تاثیر مصرف غذاهای سالم بر سلامت قلب

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد مصرف غذاهای سالم باعث بهبود علائم التهابی و آسیب‌های قلبی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیشتر افراد می‌دانند که پیروی‌کردن از یک رژیم غذایی سالم، برای سیستم قلبی عروقی بسیار ضروری است. گروهی از محققان آمریکایی به تازگی تاثیر سه رژیم غذایی متفاوت را بر عوامل خطرآفرین بیماری‌های قلبی مانند فشار خون سیستولیک، کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی (LDL)، سطح پروتئین"C-reactive" و تروپونین با حساسیت بالا (troponin) که نشانه آسیب‌های قلبی است، مورد بررسی قرار دادند.

هر سه رژیم از الگوی غذایی"DASH" پیروی می‌کردند که بر مصرف سبزیجات، میوه، غلات کامل، ماهی، مرغ و حبوبات تاکید بسیار داشت. رژیم غذایی اول حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات بود، به گونه‌ای که تقریبا ۵۸ درصد از کالری موجود در این رژیم غذایی با مصرف کربوهیدرات‌ها تامین می‌شد. پروتئین موجود در رژیم غذایی دوم، جایگزین ۱۰ درصد از کربوهیدرات دریافتی شده بود و  چربی‌های غیر اشباع رژیم غذایی سوم که با مصرف آجیل، آووکادو و ماهی تامین می‌شد، جایگزین ۱۰ درصد از کربوهیدرات مصرفی شده بود.

محققان برای بررسی تاثیر این سه نوع رژیم غذایی بر سلامت قلب، داده‌های سلامت ۱۵۰ فرد با میانگین سنی ۵۴ سال را به مدت ۶ هفته ارزیابی کردند. آن‌ها عوامل خطرآفرین بیماری‌های قلبی عروقی افراد شرکت‌کننده را در آغاز و پایان هر رژیم غذایی اندازه‌گیری کرده و تاثیرات هر سه رژیم را با یکدیگر مقایسه کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد هر سه رژیم غذایی، تاثیرات مثبتی بر سلامت قلب افراد دارد. همچنین علائم التهاب و آسیب‌های قلبی در همه این افراد کاهش پیدا کرد.

به گفته محققان تغییر دادن درشت مغذی‌های (شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی) در رژیم غذایی به اندازه مصرف غذاهای سالم بر سلامت قلب و عروق تاثیرگذار نیست. به بیان دیگر  پیروی‌کردن از یک رژیم غذایی سالم، صرف نظر از درشت مغذی‌های آن باعث بهبود علائم التهابی و آسیب‌های قلبی می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله بین‌المللی Cardiology منتشر شده است.

کد خبر 387748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.