پشت پرده حذف فردوسی پور و قتل های زنجیره ای

عدم اعمال اختیارات قانونی دولت، پشت پرده حذف فردوسی پور و قتل های زنجیره ای، اخطار سیدحسن خمینی از لطمه دینداران به دین، از جمله مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز _شنبه ۹شهریورماه _ است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران،  در صفحه نخست امروز خود از گفت وگو با لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری خبر داده و در تیتر خود نوشته است:  «اختیارات قانونی دولت اعمال نمی‌شود» جنیدی پیرامون  اختیارات رئیس جمهور گفته است: هیچ چیزی بی نقص نیست، به این معنی که درباره اختیارات رئیس جمهوری هم می‌توانست در چارچوب قانون اساسی بهتر نوشته شود، اما همین اختیارات موجود در قانون اساسی اگر به درستی اجرا شوند و آن ظرفیت‌های مشخص شده به واقع حفظ شوند و واقعاً اختصاص داده شود، مشکلات به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.  مثلاً همین اصل ۱۲۶ قانون اساسی که درباره برنامه و بودجه است (و مطابق آن رئیس جمهوری مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیماً برعهده دارد) اگر در این چارچوب عمل شود، بسیاری از مشکلات کمتر می‌شود. یعنی بتوانیم چارچوب برنامه و بودجه را آن طور که اصل ۱۲۶ قانون اساسی می‌گوید، حفظ و رعایت کنیم. زیرا در نتیجه یک انتخابات، دولت مسئولیت را به عهده می‌گیرد و در چارچوب آن، تعهداتی را مطرح می‌کند. اگر اختیارات در چارچوب قانون اساسی باشد و اگر این اصول به درستی اعمال شود، مشکلات فعلی کمتر شده و دولت هم موفق‌تر خواهد بود. مشکلی که امروز در رابطه با اختیارات مطرح می‌شود براثر رویه عملی که طی سال‌ها دنبال شد، ایجاد شده است. به نظر من اگر بار دیگر بتوانیم در چارچوب اصول قانون اساسی عمل بکنیم و رویه‌های عملی خود را براساس قانون اساسی اصلاح کنیم، نگرانی از اینکه آیا اختیارات موجود ظرفیت‌هایی دارند یا خیر، تا حد زیادی تقلیل خواهد یافت. بهترین کار این است که قوای مختلف با هم رایزنی و صحبت کنند. قوای مختلف باید برای اداره بهتر کشور با هم صحبت کنند. رایزنی بیشترین تأثیر را در این رابطه خواهد داشت.

روزنامه همدلی،  در صفحه نخست امروز خود به بررسی کتاب خاطرات محمد سرافراز رئیس سابق صداوسیما پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است:  «پشت‌پرده قتل‌های زنجیره‌ای»  روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: انتشار برخی خاطرات جنجالی می‌شود. به‌ویژه وقتی خاطرات به افراد و شخصیت های خاص یا مدیران انتصابی سازمان‌های عریض و طویل غیر پاسخگو و دور از دسترس عموم مرم برمی گردد. تازه‌ترین خاطرات از این نوع انتشار کتابی با عنوان «روایت یک استعفا، ۲۴ سال مدیریت در رسانه ملی» از سوی محمد سرافراز، رئیس سابق صدا و سیماست که در آن به دوران مدیریتش و دلایل جدا شدن از این سازمان پرداخته است. در این کتاب می‌توان پاسخ‌ سئوال هایی از این قبیل را یافت که چرا صداوسیما در بزنگاه‌های مختلف، رفتاری از خود نشان می‌دهد که برای مخاطب عام قابل هضم نیست، رفتاری که رد پای نهادهای وابسته به قدرت در آن به‌خوبی مشهود است. سرافراز در فضای کنونی و احساسی تعطیلی نود و دیده نشدن چهره عادل فردوسی‌پور در قاب تلویزیون، نقبی هم به این موضوع زده و تعطیلی این برنامه را دستوری دانسته است. سرافراز تلویحا برخی افراد را متهم به این کرده که برخلاف خواست و اطلاع رهبری خواستار استعفای او از ریاست بر صداوسیما بودند. او همین افراد را مخالفان تداوم برنامه نود معرفی می‌کند و برای آن علل مالی و گاهی سیاسی عنوان می‌کند. مصاحبه با محمدجواد ظریف در ویژه‌برنامه یلدایی نود در زمانی که از وزیر امور خارجه کشورمان به عنوان کاندیدای بالقوه اصلاح‌طلبان در رقابت‌ برای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری یاد می‌شد، کار دست نود و فردوسی‌پور داد. محمد سرافراز این دستور را گرفته بود که نود را حذف کند یا برنامه را به شخصی غیر از فردوسی‌پور بسپارد. سرافراز آن را نپذیرفت تا اینکه در دوره بعدی و با تلاش علی فروغی، مدیر کنونی شبکه سه، مخالفان فردوسی‌پور به هدف خود رسیدند. و این‌چنین شد که پرمخاطب‌ترین و یکی از بهترین برنامه‌های صداوسیما، حذف شد تا شاید گروهی چند ده‌نفره به آروزی خود در حذف فردوسی‌پور دست یابند. در بخش دیگری از این کتاب این‌گونه آمده است: «بعد از پخش برنامه‌های هویت، چراغ و کنفرانس برلین در شورای معاونین صحبت شد و نظرات مختلفی ابراز شد. اغلب این برنامه‌ها در بیرون تهیه شده بود و ما هم در مورد پخش آنها سوال داشتیم. آقای پورنجاتی، معاون وقت سیما بعدها اعلام کرد پیشنهاد ساخت یک برنامه تلویزیونی در نقد جریان روشنفکری مخالف نظام توسط سعید امامی در جلسه مشترک با رئیس سازمان داده شد ولی ایشان با پخش برنامه هویت مخالف بود. دو سال پس از پخش این برنامه بود که ماجرای قتل روشنفکران توسط سعید امامی و همکارانش به‌وقوع پیوست و برنامه چراغ، آدرس غلط در مورد عاملین قتل‌های زنجیره‌ای داد.»

روزنامه اعتماد،  صفحه نخست امروز خود را به انعکاس اظهارات سیدحسن خمینی در آیین گرامیداشت نخستین سالگرد افتتاح خانه‌ موزه هاشمی‌رفسنجانی اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «دنیای مردم را درست نکنیم به دین لطمه زده‌ایم» آنچه در میان اظهارات سیدحسن خمینی جلب‌ توجه می‌کرد، زبان بدن آیت‌الله موسوی‌بجنوردی بود. او مثال استادی که از گفته‌های شاگردش لذت می‌برد، با لبخندی بر لب رضایت خود از گفته‌های یادگار امام را نشان می‌داد. سیدحسن خمینی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه «دومین مساله این است که باید ریشه فقر را از جامعه کند»، گفت: «کسی که گام در جهت فقرزدایی برمی‌دارد، گام بلندی در مسیر جامعه اخلاق‌مدار برداشته است.» سیدحسن خمینی با تاکید بر اینکه باید فقر ناخواسته را از جامعه ریشه‌کن کرد، خاطرنشان کرد: «اگر دنبال جامعه اخلاقی هستیم، باید سراغ زدودن فقر برویم. آقای هاشمی نیز دائما تاکید داشت که راه‌حل مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی ایجاد کار و شغل برای مردم است.»

او با تاکید بر حاکم کردن نظام ارزشی در کشور خاطرنشان کرد: «اگر می‌بینیم که در اول انقلاب همه ناخودآگاه با حجاب می‌شوند، دلیلش تغییر نظام ارزشی است. دینداران وقتی تصدی دنیای مردم را برعهده می‌گیرند، اگر نتوانند دنیای مردم را اداره کنند به دین لطمه زده‌اند.»

تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در خاتمه با تاکید بر لزوم توجه به روزهای گذشته نظام جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: «ما حتما به گذشته خود افتخار می‌کنیم، حتما هم نسبت به وضع موجود انتقاد داریم، اما به آینده امیدواریم. البته دیکته نوشته حتما غلط دارد؛ آن هم در عرصه مسائل اجتماعی، ولی باید عزم و همتی که گذشتگان ما داشته‌اند، قدر بدانیم و آن را برای آیندگان هم بیان کنیم.»

روزنامه دنیای اقتصاد،  در صفحه نخست امروز خود به بررسی  آمار نقدینگی و اجزای پولی  پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است:  «جریان مذاب در هسته نقدینگی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیخ داده است: آمار نقدینگی و اجزای پولی برای ۳ ماه ابتدایی سال جاری منتشر شد. بر اساس گزارش بانک مرکزی، در سومین ماه سال جاری، انباره نقدینگی به حدود ۱۹۸۰ هزار میلیارد تومان رسید که اختلاف ناچیزی با مرز روانی ۲ میلیون میلیارد تومان دارد. «رشد» و «ترکیب» نقدینگی در مقطع کنونی، سیگنال مهمی از آینده است و در تصمیمات آحاد اقتصادی نقش قابل‌توجهی دارد. به لحاظ رشد، نقدینگی در حالی در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه سال جاری حدود ۲۵ درصد رشد داشته که میانگین رشد نقطه به نقطه آن از نیمه دوم سال ۹۶ تا پایان سال گذشته، حدود ۲۲ درصد بوده است. بنابراین اگرچه رشد نقدینگی در ماه‌های ابتدایی سال جاری حول میانگین رشد آن در دهه‌های اخیر بوده، اما بیشتر از رشد آن در ماه‌های ملتهب اخیر بوده است. به لحاظ ترکیب، در ماه‌های گذشته سهم پول در نقدینگی به میزان چشمگیری افزایش یافته و به ۱۵ درصد رسیده است. در نیمه دوم سال ۹۶ سهم پول در نقدینگی تنها ۱۲ درصد بود. براساس گزارش بانک مرکزی، ‌رشد پول در خرداد ۹۸ در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۹/ ۵۰ درصد بوده و رشد شبه‌پول در محدوده ۲۱ درصد قرار داشته است. با توجه به سیال بودن بخش پول می‌توان گفت در هسته نقدینگی بهار امسال بخشی که قدرت میعان بالاتری دارد در حال رشد بوده است.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشت روز روزنامه کیهان با تیتر «آیت‌الله سید ابراهیم ذوالقرنین دست مریزاد! » نوشته است: روز چهارشنبه آقای روحانی در مراسم پانزدهمین جشنواره شهید رجائی، فساد اقتصادی را یکی از مشکلات موجود دانست ولی برخورد قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی را چاره کار ندانست! و گفت: «ما امروز یکی از وظایف بزرگ‌مان مبارزه با فساد و رانت در این کشور است. فساد و رانت اما با بگیر و ببند و دادگاه از بین نمی‌رود بلکه دستگاه قضایی آخرین مرحله است»! در ادامه می‌گویند «برای ممانعت از فساد باید همه چیز شفاف باشد چرا که در ابهام و تاریکی فساد رخ می‌دهد. پس آغازش به شفافیت است» و می‌افزایند «دولت اگر قدرتمند نباشد، مردم زندگی خوشی را تجربه نخواهند کرد. قدرت و توان دولت به معنای آن است که دولت بتواند در صحنه سخت مدیریت اختیارات لازم را داشته باشد؛ اگر کسی اختیار ندارد چه مسئولیتی از او خواهید داشت. مسئولیت‌ها منطبق با اختیارات است»  

شریعتمداری در ادامه یادآور شده است: اردیبهشت ماه سال ۹۶ و در گرماگرم تبلیغات انتخاباتی، آقای رئیسی را که یکی از نامزدهای ریاست جمهوری بود، متهم کردند، اگر انتخاب شود، در پیاده‌روها دیوار می‌کشد! و گفتند؛ «اگر شما جوانان در خانه بنشینید، بدانید که در پیاده‌روهای ما هم دیوار خواهد بود، شما آنها را نمی‌شناسید. من آنها را می‌شناسم. آنها روزی در جلسه‌ای تصمیم گرفتند که در تهران و در پیاده‌رو دیوار بکشند. آنها می‌خواستند، پیاده‌رو زنانه و مردانه ایجاد کنند.»!  

بعدها اگرچه آقای رئیسی به ریاست جمهوری انتخاب نشد، اما نیمی‌از آنچه درباره دیوارکشی ایشان گفته بودند به حقیقت پیوست! و ایشان که به ریاست قوه قضائیه انتخاب شده بود، دیوارکشی را آغاز کرد، ولی آنگونه که ایشان را متهم کرده بودند، در پیاده‌روها دیوار نکشید! رئیسی در برخورد قاطع و هوشمندانه با مفسدان اقتصادی و دستگیری و محاکمه آنها، میان یأجوج و مأجوج‌های عصر حاضر و مردم مظلوم و ستمدیده ایران، دیوار بلندی کشید و دست غارتگر آنها را از جان و مال ملت کوتاه کرد. هزاران میلیارد از اموال به غارت رفته مردم را به بیت‌المال باز گرداند و غارتگران را به دست عدالت سپرد... و این گردونه- که با استجازه معروف آیت‌الله آملی لاریجانی از حضرت آقا به گردش درآمده بود- کماکان به چرخش خود ادامه داد و این روزها با هر چرخی که می‌زند، ارتفاع آن دیوار بلند و بلندتر می‌شود و مردم را به اجرای بی‌چون و چرای عدالت امیدوارتر می‌کند... کاری کارستان و همسو با برخوردی که جناب ذوالقرنین با جماعت بیدادگر یأجوج و مأجوج کرده بود... از این روی باید گفت:‌ آیت‌الله سید ابراهیم ذوالقرنین، دست مریزاد و خدا قوت.  

کد خبر 387776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.