس و گمان می گویند امام در قید حیات نیست. 

از راست: سیدصادق طباطبایی، امام موسی صدر ، صادق قطب زاده

اصولگرایی و اصلاح طلبی در ایران مرده اند

ابراهیم فیاض، جامعه شناس سیاسی پیرامون اساس محافظه کاری در ایران گفتمحافظه کاری در ایران را باید در واقع «تقابل با رادیکالیسم» تعریف کرد. بدین معنا افرادی که از آرمان های بدوی دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا فاصله گرفته اند به دلیل به بن بست رسیدن این دو گفتمان بوده است. می توان گفت که اصولگرایی و اصلاح طلبی در ایران مرده‌اند. از این رو این افراد نه به عنوان اندیشه یا دغدغه بلکه به عنوان تاکتیک به اتخاذ مواضع محافظه کارانه روی آورده اند تا خود را همچنان در قدرت حفظ کنند. و مهم‌ترین عامل آن شکست خوردن اصولی است که این افراد پیش‌تر آن را دنبال می‌کردند و از این حربه به‌عنوان تاکتیک استفاده می‌کنند. اکنون بخش عمده‌ای از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در حال گرایش به سوی محافظه‌کاری هستند چراکه آرمان‌های خود را بر باد رفته می بینند. وی افزود: افرادی اکنون به دنبال گذار از جریان های سنتی سیاسی ایران هستند و در واقع نوعی تکنوکراسی بومی در حال ظهور است. مجلس آینده را می‌توان دنباله‌روی تکنوکراسی بومی دانست و رئیس‌جمهور آتی نیز ممکن است یک تکنوکرات بومی باشد.

پاسخ صریح واعظی به احتمالات درباره دیدار ترامپ و روحانی

محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور درخصوص واکنش ها به اظهارت اخیر روحانی در همایش ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت های روستایی و برخی‌گمانه زنی ها درباره دیدار احتمالی‌ با ترامپ گفت: بحث دیدار با ترامپ به هیچ وجه مطرح نبوده و نیست. در آن سخنرانی هم آقای رئیس‌جمهور اقتدار ایران را مطرح کردند و درواقع بیانگر تلاشی بود که دولت در جهت حل مشکلات معیشتی از خود نشان می‌دهد.

وی افزود:‌ استنباط از سخنرانی آقای دکتر روحانی متفاوت است، اما منظور ایشان از آن سخنرانی تلاش دولت برای رفاه بیشتر مردم بود. اصلا بحث سیاسی نبود و به نوعی نوع نگاه‌شان را به روابط بین‌الملل مطرح کردند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره تعبیر رسانه‌های خارجی و آمریکایی درخصوص تمایل رئیس‌جمهور ایران برای ملاقات با ترامپ اظهار داشت: تفسیر آمریکایی‌ها برای خودشان مهم است، ‌ ضمن اینکه رئیس‌جمهور روز بعد از آن سخنرانی پاسخ این تحلیل‌ها را دادند و اعلام کردند که عکس یادگاری با کسی نخواهد گرفت.

واعظی اضافه کرد:‌ اینکه گروه محدودی و یا چند روزنامه در داخل نیز همان تعابیر آمریکایی‌ها را به کار بردند اصلا جای تعجب ندارد. برایشان هم مهم نیست رئیس‌جمهور چه می‌گوید، ‌ بنایشان مخالفت با دولت است، فضاسازی است، مخصوصا که امسال سال انتخابات مجلس است بیشتر به این مسائل دامن می‌زنند.

دستگیری مداحان اسرائیلی در ایران

یوسف ارجونی رئیس سازمان بسیج مداحان کشور در سی و دومین گردهمایی سالانه مداحان و ذاکران اهل‌بیت (ع) کرمان که با حضور سردار محمد مطهری جانشین سپاه ثارالله استان کرمان و حجت‌الاسلام علی جلالی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان برگزار شد با بیان اینکه دشمن همواره در حال تخریب اسلام و خواستار تخریب محرم و عاشوراست اظهارکرد: فشارهای روانی و تبلیغات سوء علیه محرم و عاشورا هر چه که به ماه عزا نزدیکتر می‌شویم بیشتر می‌شود.

او با بیان اینکه در اسرائیل مداحانی برای تخریب عاشورا تربیت می‌شوند که عده‌ای از آن‌ها در کشور دستگیر شده‌اند، افزود: فوکویاما یکی از نظریه‌پردازان چندین سال قبل برای نابودی این انقلاب گفته است که شیعه بر دو بال سبز انتظار و سرخ عاشورا استوار است که باید این دو بال را نابود کنیم.

توصیه آیت‌الله مکارم شیرازی به رئیس‌جمهور: نسبت به حضور در برخی مراسمات احتیاط کنید

 آیت الله مکارم شیرازی، در دیدار نهاوندیان معاون رئیس جمهور و مسؤول ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم پس از استماع برنامه‌های ستاد مقاومتی استان با اشاره به مشکلات فرودگاه قم گفت: من معتقدم اگر فرودگاه قم درست بشود وضعیت قم بهتر می‌شود و از داخل و خارج استقبال خواهد شد. خیلی‌ها می‌خواهند مستقیم برای زیارت به قم بیایند، لذا نداشتن فرودگاه کار را سخت می‌کند.

وی افزود: باید روی دریاچه نمک قم و فرآورده‌هایی که از آن می‌توان بدست آورد و نیز معادنی که در قم هست، هم کار مطالعاتی و عملیاتی صورت بگیرد و از این نعمت خدادادی نیز استفاده شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ادامه داشتن برنامه‌های کنگرۀ مبارزه با جریان‌های تکفیری، و برگزاری این همایش در کشورهای اندونزی، عراق، لبنان، سوریه، تانزانیا و دیگر کشورهای اسلامی اظهار کرد: ما در این کنگره بر جنبه‌های فکری و فرهنگی مبارزه با این جریان‌ها به صورت گسترده کار کردیم زیرا معتقدیم بدون کار بر این امور مبارزه سود و اثری نخواهد داشت.

این مرجع تقلید تأکید کرد: داعش یک اشتباه مهمی داشت، و آن این که تصور می‌کردند با ایجاد رعب می‌تواند بر همه مسلط بشود، غافل از اینکه ایجاد رعب یک اثر موقتی دارد. اگر در کنار کار نظامی، از لحاظ فرهنگی نیز تلاش شود، خطرات این گروه کم خواهد شد.

وی افزود: شرکت رئیس جمهور در بعضی از مجالس سبب ناراحتی می‌شود، به ایشان سفارش کنید نسبت به حضور در این گونه مراسمات احتیاط داشته باشند چرا که عکس و فیلم آن در فضای مجازی پخش و منتشر می‌شود

کد خبر 387860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.