داستان پر تکرار شوراها/ جلسات به حد نصاب نمی‌رسد

به حدنصاب نرسیدن اعضا در جلسات علنی بارها سبب تشکیل نشدن جلسات شوراهای سراسر کشور شده است، امری که ناشی از اختلاف درون اعضا بوده و در هفته گذشته نیز تکرار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌های گذشته یکی از پر تکرار ترین موضوعات حاشیه‌ای شوراها به ویژه در کلانشهرها و مراکز استان‌ها، تشکیل نشدن جلسات علنی به دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضا بوده است.

تقارن این تکرارها با موعد انتخابات هیئت رئیسه و تعیین اعضای کمیسیون‌های شوراها، بدیهی ترین دلیل حضور نیافتن اعضا در جلسات، می‌تواند اختلاف بر سر همین موضوع باشد.

رشت؛ اختلاف بر سر تقسیم کمیسیون‌ها!

در هفته گذشته یکصد و ششمین جلسه شورای شهر رشت، برای سومین بار متوالی به حد نصاب نرسید و در سکوت مسئولان استانی این جلسه به صورت غیر رسمی برگزار شد.

دستورالعمل این جلسه انتخاب روسا و اعضای کمیسیون‌ها بود که به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا از دستور خارج شد.

تنها شش عضو شورا در این جلسه حضور داشتند که گفته می شود با نحوه چینش اعضای کمیسیون ها ریاست این کمیسیون ها بین آن ها تقسیم می‌شود و مابقی نسبت به این موضوع معترض هستند.

بندرعباس؛ چهار نفری که نیامدند

صد و سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر بندرعباس با دستور کار انتخاب هیئت رئیسه شورا درحالی به دلیل عدم حضور تعدادی از اعضای شورا شهر برگزار نشد که مهم‌ترین دستور این جلسه انتخابات هیئت رئیسه بود.

این جلسه با گذشت ۴۷ دقیقه از شروع آن و عدم حضور چهار عضو و به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا با حکم رئیس شورای شهر خاتمه پیدا کرد.

آبتین امیری، جواد بلارک، فرزانه آرامش و اسماعیل بواشه از اعضائی بودند که به دلایل نامعلوم در جلسه هفته گذشته حضور نداشتند.

تبریز؛ جلسه قانونی است یا غیر قانونی؟

در تبریز اما، اختلاف بر سر قانونی بودن یا نبودن جلسه هفته گذشته، سبب ترک جلسه توسط بابایی اقدم، یکی از اعضا شد.

بابایی اقدم در اعتراض به قراردادن موضوع انتخابات هیئت رئیسه در آخرین دستور جلسه شورا گفت: باتوجه به اینکه دوم شهریور شروع به کار دوره سوم شورا بود و با نهایت احترام باید عرض کنم که حضور هیئت رئیسه فعلی غیر قانونی است و باید هیئت رئیسه سنی تشکیل شود.

وی همچنین معتقد بود که این انتخابات باید در اولویت جلسه قرار می‌گرفته و قرار دادن آن در پایان جلسه، به تعویق انداختن تعمدی آن بوده است، شکور اکبرنژاد رئیس فعلی شورا در پاسخ به این اعتراض خطاب به بابایی اقدم گفت: شما ظاهرا شما با ریاست من مشکل دارید!

محمدباقر بهشتی عضو دیگر شورا نیز به اعتراض بابایی واکنش داد و گفت: هیئت رئیسه فعلی در ۱۱ شهریور ۹۷ تشکیل شده و اگر یک سال حساب کنیم، هنوز مانده تا وقت قانونی تمام شود.

در نهایت بابایی اقدم به دلیل غیر قانونی دانستن ادامه کار هیئت رئیسه صحن علنی را ترک و در جایگاه خبرنگاران نشست.

در دقایق پایانی بعد از بررسی دستور جلسات مطروحه، انتخاب هیأت رئیسه به صحن آمد و بابایی اقدم که به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرده بود، دوباره به محل خود بازگشت و در صندلی خود نشست.

این بار رئیس شورای شهر به درخواست اعضای شورا با اعلام تنفس برای برگزاری انتخابات هیئت رئیسه، ادامه جلسه را به بعد از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه موکول کرد.

زمان این تنفس تا ساعت ۱۱ قبل از ظهر ادامه داشت و در پایان اعضا با تمدید وقت جلسه تا ساعت ۱۲ موافقت نکردند تا انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تبریز به جلسه بعدی موکول شود.

در این میان تکلیف هیئت رئیسه برخی از مراکز استان‌ها نیز در هفته گذشته مشخص شد:

کرمان؛ رای گیری برای ریاست شورا با فقط یک نامزد انجام شد و فرشاد ریاست فعلی به عنوان تنها نامزد ریاست با شش رای موافق، یک رای مخالف و سه رای ممتنع برای یکسال آینده بر کرسی ریاست ماندگار شد.

زهرا لری، یک از اعضای شورای شهر کرمان در واکنش به این انتخاب گفت: تمامی اعضا دوست داشتند جناب فرشاد با تمام آرا به عنوان رییس شورای شهر کرمان انتخاب شود، نه فقط نماینده بخشی از مردم باشد."

رامین ارجمند کرمانی نیز به عنوان نائب رئیس شورای شهر کرمان منصوب شد.

شهرکرد؛ حیدر علیپور و مصطفی حیدری به عنوان دو کاندیدا برای ریاست شورا بودند که حیدر علیپور با پنج رای مجددا به عنوان رئیس شورای شهر شهرکرد انتخاب و طیبه شریفی با کسب پنج رای از مجموع هفت رای به عنوان نایب رئیس شورای شهر برگزیده شد.

یزد؛ غلامعلی سفید و سیدحسین آزادی به ترتیب به عنوان رئیس و نائب رئیس شورای شهر یزد در سومین سال معرفی شدند.

سنندج؛ در جلسه رسمی شورای این شهر، با حضور ۹ نفر از اعضا، جلال شریعتی به اتفاق آراء به عنوان رئیس سال سوم پنجمین دوره فعالیت شورای شهر سنندج انتخاب شد. فرزاد زارعی نیز به‌ عنوان نائب رئیس شورای شهر فعالیت خواهد کرد.

قم؛ عبدالله جلالی و حسن بختیاری به ترتیب بار دیگر در سمت رئیس نائب رئیس شورای شهر قم برای سال سوم انتخاب شدند.

ساری؛ علیجان شمشیربند با کسب ۹ رای به عنوان رئیس سال سوم پنجمین دوره فعالیت شورای شهر انتخاب شد. با رای اعضای شورا همچنین علی اکبر زلیکانی به‌عنوان نائب رئیس شورای شهر ساری منصوب شد.

کوتاه از شورا:

علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی: انتظار مردم این است که شورای شهر به موضوع ۱۲ گزارش نجفی شهردار سابق تهران درباره تخلفات قالیباف ورود پیدا کند؛ نمایندگان معتقد بودند که این کار شورای شهر است که باید به صورت حرفه‌ای دنبال شود و معنای ندارد که نمایندگان مجلس به آن ورود پیدا کنند

عبدالرزاق موسوی، رئیس شورای شهر شیراز: بر اساس قانون از هر تلاشی برای پیگیری وضعیت حاجتی فروگذاری نخواهم کرد؛ نگرشی درباره پرونده حاجتی وجود دارد که دستگاه قضا نیز بر آن تاکید می کند و آن صبور بودن است بنابراین باید تا به نتیجه رسیدن تلاش‌ها از رسانه‌ای کردن اقدامات و روند پیگیری‌ها خودداری شود.

علی ماکنعلی رئیس شورای شهر خرم‌آباد: تمام اعضا برای نخستین بار در عمر شورای شهر پنجم به یک مورد رای مثبت دادند و نظر همه روی رضا بردبار برای سرپرستی شهرداری خرم‌آباد مثبت است؛ وی اکنون اختیار تام دارد و ۹ عضو شورای شهر از بردبار حمایت می‌کنند

حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش‌زر عضو شورای شهر قم: ما دلمان می‌خواهد در راستای توسعه مساجد و حسینیه‌ها کمک کنیم اما قوانین در اختیار مجموعه مدیریت شهری نیست، امیدواریم امام جمعه پردیسان در خطبه بعدی نماز جمعه تاکید کند که تقصیر متوجه شهرداری و شورای اسلامی شهر نیست.

مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها: در برخی از نقاط کشور تسویه حساب‌های سیاسی را از طریق محاکم قضایی انجام می‌دهند، یا به عبارت دیگر، موضوعاتی را در قالب شکایت از یک عضو شورای شهر مطرح می‌کنند که اصولاً قوه قضاییه در آن زمینه نباید وارد شود

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران: درباره محکومیت خانم خداکرمی باید اعلام کنم که هنوز این محکومیت قطعی نشده و امیدواریم بتوانیم با صحبت و رایزنی محکومیت او را به حداقل برسانیم و تخفیف بیشتری بگیریم؛ برای آقای میرلوحی نیز همین طور است و من از رسانه‌ها می‌خواهم نسبت به این موضوع حساسیت کاذب ایجاد نکنند

بتول گندمی، عضو شورای شهر مشهد: هنوز به مناظره دعوت نشده ام، اما مناظره را با کمال میل می پذیرم. حاضرم بیایم و حداقل از کاری که خودمان انجام داده ایم در مقایسه با گذشته دفاع کنم. من منکر خدمات دوره گذشته نیستم؛ اقدامات خوبی هم انجام شده است. اما معتقدیم ما سعی کرده ایم به آنچه وعده کرده ایم، وفادار بمانیم.

حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران: در شهرداری تهران مراکز تفریحی و گردشگری زیادی همچون برج میلاد، اراضی عباس آباد و...  وجود دارد که منفک از یکدیگر اداره می شوند و این عدم مدیریت یکپارچه سبب شده تا این مراکز از برنامه مدونی پیروی نکنند/ در برنامه سوم توسعه شهرداری تهران مقرر شد سازمان گردشگری ایجاد شود که در حال تدوین اساسنامه آن هستیم و بعد از آن، اساسنامه برای رای گیری به شورای شهر ارسال خواهد شد.

کد خبر 387751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.