فقط ۳۰ قلاده یوزپلنگ ایرانی باقی مانده است

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به‌رغم کمبودها، محدودیت‌ها و گسترش عوامل تهدید کننده برای نجات گونه با ارزشی مانند یوزپلنگ ایرانی از تمام روش‌ها و راه‌های ممکن استفاده خواهیم کرد.

به گزارش ایمنا، حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص "روز ملی یوز ایرانی" اظهار کرد: یوزپلنگ‌ها زمانی در ایران و در کشورهای همسایه پراکنش داشتند، اما در حال حاضر این گونه در کشورهای همسایه منقرض شده و زیستگاه‌ فعلی آن مرکز ایران است.

وی با بیان اینکه خشکسالی، احداث راه و معدن کاری، توسعه شهرها و روستاها از عوامل تهدید جمعیت این گونه محسوب می‌شوند، گفت: توسعه شهرها در زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی در حال افزایش است و همین موضوع موجب کاهش امنیت این زیستگاه‌ها و جمعیت این گونه می‌شود.

بین ۲۰ تا ۵۰ قلاده یوزپلنگ وجود دارد

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آمارهای ضد و نقیض درباره جمعیت یوزهای ایرانی طی سال‌های گذشته گفت: این آمارها در گذشته حاکی از وجود ۱۰۰ قلاده در برخی از زیستگاه‌ها بودند که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که این تعداد شامل تنها ۲۰ تا ۵۰ قلاده یوز می‌شود و این رقم به واقعیت نزدیک‌تر است.

ظهرابی با بیان اینکه جمعیت یوزهای ایرانی در معرض خطر انقراض است، تصریح کرد: باید بر حفظ این گونه حیات وحش متمرکز شویم و به همین منظور سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌های متعددی را برای حفاظت از این گونه طراحی کرده است.

وی با بیان اینکه باید امنیت زیستگاه‌ها افزایش یابد، افزود: حدود ۲۵۰ هزار هکتار از محدوده پارک ملی و پناهگاه حیات وحش خارتوران را در سال گذشته از وجود دام‌ها خالی کردیم و محدوده بسیار وسیعی در این منطقه برای این گونه امن شد.

بیشتر بخوانید:

تیزپای حیات وحش در خطر انقراض است

بودجه برای امنیت و حفاظت یوز ایرانی افزایش می یابد

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کریدورهای حفاظتی که باعث تصادف این گونه با خودروها می‌شد را نیز فنس کشی کردیم و همچنین علایم راهنمایی و رانندگی، اطلاع رسانی و هشداری را در این منطقه نصب کردیم.

ظهرابی با اشاره به تقویت تجهیزات و امکانات محیط بانی در مناطق حفاظت شده تصریح کرد: سال گذشته نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات محیط بانی در سراسر کشور اختصاص دادیم که بخشی از آن به زیستگاه‌های یوزپلنگ تخصیص داده شد.

وی افزود: اعتبار مربوط به امنیت و حفاظت از یوزپلنگ‌های ایرانی در سال ۹۸ حدود ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت و قرار است که این اعتبار برای حفاظت و احیای مراتع و زیستگاه‌های این گونه حیات وحش نیز اختصاص یابد.

برای نجات گونه باارزش یوز ایرانی از تمام روش‌های ممکن استفاده می کنیم

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای با کشور ایتالیا برای حفاظت از زیستگاه‌ها و بهبود مراتع منعقد شده است، گفت: حدود ۲.۵ میلیون یورو اعتبار برای کاهش اثرات تغییر اقلیم اختصاص یافته است.

ظهرابی با اشاره به موضوع تکثیر در اسارت یوزپلنگ‌ها تصریح کرد: جمع آوری ذخایر ژنتیکی یوزپلنگ‌ها از جمله مهم‌ترین برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست است و به همین منظور اسپرم یوزپلنگ‌های در اسارت پارک پردیسان ذخیره سازی شده و در آینده برای تکثیر این گونه استفاده خواهد شد.

به گفته ظهرابی تاکنون نتوانستیم از یوزهای در اسارت پارک پردیسان، توله یوز دریافت کنیم، اما با تغییر شیوه و استفاده از ذخیره گیاه طبیعی زمینه برای تکثیر این یوز فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: برای گرفتن توله یوز از ذخیره‌گاه نیمه اسارت از متخصصان آفریقایی بهره خواهیم برد و امیدواریم این کار با موفقیت انجام شود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با کمبودها و محدودیت‌ها برای حفاظت از یوزهای ایرانی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به‌رغم کمبودها و محدودیت‌ها و گسترش عوامل تهدید کننده برای نجات گونه با ارزشی مانند یوزپلنگ ایرانی از تمام روش‌ها و راه‌های ممکن استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به فنس کشی جاده میامی به سمنان افزود: تاکنون تعهدات وزارت راه و شهرسازی و قول‌های متعدد وزیر راه برای فنس کشی این جاده عملیاتی نشده است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به منابع محدود خود، فنس‌کشی این منطقه را انجام داد که نیمی از این محدوده فنس کشی شده و نیمی دیگر از آن امسال انجام خواهد شد.

ظهرابی با تأکید بر اینکه باید دستگاه‌ها به تعهدات خود پایبند باشند، تصریح کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط در مناطق مختلف کشور باید در فعالیت‌های توسعه‌ای خود به مسائل محیط زیستی توجه کنند و به تعهداتی که به آن‌ها سپرده می‌شود، پایبند باشند.

خروج دام‌ها از پناهگاه‌های حیات‌وحش به منظور حفاظت از یوزها

وی با اشاره به خروج دام‌ها از منطقه خارتوران سمنان برای حفاظت بیشتر از گونه‌ با ارزش یوزپلنگ ایرانی گفت: در راستای اجرای برنامه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، خروج دام‌ها از پناهگاه‌های حیات وحش در استان‌های سمنان، خراسان شمالی، یزد،اصفهان، خراسان جنوبی و کرمان ادامه خواهد داشت.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از دو سال گذشته تاکنون پایشی در زیستگاه‌های یوزپلنگ‌ها به صورت سیستماتیک و رسمی صورت نگرفته است، تصریح کرد: امسال برای اولین بار در منطقه شکار ممنوع چهار شیرین در جنوب شهر سمنان دو قلاده یوز مشاهده و تصویربرداری شده است، در حالی که آمار جدیدی از جمعیت یوزها در دسترس نداریم.

ظهرابی افزود: به صراحت نمی‌توان گفت که یوزهای ایرانی در شرایط بدی قرار دارند و و یا اینکه جمعیت آن‌ها رو به بهبود است، چرا که به دلیل خشکسالی‌ها در سال‌های گذشته جمعیت یوزپلنگ‌ها نیز تحت تأثیر قرار گرفت.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برنامه پایش سیستماتیک به زودی در کل کشور اجرا خواهد شد، گفت: با همکاری یکی از مجامع بین‌المللی حدود ۳۵۰ دوربین تله‌ای خریداری شده است و پایش گونه‌ها به صورت سیستماتیک انجام خواهد شد، در این صورت می‌توان گزارش دقیقی از جمعیت یوزپلنگ‌ها ارائه داد.

کد خبر 387827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.