از جازموریان تا اصفهان، از قبول شکست تا ۱۴۰۰ گرم

هفتمین برنامه TEDx اصفهان با حضور ۱۶ سخنران و اجرا کننده، روز جمعه با موضوع پیشگامان در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفتمین برنامه TEDx در اصفهان از صبح امروز جمعه - هشتم شهریور - در فرهنگسرای خورشید شروع شد؛ در این رویداد که با محوریت موضوعی "پیشگامان" (Pioneers) دنبال می شد، چند تن از پیشگامان رشته ها و فعالیت های خاص سخنرانی کردند تا نخستین TEDx در سال ۲۰۱۹ میلادی در اصفهان با این موضوع پیگیری شود.

TEDx برنامه ای است که به منظور ترویج فلسفه TED (فناوری، سرگرمی، طراحی) و بهره علاقه مندان از تجربیات افراد موفق در سطح جهانی برگزار می‌شود و با ورود این برنامه به ایران، اصفهان یکی از مهمترین میزبانان آن بوده است و با نامگذاری این برنامه با عنوان TEDx Esfahan (تداکس اصفهان) سبب شده اجرای این دست برنامه ها در اصفهان با برنامه‌ریزی و انسجام بهتری انجام شود. همین‌طور در ماه گذشته، تیم TEDx اصفهان به همراهی خانه نوجوانان شهرداری اصفهان مراسمی اینگونه را برای دست گرمی برای نوجوانان اجرا کرده بودند.

در ابتدای این برنامه آرش برهمند به عنوان مجری برنامه روی سکوی اجرا رفت و کمی در مورد حال و هوای برنامه و سخنرانان این برنامه توضیح داد. پس از وی نوبت به محسن طاهری برای ارائه اولین سخنرانی رسید. وی با ارائه تصویرهایی که از نقاشی های مردم عادی از تصورشان از آینده خودشان و مقایسه آن ها با تصویرهای کشیده شده از تصور آن ها از آینده کشور، به این موضوع رسید که مردم ایران، آینده شخصی خوب و آینده اجتماعی بسیار بدی را برای خود پیش بینی می کنند. سپس او در مورد مفهومی به نام رنج صحبت کرد و در ادامه اظهار داشت: امید، آینده جوامع را رقم می زند. بسیاری آدم ها هستند که آینده خود را از جامعه جدا نمی بینند. این کشور با امید کارهای بزرگی در تاریخ کرده است و من باور دارم که با امید داشتن باز هم می تواند کارهای بزرگی  انجام دهد.

پس از وی، مهسا علی بیگی دومین ارائه سخنرانی این مراسم را بر عهده داشت. علی بیگی که با محوریت حوزه مسئولیت اجتماعی سازمانی (CSR) صحبت‌هایی داشت، در ابتدا در مورد فعالیت های خود و همکارانش صحبت کرد که مربوط به همکاری با سازمان ها برای حفظ محیط زیست و کاهش آسیب های اقتصادی و اجتماعی است بود. وی حوزه فعالیتش در بعد اقتصادی را جلوگیری از رانت، فساد مالی و پولشویی مطرح کرد. محوریت  فعالیتش در زمینه محیط زیست در CSR را تلاش برای کاهش آلودگی آب، هوا و خاک و جلوگیری از ازدیاد تولید پسماند و محور فعالیت اجتماعیش را مربوط به حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان و حقوق جوامع محلی دانست و با ارائه مثال هایی، نظرات و فعالیت های خود را توضیح داد.

وی به مفهوم بازاریابی سبز (GreenWashing) اشاره کرد که بیشتر در صنعت هتلداری مطرح می شود. مفهومی که برای شرکت هایی تعریف می شود که حامی محیط زیست نیستند اما سرپوشی تبلیغاتی برای این کار قرار می دهند.

برای جامعه نوآور باید هزینه اعتراف به شکست را بدهیم

امیر ناظمی، سومین سخنران بخش اول TEDx اصفهان بود که در مورد ارتباط شکست و نوآوری صحبت کرد. وی در ابتدا گفت: "برای این که جامعه ای نوآور داشته باشیم، باید هزینه شکست را بدهیم و در ابتدا باید هزینه اعتراف به شکست را کاهش بدهیم." چیزی که ناظمی آن را "فرهنگ حیثیت" نامید. حیثیتی که به نظر وی کمتر از "کسب نظرات دیگران" برای مردم مهم است و این مسئله انسان ها را به باج دادن وادار می کند. او با بیان این که نوآوری ها با احتمال ۹۹ درصد شکست می خورند، وجود "فرهنگ حیثیت" بین مردم را دلیل دور بودن جوامع از نوآوری دانست زیرا مردم نمی توانند به راحتی به شکست اقرار کنند.

سخران پایانی بخش اول تدکس هفتم در اصفهان، محمدرضا صفدریان، یکی از آتش نشانان کشور بود که در مورد یخ‌نوردی صحبت می کرد. وی به بیان داستان یکی از اعزام هایش به مسابقات جهانی یخ نوردی پرداخت و از مشکلات یخ نوردی در اصفهان که یک شهر کویری است صحبت کرد. مشکلاتی که باعث شده بود وی تجهیزات و اسپانسری برای حضور در مسابقات جهانی نداشته باشد. وی پس از این صحبت ها در مورد نقش علاقه در موفقیتش صحبت کرد و گفت: تنها یک چیز من را در بالای صخره ها نگه داشت، علاقه!

بعد از مدت استراحت پس از بخش اول، بخش دوم با اجرای متفاوتی آغاز شد؛ بهرنگ کوفکر و گروه موسیقی پیام، اولین قسمت بخش دوم را به خود اختصاص دادند و قطعات نیلوفر و رویش را برای حضار اجرا کردند. گروه آن‌ها متشکل از کودکان بیمار مبتلا به سرطان، زندانی و توانخواهان بود که بهرنگ کوفگر در مراکز درمانی و اجتماعی با آن ها به تمرین موسیقی پرداخته بود و بخشی از این افراد را به TEDx امسال آورده بود.

کوفگر که ۲۰ سال است به این فعالیت پرداخته و در حال حاضر در نزدیک به ۱۴ مرکز مشغول است، گفت: در مراکزی که فعالیت می کنیم به مقدار زیاد درد دارد اما در کنار آن امید هم داریم. امیدی که ما را به اینجا آورده و باعث می شود تلاش کنیم. افراد این گروه با نُت، موسیقی را نمی آموزند و موسیقی را از طریق شنیداری یاد می گیرند. اگر این فعالیت در هرجای دیگر دنیا به جز اصفهان بود، خیلی دیده می شد اما ما هنوز هم ادامه می دهیم و تقاضای ما اجرا برای عموم، برگزاری کنسرت و بیشتر دیده شدن است.

افراد این گروه با نت موسیقی را نمی آموزند و موسیقی را از طریق شنیداری یاد می گیرند. اگر این فعالیت در هرجای دیگر دنیا به جز اصفهان بود، خیلی دیده می شد اما ما هنوز هم ادامه می دهیم و تقاضای ما اجرا برای عموم، برگزاری کنسرت و بیشتر دیده شدن است.

شوان صدرقاضی اجرای بعد از کوفگر را بر عهده داشت که محوریت صحبت های خود را بر مبنای نوآوری در فعالیت خیرخواهانه پایه گذاشته بود. وی صحبت های خود را با بیان تشابه انسان و شامپانزه در نوعدوستی آغاز کرد. البته هدف وی، تفاوت اصلی بین انسان و شامپانزه بود که ارزیابی نتیجه کارها بود که از این مبحث، به بهبود فعالیت های خیرخواهانه رسید. وی با تاکید بر این موضوع که رقم فعالیت های خیرخواهانه در طول سال بسیار زیاد است اما تغییرات بزرگی ایجاد نمی کند، گفت: یکی از مشکلات این است که در اکثر موارد، افراد خیرخواه دید پروژه ای به این برنامه ها دارند و زیاد به ارزیابی فعالیت های خودشان در آینده نمی پردازند.

وی با اشاره به این موضوع که برخی تجربه های موفق نیز در این زمینه وجود داشته است، بخش پایانی سخنرانی خود را با تاکید بر به کارگیری روش های نوین برای مبارزه با نابرابری در سطح جهان به پایان رساند تا دومین اجرای بخش دوم TEDx 2019 اصفهان با این سخنان به پایان برسد. پس از صدرقاضی، سروش صلواتیان، خالق کمپین "جازموریان تنها نیست" برای حاضرین سخنرانی کرد.

آدمی که ردپا ندارد پا ندارد

وی صحبت های خودش را در مورد زندگی شخصی‌اش تا رسیدن به زلزله کرمانشاه بیان کرد که این زلزله باعث سفر وی به جنوب کرمان شد  و این سفر باعث خلق کمپین "جازموریان تنها نیست" شد. وی از تلاش هایش برای جلب اعتماد مردم برای حمایت این سفر و داستان های این سفر صحبت کرد. وی از فقری تقریبا ناباورانه در قسمت هایی از ایران گفت؛ افرادی که فقط نان و چایی می خوردند و اطلاعی از ساعت و زمان و تقویم و حتی سنشان نداشتند. اما صلواتیان برای آن ها تلاش کرد، شناسنامه گرفت و بیماران آن ها را به بیمارستان برد و برای درمان آن ها تلاش کرد. صلواتیان که کار بزرگی انجام داده بود، با بغض صحبت می کرد اما همه وی را تشویق می کردند و حالا او خالق کمپینی با کاری بزرگ است که به بچه هایی که تا زمان رسیدنش حتی پرتقال هم نخورده بودند، مدرسه، بهداشت و زندگی مثل دیگر شهروندان ایرانی، هدیه داده است. او در پایان گفت: ردپای آدم باید در دنیا بماند، زیرا کسی که رد پا ندارد پا ندارد. بزرگ ببینید و کوچک قدم بردارید.

اجرای آخر بخش دوم، به محمد سعیدی که یک عصب شناس شناختی است اختصاص داده شده بود که موضوع اقتصاد رفتاری و رفتارهای عجیب در هنگام خرید را بررسی می کرد. بخش اول صحبت های سعیدی در مورد سوگیری های شناختی و تاثیرات مخرب آن ها در خرید اختصاص داشت که محوریت بحث او در مورد جمله "آن که زیباست، خوب است" بود. نکته ای که سعیدی در ادامه صحبت هایش به بررسی آن پرداخت، لزوم تصمیم گیری صحیح در خریدها در هنگام کامل بودن نیازهای فیزیولوژیک مثل رفع گرسنگی یا عصبانی نبودن بود که این مسئله باعث می شود که تصمیم گیری ها دقیق تر و با رعایت نکات جزئی اتفاق بیافتد.

پس از صحبت های سعیدی، نوبت به وقت استراحت دوم برنامه رسید که در این بخش نیز مثل زمان استراحت اول، قسمت minitalk ها فعال بود و همه شرکت کنندگان مراسم می توانستند ایده های خود را در زمان کوتاهتری با سایرین به اشتراک بگذارند.

بخش آخر هفتمین قسمت از TEDx اصفهان با اجرای موسیقی از سالار یزدانی و علیرضا عجمی آغاز شد. این گروه موسیقی که پازلیک نام داشت گروهی خیابانی بود که دو نفر از چهار نفر اعضای این گروه به TEDx اصفهان آمده بودند و قطعه " بچه ها روبه‌روی هتل عباسی بازی می کنند" را نواختند. علیرضا عجمی، دلیل خیابانی نواختن خودش را اتفاقات جالب و تجربیات جالب داخل خیابان می دانست و گفت: "در این سه سال به اندازه تمام ۲۵ سال قبلی زندگی تجربه به دست آورده‌اند." نفر دیگر گروه امروز هم سالار یزدانی بود که برای حاضرین در جلسه از سازی که می زند تعریف کرد.

پس از گروه موسیقی پازلیک، سیاوش صفاریان پور روی سکوی اجرا آمد و در مورد " ۱۴۰۰ گرم" صحبت کرد. صحبت های وی در رابطه با بررسی اعداد صندلی های موجود و متقاضیان رشته های علوم ریاضیات و علوم تجربی بود که ۱۲۰ هزار صندلی خالی در رشته ریاضی و تعداد تقریبا دو برابر متقاضیان رشته تجربی نسبت به صندلی ها اعدادی بود که توجه را جلب می کرد. وی در ادامه در مورد روش هایی که برای ترویج علم استفاده می کند، صحبت کرد که تاکید وی روی نقش سینما بود که شاید کمتر کسی به آن پرداخته است.

وی سپس از ساخت مستندی علمی به سفارش ستاد ترویج علم و با گویندگی و تهیه کنندگی بهرام رادان خبر داد. مستندی که یک مستند سینمایی علمی بود و موضوع آن مغز انسان بود که محوریت این مستند در مورد تاثیر حافظه بر "من" هر شخص است و "کاپیتان من" نام دارد که در حال حاضر در حال ساخت است. او از روند ساخت این مستند صحبت کرد و آزمایش های زیادی که در طول تهیه این مستند انجام شده بود را شرح داد. صحبت های صفاریان پور در مورد جسم سرد ۱۴۰۰ گرمی بود که تمامی زندگی و شخصیت بشری را می سازد.

نفر بعدی لیست TEDx امروز، علی داس‌مه موسیقیدانی بود که در مورد هوش مصنوعی صحبت می کرد. وی در مورد فیلترهایی که شنیدن موسیقی را برای افراد زیبا و دلنشین می کنند صحبت کرد که اولین و مهم ترین عامل و فیلتر را اقلیم دانست. عامل دوم توسط علی داس‌مه، محیط دانسته شد و عامل سوم را نیز محدود شدن موسیقی توسط خود سازنده اعلام کرد. وی گفت: توانایی گوش دادن موسیقی از ساختن آن مستقل است.

عوامل دیگر به نظر این موسیقیدان، عوامل ذهنی و جسمی بود که فیلتر جسمی، گوش انسان است که چیز زیادی از دنیای موسیقی به آن نخواهد رسید. او پس از این توضیحات از توانایی هوش مصنوعی برای خلق و شنیدن اثر موسیقی سخن گفت. نتیجه تحقیقات داس‌مه، نرم افزاری بود که به وی کمک می کرد که مجموعه داده هایش برای تربیت هوش مصنوعی را کامل کند و او نتیجه این کار را خلق یک موسیقی خوشایند برای همه نوع بشر دانست. چرا که تقریبا همه انسان ها شنوایی مشابه دارند و گفتار و موسیقی نیز هر دو زبان انسانی هستند که می توان در بعد موسیقی، به یک زبان مشترک رسید. از این زبان موسیقایی مشترک، تلاش می شود که به زبان گفتاری مشترک رسید که همه انسان ها بتوانند با این زبان با هم ارتباط برقرار کنند.

یکی از جالبترین سخنران های امروز فربد هرندی بود که با ۱۳ سال سن، جوانترین اجرا کننده TEDx اصفهان بود. وی که به عنوان یک فعال محیط زیست شناخته می شود در مورد گرمایش زمین صحبت کرد. صحبت های جالب هرندی در مورد گرمایش زمین و تاثیرات مخربی که این عامل بر روی زمین و زندگی بر آن می گذارد، یکی از بحث های جذاب امروز بود. وی کمپین یک دقیقه یک نفر را مطرح می کرد که داستان این کمپین، صحبت کردن هر نفر با فردی دیگر به مدت یک دقیقه برای پیدا کردن راه حل جلوگیری از گرمایش زمین است.

آخرین اجرا کننده امروز، شیرین تبعه‌امامی بود که متخصص دوره های خود روانشناسی به روش یونگ است. وی داستانی را گفت که در آن به گودالی عمیق و تاریک افتاده بود. او در ابتدا پذیرش را عامل برخاستنش دانست و سپس گفت که به دنبال سهم خودش و دیگران در بروز این مشکل بودم. رفته رفته دیگر سهم دیگران برای وی مهم نبود و فقط سهم خودش در این مشکل برایش مهم است. وی سپس بخشش و رهایی را عامل موفقیت در بیرون آمدن از غار و گودال دانست. 

گودال تبعه‌امامی، چهار سرطان سختش در طول پنج سال بود که با تمامی آن ها مبارزه کرد و در حال مبارزه با چهارمین سرطانش است. وی گفت: سرطان از من فردی بزرگتر ساخت، معنا و مفهوم زندگی من را عوض کرد و نگرش مرا به زندگی تغییر داد. وقتی مبتلا شدم، از خود نپرسیدم که چرا مبتلا شدم اما وقتی که از بیماری رهایی پیدا کردم، به جد از خودم پرسیدم که چرا خوب شدم و رسالت من این صحبت ها با شماست. گرچه مسائل و مشکلات سخت هستند اما ما انسان ها سخت تر هستیم.

صحبت های تبعه‌امامی، بخش پایانی هفتمین قسمت از TEDx در اصفهان بود. قسمتی که ۱۶ اجرای تاثیرگذار و جذاب داشت و بارها مردم سالن را به وجد آورد و وادار به ایستاده تشویق کردن کرد. هفتمین TEDx اصفهان از جازموریان تا اصفهان، از ۱۴۰۰ گرم تا پسری ۱۳ ساله، همه چیز مفید دربرداشت.

کد خبر 387716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.