دعوت به مناظره درباره مافیای خودرو

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود با اشاره به نامه اخیر احمد توکلی، نماینده سابق ادوار مجلس و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، وی را به مناظره پیرامون اتهامات وی در خصوص "طرح ساماندهی صنعت خودرو" در یک برنامه زنده تلویزیونی دعوت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز، عضو فراکسیون امید و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود آورده است:‌

«به‌ عنوان طراح طرح ساماندهی صنعت خودرو، خود و مجلس را مخاطب اتهام زنی آشکار آقای احمد توکلی می‌دانم و برای شفاف سازی مبحث خودرو، ایشان را به مناظره در برنامه زنده تلویزیونی دعوت می‌کنم.
‌عجیب نیست که ⁧‫مافیای خودرو‬⁩ در همه جا نفوذ دارد، ولی واژه‌های  شفافیت و عدالت را قربانی آن نکنید.»

به گزارش ایمنا، سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، سی تیرماه سال جاری پس از رفع ایرادات شورای نگهبان درباره "طرح ساماندهی صنعت خودرو" گفته بود: براساس ماده ۲، دولت باید تصدی‌گری در خودروسازی ها را ظرف مدت سه سال خاتمه دهد، اما به زعم شورای نگهبان این ماده با بند(ج) اصل ۴۴ قانون اساسی مغایرت دارد، براساس این اصل ۲۰ درصد واحدهای دولتی بزرگ باید در اختیار دولت باشد.

وی در ادامه اظهاراتش عنوان کرده بود: پس از بحث و بررسی های مورد نظر مقرر شد ماده ۲ بدین شکل اصلاح شود: «دولت باید در حوزه خودروسازی تنها تصدی گری کرده و ناظر باشد.»

باستانی با بیان اینکه: در ماده ۵ طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز واژه جوینت ونچر(joint venture) اصلاح و حذف شد، تاکید کرده بود:  ماده ۷ طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز اصلاح شد. در این ماده یک دوره ۵ ساله برای عمر خودرو در نظر گرفته شده بود که مبدا این دوره ۵ ساله محل بحث و ابهام شورای نگهبان بود. برای تامین نظر شورای نگهبان مقرر شد؛ این دوره از زمان شماره‌گذاری شروع شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از ارسال مجدد "طرح ساماندهی صنعت خودرو"  پس از اصلاحات انجام شده به شورای نگهبان خبر داده بود.

اما ششم شهریورماه بود که سخنگوی شورای نگهبان از ایرادات مجدد این شورا  به این طرح خبر داد: 

کدخدایی گفته بود: این طرح امروز به طور کامل به تأیید اعضای شورای نگهبان نرسید و ایراداتی داشت که باید پس از رفع آنها، از سوی مجلس، دوباره اعلام نظر شود.

وی تصریح کرده بود: ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح ساماندهی صنعت خودرو در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

کد خبر 387800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.