تاثیر خالکوبی بر سیستم ایمنی بدن/ خواص بسیار مفید اسپند

چاقی ‌و ‌ضعف حس چشایی، خطر مصرف بی رویه مسکن‌ها، خالکوبی و اختلال در سیستم ایمنی بدن، ۱۰ ماده غذایی مفید برای دیابتی ها ‌و خواص بسیار مفید گیاه اسپند را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ اخیرا دانشمندان دانشگاه بینگهمتون با انجام تحقیقی جدید، دریافتند که چاقی باعث اختلال در ‌تشخیص مزه غذاها می شود.

بر اساس تحقیق تازه‌ای که اخیرا در مجله «Frontiers in Integrative Neuroscience» به چاپ رسیده است، دانشمندان دانشگاه بینگهمتون ‌دریافتند حس چشایی بر اثر چاقی تغییرمی کند اما هنوز روند تغییرات عصبی‌ای که باعث این امر می‌شود ناشناخته است.

«پاتریشیا دی لورنزو»، استاد روانشناسی دانشگاه بینگهمتون (Binghamton University) می‌گوید: با توجه به اینکه چشیدن طعم غذا در تعیین آنچه برای خوردن انتخاب می کنیم عامل مهمی به شمار می‌رود، عجیب است که دانش کمی درباره تاثیر چاقی بر حس چشایی ‌در اختیار داریم.

برای بررسی این موضوع، گروهی از محققان ‌از جمله دی لورنزو و «مایکل وایس»، فارغ‌التحصیل رشته روان‌شناسی، تاثیرات چاقی بر پاسخ به طعم مواد خوراکی در بخشی از مغز که عامل پردازش طعم مواد غذایی است موسوم به هسته منزوی (nucleus tractus solitarius) را بررسی کردند.

محققان، پاسخ‌ های سلول‌ های چشایی ‌در ساقه مغز موش ‌هایی که با یک رژیم چاق کننده، چاق شده بودند را ثبت کردند.

آنها دریافتند که پاسخ چشایی به طعم مواد غذایی ‌در این موش ‌های چاق به لحاظ اندازه کمتر و از نظر زمانی کوتاه‌تر بود و آنها نسبت به موش ‌های لاغر به این محرک ‌ها دیرتر پاسخ دادند.

نتایج این تحقیق نشان داد رژیم پرچرب، پاسخ مبهم و ضعیف‌تر اما شایع‌تری را به طعم غذا در مغز به وجود می ‌آورد.

دی لورنزو تاکید می ‌کند که این یافته ‌ها در حال حاضر تنها در مورد موش‌ ها امتحان شده اما همین فرایند ممکن است درباره انسان نیز صادق باشد.

وی معتقد است پیش از این، تحقیقات دیگر نشان داده است که تعداد جوانه‌ های چشایی روی زبان در موش‌ ها و افراد چاق کاهش می ‌یابد، در نتیجه این احتمال که پاسخ چشایی در مغز انسان هم مبهم باشد، امری درست به نظر می ‌رسد.

خواص بسیار مفید گیاه اسپند

متخصص طب ایرانی با اشاره به خواص اسپند، اظهار کرد: اسپند در بعضی از نازایی‌های ثانویه که جامعه ما درگیر آن شده بسیار مفید است، این ماده در طب روایی و نیز در دیدگاه حکمایی ما از حلق گرفته، تا اعماق بدن تأثیرگذار است.

نعمت‌الله مسعودی افزود: اسپند در بعضی از نازایی‌های ثانویه که جامعه ما درگیر آن شده بسیار مفید است، این ماده در طب روایی و نیز در دیدگاه حکمایی ما از حلق گرفته، تا اعماق بدن تأثیرگذار است.

 مسعودی تصریح داد: همچنین خوراکی آن به صورت شربت وجود دارد و به دلیل مزاج گرم و خشک به عفونت‌های ‌دستگاه تنفسی، تنگی نفس و انواع عفونت‌های گوارشی کمک می‌کند

وی با تاکید به ضد عفونی کردن فضا با اسپند، گفت: دود اسپند خواص میکروب‌کشی بسیار مناسبی دارد؛ توصیه می‌شود در مکان‌هایی که ازدحام جمعیت زیاد ‌و در فضا احتمال وجود عفونت است مانند مهد کودک‌ها، مدارس، هیات های مذهبی و پادگان‌ها اسپند دود شود.

این متخصص طب ایرانی خاطرنشان کرد: معمولا از گیاه اسپند بیش‌تر به عنوان خوشبوکننده هوا استفاده می‌شود و شکل خوراکی آن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که مصرف ناصحیح آن باعث تهوع و ترشح بیش از حد بزاق می‌شود.

خطر مصرف بی رویه مسکن ها

داروهای مسکنِ ‌حاوی اپیوئید مانند کدئین، کاربرد زیادی در پزشکی دارند اما مصرف بی‌رویه آنها برای ‌هر ناراحتی از سردرد گرفته ‌تا برخی دل‌دردها خطرناک است و متخصصان دارویی با ارائه تشبیهی در این باره می‌گویند که "با گلوله توپ به گنجشک شلیک نکنید. "

داروهای مسکن شامل ترکیباتی هستند که اپیوئید خوانده می‌شود و مانند مرفین عمل می‌کنند. اپیوئیدها به گیرنده‌های مخصوصی در سیستم عصبی -به ویژه در مغز- متصل می‌شوند تا تأثیر خود را نشان دهند.

نوربرت ودارتس، متخصصی که در زمینه داروهای مسکن و اعتیاد در بیمارستان دانشگاه رگنزبورگ آلمان تحقیق می‌کند، می‌گوید: اپیوئیدها قوی‌ترین مسکن‌هایی هستند که به صورت دارو در دسترس‌اند و قویتر از آنها داروهای بیهوشی است.

اپیوئیدها ‌نوعی ترکیبات روانگردان هستند و مرفین قدیمی‌ترین و مهمترین ماده مخدریست که انسان می‌شناسد. این روزها در مصارف پزشکی به جای مشتقات طبیعی خشخاش مانند تریاک از اپیوئیدها استفاده می‌شود که در فرآیندی شیمیایی تهیه می‌گردند. مثلأ قرص‌های کدئین یکی از اپیوئیدها هستند.

تأثیر این ترکیبات در بدن انسان همیشه یکسان نیست. نوربرت ودارتس می‌گوید: برخی اپیوئیدها در قالب قرص مسکن در روده جذب می‌شوند. آنها پس از بلع مدتی در معده هستند تا به صورت محلول درآیند و بعد که به روده می‌رسند، جذب خون می‌شوند و معمولأ سه ساعت زمان نیاز دارند تا اثر خود را نشان دهند.

هر چه مصرف این داروها بیشتر باشد، تأثیر آنها کمتر می‌شود. در نتیجه مصرف‌کننده باید به طور مرتب دوز آن را بیشتر کند تا به تسکین درد برسد. او از نظر جسمی و روحی به آن وابسته می‌شود. این وابستگی ممکن است به جایی ‌برسد که فرد برای هر درد کوچکی نیازمند مسکن باشد.

اپیوئیدها هرچند اغلب عوارض جانبی ‌اندکی دارند اما مصرف بی‌رویه آنها باعث تهوع، استفراغ یا در درازمدت یبوست می‌شود. از آن مهمتر آنها به کبد هم فشار می‌آورند. نوربرت ودارتس تأکید می‌کند که این مسکن‌ها، داروهای بسیار مهمی هستند و تمام کسانی که دچار سانحه شده‌اند، جراحی داشتند یا از سرطان رنج می‌برند می‌دانند که این داروها چه کمک بزرگی برای تسکین درد هستند.

اما مصرف دراز مدت آنها، بیش از دو ماه برای بدن مخرب است. او می‌گوید: این مسکن‌ها برای بیماران سرطانی ضروری هستند. البته آن هم، نه همیشه. حال تصور کنید فردی در ۲۵ سالگی دچار درد مزمن کمر شده و پزشکان تشخیص دادند که او تا ۳۰ سال آینده از این درد رها نخواهد شد. در این صورت مصرف این مسکن‌ها اشتباه است. بنابراین باید برای تسکین این قبیل دردها به دنبال راه‌های درمانی موثرتر و با عوارض جانبی‌ کمتر بود.

بنابر گزارش دویچه‌وله، او تأکید می‌کند که این مثال برای درد عادت هم صادق است و استفاده از ایپویئدها برای تسکین این درد راه‌حلی کاملاً اشتباه است. ودارتس می گوید: مثل این است که با توپ به یک گنجشک شلیک کنید. "

خالکوبی سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند

کارشناسان دریافتند خالکوبی می‌تواند سبب ورود فلزهای سنگین به غدد لنفاوی بدن و واکنش آلرژیک شدید شود.

کارشناسان ‌در ‌جدیدترین مطالعه‌های خود دریافتند انجام خالکوبی به ویژه با رنگ‌های درخشان می‌تواند سبب ورود فلزهای سنگین به غدد لنفاوی بدن و بروز شوک ‌و واکنش آلرژیک شدید شود.

دانشمندان بقایای فلزهای نیکل و کروم را در غدد لنفاوی افرادی که سابقه خالکوبی داشته مشاهده کرده اند. به ویژه اگر جوهر خالکوبی حاوی دی اکسید تیتانیوم باشد، می‌تواند سبب تولید رنگ‌های درخشان برسطح پوست شود.
حدود ده درصد از افرادی که خالکوبی انجام می‌دهند دچار عارضه‌های جانبی از جمله واکنش آلرژیک شدید می‌شوند. بنابر جدیدترین مطالع‌های انجام شده، ذره‌های ریز جوهرهای رنگی خالکوبی می‌توانند وارد پوست شده و به گره‌های لنفاوی برسند. 

این مطالعه به وسیله محققان فرانسوی انجام شده و کارشناسان به ویژه نقش دو فلز نیکل و کروم را درایجاد واکنش آلرژیک دربدن اثرگذار دانسته اند. رنگدانه‌ها حاوی دی اکسید تیتانیوم هستند که در خالکوبی به رنگ‌های روشنی، چون آبی، سبزو قرمز تبدیل می‌شوند. این مطالعه نشان می‌دهد چرا برخی افراد به شدت به انجام خالکوبی و تاتو روی پوستشان حساسیت نشان می‌دهند. سوزن‌های خالکوبی معمولاً به شدت درون پوست بدن فرو می‌روند و سبب ورود ذره‌های فلزهای سنگین به درون بدن می‌شوند. بیشتر بخوانید: چگونه جوش روی لثه را درمان کنیم؟ طبق آمار انجام خالکوبی به شدت درسال‌های اخیر در دنیا شایع شده است و بیشترین طرفداران آن جوانان بین ۱۸ تا ۲۹ سال هستند. انجام تاتو هم مشابه خالکوبی است و بین افراد در رده‌های سنی مختلف به ویژه سالمندان برای جوان سازی صورت رواج دارد و می‌تواند سبب ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود.

از اصلی‌ترین عارضه‌های خالکوبی می‌توان قرمز شدن پوست، ایجاد تورم یا بثورات جلدی در کنار محل خالکوبی را نام برد. تا پیش از این مطالعه دانشمندان علت بروز واکنش آلرژیک پس از خالکوبی را به دلیل وجود مواد شیمیایی درجوهرها می‌دانستند، اما مطالعه‌های جدید نشان می‌دهند ورود فلزهای سنگین به غده‌های لنفاوی سبب واکنش آلرژیک می‌شود. در این مطالعه دانشمندان جوهر خال کوبی را تحت اشعه ایکس مورد بررسی قرارداده اند. زمانی که جوهر خالکوبی حاوی دی اکسید تیتانیوم، (رنگدانه سفید که پایه برای تولید دیگر رنگ ها) مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث بروز واکنش آلرژیک بیشتر می‌شود.  

زمانی که فرد آشنا به هنر خالکوبی ‌از رنگ جوهر کربن سیاه استفاده می‌کند بروز واکنش آلرژیک بسیار کمتر می‌شود. کارشناسان اعلام کرده اند هنوز اثرهای انجام خالکوبی بربدن انسان به طور کامل مشخص نیست و باید درطول سال‌ها اثرگذاری جوهر و فلزهای به کار رفته درآن مورد ارزیابی قرارگیرد.  
محققان به افراد توصیه می‌کنند با توجه به خطرناک بودن ورود فلزها به درون غده‌های لنفاوی از انجام خالکوبی خودداری کنند تا کمتر درمعرض ابتلا به انواع بیماری‌ها به ویژه حساسیت قرار گیرند.

۱۰ ماده غذایی مفید برای دیابتی ها

انتخاب مواد غذایی سالم برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار مهم است اما در این میان برخی درمان های غذایی نیز وجود دارند که نه تنها قند خون را کنترل می کنند، بلکه از عوارض این بیماری نیز می کاهند و برای سلامت کلی بدن ضروری اند.

متخصصان تغذیه تاکید می کنند که مبتلایان به دیابت نوع ۲، مصرف ۱۰ ماده غذایی را در طول روز فراموش نکنند:

بلوبری: این میوه کوچک آبی رنگ، سرشار از مواد مغذی و کربوهیدرات های پیچیده است. تحقیقات نشان می دهد که خوردن بلوبری، زغال اخته و دیگر میوه های خانواده توت، منجر به بهبود حساسیت به انسولین می شود. همچنین مواد شیمیایی گیاهی موجود در این میوه ها، خاصیت ضد التهابی دارد و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ می شود.

پرتقال: میوه های خانواده مرکبات دارای تاثیرات مثبت و طولانی مدت بر قند خون و میزان کلسترول است؛ آنهم به لطف وجود ترکیب ضد التهابی به نام هسپریدین و دوز کافی از فیبر محلول. محققان دانشگاه هاروارد اعلام کرده اند که خوردن میوه های خانواده مرکبات، به جای آب میوه آنها، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان بیشتری کاهش می دهد.

نخودنخود، لوبیا و عدس، غذاهای شناخته شده با شاخص گلیسمی پایین هستند و برای دیابتی ها گزینه های مناسبی محسوب می شوند. با این حال تحقیقات نشان داده که این مواد غذایی خاصیت درمانی هم دارند. به طوری که مبتلایان به دیابت نوع ۲ که روزانه یک فنجان حبوبات را به مدت سه سال مصرف می کنند، در مقایسه با سایر بیماران، شاهد کاهش مقادیر هموگلوبین A۱c و کاهش فشار خون هستند.

شکلات تیره: آیا یک درمان شیرین واقعا می تواند قند خون را کنترل کند؟ برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف روزانه مقادیر کمی از شکلات تیره با کیفیت بالا، میزان قند خون ناشتا و فشار خون را کاهش می دهد. ترکیبات موجود در این نوع شکلات به نام پلی فنول ها، باعث کاهش قند خون می شود.

وعده های غذایی گیاهی: گیاه خواری خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. در واقع رژیم های غذایی گیاهی به همراه آجیل و حبوبات، سرشار از مواد مغذی هستند و مصرف آنها در طولانی مدت، باعث کاهش هموگلوبین A۱c، تری گلیسیرید و فشار خون در مبتلایان به دیابت نوع ۲ می شود.

روغن زیتون: مصرف چربی های اشباع نشده به جای چربی های اشباع و ترانس، یک توصیه کلیدی برای همه افراد است. اما تاثیر مصرف این نوع چربی ها در مبتلایان به دیابت نوع ۲ شاید بیشتر به چشم بیاید. مصرف روزانه روغن زیتون کمتر فراوری شده و بکر، نه تنها با کاهش خطر ابتلا به دیابت همراه است، بلکه اثرات ضد التهابی این نوع روغن، باعث افزایش مصرف گلوکز توسط سلول ها می شود.

سبزیجات حاوی برگ سبزمصرف این نوع سبزیجات غیر نشاسته ای، از قبیل کلم، کاهو، اسفناج و ... با کاهش هموگلوبین A۱c همراه است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در مبتلایان به دیابت تا حد زیادی می کاهد. این سبزیجات حاوی ویتامین های آ، سی و E هستند و منابع خوبی از منیزیم محسوب می شوند. بنابراین مصرف آنها باعث کنترل قند خون می شود.

آجیل و کره بادام زمینی: خوردن ۵ وعده آجیل در هفته، با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی در زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط دارد و باعث کاهش چربی خون نیز می شود.

پروبیوتیک هاتاثیر باکتری های خوب روده بر قند خون ثابت شده است. برای افزایش باکتری های خوب روده، شما نیاز به مصرف محصولات حاوی پروبیوتیک دارید. مصرف پروبیوتیک ها سطح گلوکز ناشتا و هموگلوبین A۱c را کاهش می دهد.

دارچین: مصرف منظم این ادویه محبوب، باعث بهبود حساسیت به انسولین می شود و به کاهش قند خون کمک می کند.

کد خبر 387847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.