بازسازی محوطه تاریخی، رونق را به مرکز فرهنگی انگلستان بازگرداند

میدان ترینیتی، در مرکز شهر "هال"، یک فضای عمومی منحصر به فرد و دل‌پذیر در محوطه کلیسای بزرگ شهر و خانه تاریخی ترینیتی است که در سال ۲۰۱۷ کاملاً بازسازی و تبدیل به یک موفقیت چشمگیر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این میدان یکی از فضاهای عمومی بسیار مهم مرکز شهر هال به حساب می‌آید و فضایی برای برگزاری بسیاری از برنامه‌های‌ عمومی گوناگون و محل اجتماع مردم در اطراف کلیسا است. با موافقت کلیسای قدیمی و اسقف اعظم و با همکاری تیمی از باستان‌شناسان ماهر، در این محوطه که در گذشته به شدت با مشکل نبود تعمیر و نگهداری و کمبود فضا برای پارک اتومبیل مواجه بود تغییراتی اعمال شد و با حذف یک دیوار، فضایی بزرگ و انعطاف‌پذیر برای میزبانی از برنامه‌های کلیسا و شورای شهر فراهم شد.

این فضا در حال حاضر با وجود نداشتن رقابت و تناقض با نمای بیرونی و پیچیده کلیسای مذکور که نکته مهمی به حساب می‌آید، مکانی مناسب برای برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌های گوناگون است. درختان چنار موجود در این محوطه نقش بسزایی در طراحی آن داشتند چرا که علاوه بر مزایای زیست‌محیطی که برای محوطه فراهم می‌آورند، در طول روز نیز همچون پناهگاهی برای نیمکت‌های کار گذاشته شده عمل می‌کنند و با سایه خود از افرادی که روی آن‌ها می‌نشینند در برابر تابش آفتاب محافظت می‌کنند.

در سنگ‌فرش مقابل نیمکت‌های این میدان، هشت استخر کم‌عمق آینه‌کاری شده‌ به مساحت ۱۶ مترمربع و عمق تنها چهار میلی‌متر ایجاد شده است که هر یک نمایی متفاوت از جزئیات مختلف کلیسا را منعکس می‌کند و الگوی زیبایی از بنا را در معرض دید عابران پیاده و بازدیدکنندگان قرار می‌‎دهد.

سنگ‌های این استخرها توسط سنگ‌تراشان و آجرچین‌های ماهر با دقت و ظرافت تمام نصب شده است. سنگ‌های اطراف هر یک از استخرها نیز با مساحت یک مترمربع به گونه‌ای سه‌بعدی تراش داده شده است تا بتواند سطح استخر را با سنگفرش اصلی همسان کند. بدین ترتیب وقتی که آبی در این استخرهای کم‌عمق نباشد، یکپارچگی سطح سنگ‌فرش همچنان حفظ می‌شود.   

پروژه مرکز شهر هال با سرمایه‌گذاری عمده بر بافت شهر و در دورانی پیاده‌سازی شد که این شهر، مرکز فرهنگی انگلستان نامیده می‌شد. این پروژه به دنبال فرصتی برای ایجاد پیوند ذاتی بین فرهنگ شهر هال و فضاهای عمومی آن اجرا شد و به منظور پاسخگویی به جاه‌طلبی‌های فرهنگی و اقتصادی، چهره این بخش از شهر تغییر و فضاهای عمومی آن به صورت کیفی و کمّی و با بهره‌گیری از تجربه کاربران این فضاها متحول شد.

بازسازی میدان ترینیتی شهر هال، علاوه بر اینکه منجر به جذب بازدیدکنندگان و گردشگران فراوانی به سمت مناطق دیدنی موجود در آن و یا اطراف خود شده است، فضای بیشتری برای ایجاد مشاغل جدید نیز فراهم آورده است به طوری که تاکنون ۱۳۱ شغل جدید در آن راه‌اندازی شده است. این میدان ماهانه میزبان یک بازار مواد غذایی نیز هست که آمار فروش در آن ۲۲ درصد نسبت به قبل از بازسازی افزایش یافته است. بنابراین علاوه بر جمعیتی که برای مناسبت‌های فرهنگی در آن جمع می‌شود، عده زیادی را برای تهیه مایحتاج روزانه و مواد غذایی لازم به سمت خود می‌کشاند و میزان تردد عابران پیاده و نه اتومبیل‌سواران، تا ۱۱ درصد در آن افزایش داشته است.

بدین ترتیب ترینیتی تبدیل به یک مقصد مهم در شهر شد که علاوه بر نقش مهمی که در شناسایی، بزرگداشت و تحولات فرهنگی شهر ایفا می‌کند، توانسته است در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز نقش مؤثری ایفا کند و به موفقیت‌های چشمگیر دست یابد. این قلمروی عمومی جدید که در حال حاضر همچون یک سالن عمومی بزرگ برای شهر هال ایفای وظیفه می‌کند میراثی باشکوه برای نسل‌های آینده شهر و فضایی شگفت‌انگیز و الهام‌بخش برای پیشرفت دیگر نقاط در سراسر دنیا به حساب می‌آید.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 387837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    0 0
    عالی