اصفهان یک الگوی موفق در مدیریت پسماند است

عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری اصفهان حداقل در بیست سال گذشته یک الگوی موفق در زمینه تفکیک از مبدا و جمع‌آوری مناسب پسماند است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، الهام فخاری در رابطه با مافیای پسماند در پایتخت اظهار کرد: من اصطلاح مافیا را به کار نمی‌برم،‌ زیرا آنچه از آن به عنوان مافیا یاد می‌کنیم،‌ رویه‌های غلط رسوب کرده است. اگر ذی‌نفعان و کسانی که از حواشی مساله پسماند تغذیه می‌کنند و منافع آنها به پسماند گره خورده است را شناسایی و لایه بندی کنیم،‌ هیچ ضرورتی ندارد که به آنها انتصاب مافیایی بدهیم.

وی افزود: برعکس مافیایی خطاب کردن به هدف آنها کمک می‌کند و باعث می‌شود فضا با یک شیوه ارعابی در انحصار این افراد نگه داشته شود. اما آنها حلقه‌های ذی‌نفع قدرتمندی هستند که ترجیح می‌دهند بازار و میدان در اختیار خودشان باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آنکه شهرداری می‌تواند با تنظیم روش‌هایی با آنها برخورد کند، تصریح کرد: به شیوه برد-برد و با کاستن از هزینه‌های اجتماعی همه اینها را می‌توان کاهش داد و لزوما با حذف برخی از حلقه‌ها مساله حل نمی‌شود،‌ بلکه ابتدا باید میدان مساله را شناخت.

وی با اشاره به پروژه مطالعاتی طرح جامع مدیریت پسماند اضافه کرد: به رغم احترامی که برای پروژه مطالعاتی طراحی شده درخصوص مدیریت پسماند قائل هستم،‌ اما یک پروژه یک ساله و دوساله لزوما پیش نیاز برخورد با مافیای پسماند نیست.

فخاری خاطرنشان کرد: در مرکز مطالعات شهرداری تهران به اندازه کافی سوابق پژوهشی وجود دارد و مدل‌های اجرایی شهری که در کشور اجرا شده است می‌تواند به عنوان پایلوت در مناطق تهران اجرا شود.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان حداقل در بیست سال گذشته یک الگوی موفق در زمینه تفکیک از مبدا و جمع‌آوری مناسب پسماند است، ادامه داد: در نتیجه این مساله نیازمند ابداع روش‌های جدید و یا تاسیسات فوق العاده پیچیده‌ای در گام‌های اولیه نیست و با یک اقدام هماهنگ و بین نهادی می‌توان مساله پسماند در شهر تهران را حل کرد.

رئیس شورای اسلامی استان تهران با بیان اینکه این اقدام نیازمند کمک همگانی است، به خبرنگار ایلنا گفت: تمامی دستگاه‌ها باید مدیریت پسماند را به عنوان یک کار ویژه تعریف و به آن بپردازند زیرا پسماند در حال حاضر به دلیل حواشی و پیامدهای جانبی خاص خود، تنها وظیفه و مساله شهرداری تهران تلقی نمی‌شود.

کد خبر 387764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.