امسال ۸۳۱ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزان اصفهان رهاسازی شد

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان گفت: تا ۲۹ مرداد ماه امسال ۸۳۱ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزان شرق و غرب رها کردند و اکنون ۵۳۶ میلیون مترمکعب در اختیار ما قرار دارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسفندیار امینی در جلسه ای با حضور کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان، اظهار کرد: سال ۱۳۹۶ اولین سالی بود که باید ۴۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت می شد همچنین براساس مصوبه امسال باید ۱۳۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان داده باشند اما کمتر از ۲۲۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه اختیار اجرایی مصوبات شورای عالی آب با خود استان اصفهان است، افزود: اختیار اجرای ۴۵۰ میلیارد تومان از محل صندوق پرداخت خسارت و ساماندهی رودخانه، تونل سوم کوهرنگ با خود استان است، ما مصوبات داریم و اختیار اجرا هم با خودمان است اما سوال اینجاست که چرا دورهم مسائل را حل و فصل نمی کنیم؟

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان به دو هزار و ۱۴۴ میلیمتر بارندگی در سرشاخه اصلی زاینده رود در سال آبی جاری اشاره کرد و گفت: این میزان بارندگی در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بود و در سالی مشابه فقط یک میلیارد و پنج میلیون مترمکعب آب وارد تالاب گاوخونی شد اما امسال با دو هزار و ۱۴۴ میلی متر بارش منتظر هستیم که رودخانه را ببندند. 

امینی افزود: اگر دنبال رودخانه نباشیم همین مقدار آب کم نیز از دست می رود، روزهای پایانی سال ۹۷ برای اجرای مصوبه تخصیص پساب فاضلاب به کشاورزان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتند که از سد چم آسمان تا نکوآباد کانال کشی کنند اما نشد در حالی که هر سال ارزش پول کم می شود.  

تغییر مرز اصفهان و چهارمحال و بختیاری مبنای کارشناسی نداشت

وی با اشاره به تغییرات مرزی دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری گفت: در سال ۱۳۷۰، دوره دولت سازندگی برای تغییر مرزی اصفهان و چهارمحال و بختیاری تصمیم‌گیری کردند و صدای هیچ کسی در نیامد. 

امینی افزود: در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۷۰ وزارت کشور در هیئت دولت پیشنهاد داد که براساس آن کوه‌های شیدا نیز از استان اصفهان جدا شد، کوه های شیدا حوضه آبریز زاینده رود را از کارون جدا می کرد، زاینده رودی که شاهرگ حیاتی اصفهان است و تامین شرب پنج میلیون نفرجمعیت، صنعت، تالاب گاوخونی، محیط زیست و منابع طبیعی به آن وابسته است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با اشاره به تغییرات مرزی استان در دهه ۸۰ و سال ۱۳۹۱، ادامه داد: استانداران و نمایندگان وقت اصفهان با این تغییرات مرزی موافقت و آن‌ها را امضا کردند و امروز نیز نمایندگان سکوت کرده ‌اند.

وی خاطر نشان کرد: تقسیمات کشوری اینگونه نیست، تصمیمات گرفته شده در خصوص اصفهان از سر ضرورت نبود و مبنای کارشناسی نداشت، دلیل موافقت با این تصمیمات اشتباه را نمی دانیم اما نتیجه این شد که استان چهار محال و بختیاری امسال ۳۳۰ میلیون مترمکعب و استانی که مجاز بوده ۷۹ میلیون مترمکعب آب برداشت کرده است. 

امینی افزود: نتیجه تصمیمات اشتباه این شد که به ازای هر میلیمتر بارندگی که در گذشته یک میلیون مترمکعب آورد داشت، امروز به کمتر از ۸۰۰ هزار مترمکعب رسیده است، در حقیقت ۳۰ درصد کم شده است. 

وی ادامه داد: تا ۲۹ مرداد امسال ۸۳۱ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزان شرق و غرب رها کردند و اکنون ۵۳۶ میلیون مترمکعب در اختیار ما قرار دارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب نیست. 

تشکیل ستاد احیای زاینده رود خوراک رسانه ای بود

امینی با بیان اینکه تشکیل کارگروه و ستاد احیای زاینده رود خوراک رسانه ای بود، اظهار کرد: تشکیل ستاد احیای زاینده رود سال ۱۳۹۲ در جلسه شورای عالی آب مطرح شد و در جلسه دهم این شورا تشکیل شورای هماهنگی زاینده رود به تصویب رسید. 

امینی با اشاره به مصوبات جلسات ۱۰، ۱۳ و ۲۴ شورای عالی آب گفت: براساس این مصوبات رودخانه و تونل اول کوهرنگ برای حقابه داران و محیط زیست است، هیچ کسی حق برداشت ندارد و وزارت نیرو آبی را که فروخته باید تامین و جبران کند، رودخانه ساماندهی و صندوق پرداخت خسارت تشکیل شود، تونل بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ راه اندازی شود و پساب فاضلاب پس از تصفیه در اختیار کشاورز قرار گیرد اما با وجود تشکیل شورای هماهنگی چند سالی گذشت و مصوبات اجرا نشد تا سال گذشته که نمایندگان مجلس در اعتراض به اجرا نشدن این مصوبات استعفا کردند. 

دادستان اصفهان برای احقاق حقوق کشاورزان ورود کند

وی گفت: دادستان اصفهان در بازدید از رودخانه متاثر شد و در جلسات در دفاع از کشاورزان موضع قوی گرفت و تاکید کرد "شکایت بنویسید تا پیگیری شود"، شکایت نوشته و ۱۱ نماینده نیز آن را امضا کردند اما حدود هشت ماه است که تعیین تکلیف نشده است. 

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان اظهار کرد: براساس ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری وظیفه دادستان است که به عنوان مدعی العموم برای احقاق حقوق مردم شکایت کند. 

وی ادامه داد: براساس ماده ۱۸ و۲۱ قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال ۱۳۴۷، تقسیم و توزیع آب کشاورزی و حقابه داران با جهاد کشاورزی است.

امینی ادامه داد: وزارت نیرو از سال ۱۳۴۹ تا امروز ۱۹۷۶ میلیون مترمکعب در سال آب فروخته است؛ باید این آب را تامین کند، تاکنون ۳۸۴ میلیون مترمکعب را تامین کرده و ۱۵۹۲ میلیون اضافه فروخته است یعنی ۱۳ تونل سوم که احداث کند این مقدار آب تامین می شود اما می گویند همه مشکلات با تونل سوم رفع خواهد شد. 

کد خبر 387719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.