۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵
برندسازی، رکن اصلی اقتصاد شهری

امروزه مدیریت شهری به واسطه پیشرفت فن‌آوری و یافته‌های بشر در علوم اجتماعی به دانشی بین رشته‌ای تبدیل شده که آگاهی از آن برای اداره بهتر شهرها ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت شهری در دهه‌های اخیر تغییرات چشمگیری کرده است. دیگر اداره شهرها بر اساس همان شیوه‌های سنتی ممکن نیست، زیرا به موازات افزایش اختراعات و استفاده از وسایل ارتباط جمعی، سطح آگاهی و در نتیجه مطالبات و نیازهای شهروندان نیز بالا رفته است.

در چنین شرایطی علم شهرسازی و علوم اجتماعی به یاری مدیریت شهری آمده‌ و با ارایه راهکارهایی سعی بر آن دارد تا مدیریتی روزآمد و مدرن را بر شهرها حاکم کند.

یکی از مبانی اداره شهرهای مدرن امروزی، برندسازی است که سهم قابل‌ملاحظه‌ای در اقتصاد شهری دارد.

برای آشنایی با برندسازی شهری و تآثیر آن بر اقتصاد شهری با "محمدعلی مهدیان"، کارشناس ارشد شهرسازی گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

برندسازی شهری به چه معناست؟

برندسازی شهری یا مکانی یا جغرافیایی به این معناست که شهری با یک عنوان یا محصول یا کالای خاص شناخته شود.

چرا برندسازی برای شهرها لازم است؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که در مدیریت شهری مطرح می‌شود، تدوین سند چشم‌انداز است؛ یعنی سندی تدوین شود که مدیران شهری و شهروندان بدانند قرار است مثلا در ۲۰ سال آینده چه زیرساخت‌هایی در شهر ایجاد شود یا سرانه فضای سبز چقدر افزایش یابد یا درآمد سرانه چقدر زیاد شود، حال اگر شهر برند خاصی داشته باشد تدوین سند چشم‌انداز آسان و دست‌یافتنی است.
به عنوان نمونه اگر برند شهری گردشگری یا زیارتی یا تولید کالایی خاص باشد، مدیران شهری و شهروندان می‌دانند در میان‌مدت و بلندمدت باید بر روی چه چیزهایی سرمایه گذاری کنند و کارآفرینان نیز می‌دانند آیا این شهر با رشته کاری آنان منطبق هست یا نه.

برندسازی شهری چه ارتباطی با اقتصاد شهری دارد؟

از مهم‌ترین مبانی علم شهرشناسی، اقتصاد شهری است؛ به این معنا که علمای علم شهرشناسی به دنبال دست یافتن به فرمولی برای ایجاد منابع درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و ایجاد ثبات در بازار اقتصادی هستند؛ هرچند عملا نمی‌توان الگویی واحد برای همه شهرها پیشنهاد کرد، اما می‌توان به الگویی کلی مبتنی بر واقعیات موجود دست یافت. یعنی می‌توان راهکارهایی را برای رونق اقتصاد شهری پیشنهاد داد که در همه جا کاربرد داشته باشد.

اندکی درباره این راهکارها توضیح دهید.
شهر موجودی زنده است که همه اجزا و عناصر آن به هم مرتبط است و در عین حال از عناصر بیرونی هم تآثیر می‌پذیرد. یعنی به عنوان مثال اقتصاد شهری از شهرسازی، زیرساخت‌های شهری، گردشگری شهری و دموکراسی شهری اثر می‌پذیرد و در عین حال تحقق همه این برنامه‌ها نیازمند وجود زیرساخت‌هایی در سیاست داخلی و خارجی کشور، اقتصاد با ثبات ملی و نظم اجتماعی است. مثلا اگر کشوری در حال جنگ باشد همه بخش‌های آن از جمله گردشگری و فضای سبز شهری تحت تآثیر قرار می‌گیرد و نمی‌توان در چنین شرایطی انتظار وجود اقتصادی باثبات برای شهر را داشت.

یکی از راهکارهای تقویت برندها و در نتیجه اقتصاد شهرها، ایجاد شبکه‌های اقتصاد شهری است، در اینباره توضیح دهید.
شبکه اقتصاد شهری تفکری بود که متآثر از شبکه اینترنت جهانی شکل گرفت. برای نخستین‌بار شهرهای بعضی ایالات آمریکا به این فکر افتادند که بخشی از بازار تولید یک کالای صعنتی یا فرهنگی را در شهرهای خود ایجاد و برون‌داد آن را به عنوان برندی برای همه این شهرها مطرح کنند.
با توسعه این شبکه بازار اقتصاد شهری به عنوان بخشی از بازار بزرگ اقتصادی آمریکا ایجاد شد و بعدها در کشورهای دیگر نیز از آن الگوبرداری شد. در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه‌های اقتصاد شهری در آمریکا، انگلیس، چین و ایتالیا وجود دارد.
صنعت چه نقشی در برندسازی و رونق اقتصاد شهرهای کشور ایران دارد؟

واقعیت این است که در کشور ما جایگاه هر دستگاه در برخورداری از منابع درآمدی مختلف مشخص نیست و به همین دلیل برای دریافت درآمدها و هزینه آن‌ها دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی ایجاد شده است. در حوزه صنعت مشخصا این مسئله وجود دارد که
معمولا شهرک‌ها و کارخانجات صنعتی به دلیل آلایندگی دور از شهرها ساخته می‌شود در چنین شرایطی باید نخست برای پالایش صنایع و کاهش آلایندگی آن‌ها به عنوان یکی از منابع درآمدی اقدام شود و در گام بعدی محل هزینه بودجه‌ها مشخص شود، آنگاه خواهیم دانست که مدیریت شهری باید بیشترین سهم را از این منابع داشته باشد، زیرا عقلا و عرفا قرار است بیشترین خدمات را به افراد زیاد ساکن در شهرها ارایه کند.

کد خبر 387763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.