راه‌اندازی نخستین بخش تخصصی کتاب دیجیتال در کتابخانه سده لنجان

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان گفت: نهاد کتابخانه های استان اصفهان حدود ۱۰ هزار جلد کتاب در استان اصفهان را پس از خرید حق تحریر نویسندگان به کتاب صوتی تبدیل کرد و اولین بخش تخصصی کتاب دیجیتال در کتابخانه عمومی شهر سده لنجان راه اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، امیر هلاکویی در آیین بهره برداری از کتابخانه عمومی شهر سده لنجان با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی نقش مهمی را در راستای آگاهی بخشی و افزایش دانش جامعه ایفا می کند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره به مسئله ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی توجه و تاکید ویژه داشته اند و در این بین نقش کتابخانه های عمومی در ترویج این فرهنگ بسیار درخشان است.

وی با بیان اینکه امروز به همت مردم ومسئولان اتفاقات درخشانی در شهر سده لنجان رخ داده است، افزود: افتتاح کتابخانه عمومی شهر سده لنجان اتفاق ارزنده ای است چراکه هیچ کتابخانه ای با کیفیت فیزیکی این کتابخانه در سطح شهر اصفهان با جمعیت دو میلیون نفری وجود ندارد و این مجموعه جزء پنج کتابخانه برتر استان به شمار می آید.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان ادامه داد: کتابخانه عمومی شهر سده لنجان به نرم افزار سامان متصل بوده و افرادی که عضو این کتابخانه می‌شوند به صورت همزمان عضو حدود ۳۰۰ کتابخانه استان اصفهان و سه هزار و ۵۰۰ کتابخانه کشور خواهند شد.

وی اضافه کرد: عضویت در سامانه سامان سبب می شود در مواقعی که افراد در دیگر شهرهای استان اصفهان و کشور حضور دارند بتوانند با کارت عضویت خود از حدود سه و نیم میلیون جلد کتاب در کتابخانه های استان اصفهان و ۳۵ میلیون جلد کتاب در کتابخانه های کشور استفاده کنند.

هلاکویی با بیان اینکه امروزه فعالیت در عرصه فضای مجازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: این فضا در زندگی مردم ایران نقش پر رنگی دارد البته نهاد کتابخانه ها با محدودیت هایی در حوزه کپی رایت مواجه است چراکه نویسندگان حق تحریر خود را به فروش نمی رسانند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به اهمیت فعالیت فضای مجازی، نهاد کتابخانه های استان اصفهان به فضای دیجیتال ورود پیدا کرد و حدود ۱۰ هزار جلد کتاب در استان اصفهان پس از خرید حق تحریر نویسندگان این آثار را به کتاب صوتی تبدیل کرد و اولین بخش تخصصی کتاب دیجیتال در کتابخانه عمومی شهر سده لنجان راه اندازی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: وزیر ارشاد در سفر اخیر خود به استان اصفهان چنین مطرح کردند که باید کتابخانه های عمومی از فضای تک بعدی امانت و بازگشت کتاب به فضای گسترده تری تبدیل شوند.

هلاکویی افزود: البته این مهم در سال گذشته در استان اصفهان رقم خورد و امروز پکیجی از فعالیت های فرهنگی همچون نشست های کتاب، جلسات نقد و بررسی، جلسه ویژه مادران،جشنواره رضوی، جشنواره نذر کتاب،جشنواره کتاب شناسی و...در کتابخانه های عمومی استان اجرا شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان تصریح کرد: بخش تخصصی کودک و نوجوان نیز در کتابخانه عمومی شهر سده  لنجان راه اندازی شده و باید به گونه ای عمل کرد که نسل آینده به مطالعه کتاب علاقه مند شوند.

وی با بیان اینکه هر کتابخانه برای فعالیت خود نیازمند چهار مولفه فضای فیزیکی، مخزن کتاب، کتابدار و مردم است، گفت: یکی از کارهای بزرگ و مهم در سطح جامعه انجام تبلیغات فرهنگ کتابخوانی برای همه‌گیر شدن این فرهنگ است و امروز شاهد هستیم برای کالاهای کم‌اهمیت که تأثیر چندانی در زندگی انسان ها ندارند، تبلیغات رنگین می شود.

هلاکویی خاطرنشان کرد: امروز برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید عظمت کتاب و ارزش آن توسط همگان تبلیغ شود؛ تا کتابخوانی همچون استفاده از فضای مجازی به صورت عادت درآید.

کد خبر 387794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.