خطر سیگارهای الکترونیک/علت ایجاد ترک پاشنه پا

تاثیر مصرف میوه و سبزیجات خام بر سلامت روان، واکسیناسیون و کاهش آمار ابتلا به هپاتیت، مواد غذایی مناسب برای مبتلایان به تنبلی کبد، خطرات سیگارهای الکترونیک و علت ایجاد ترک پاشنه پا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ سخنگوی سازمان انتقال ‌خون اظهار کرد: آمار ابتلا به هپاتیت در میان اهداکنندگان خون کاهش یافته ‌و دلیل آن واکسیناسیون علیه این ویروس توسط وزارت بهداشت بوده است. همچنین انتخاب اهداکنندگان سالم توسط مراکز انتقال خون و افزایش اهداکنندگان مستمر خون در سال‌های اخیر در این زمینه نقش قابل توجهی داشته است.

بشیر ‌حاجی بیگی، افزود: درصد موارد مثبت تاییدی هپاتیت B در خون های اهدایی کشور و در میان اهداکنندگان، در سال ۱۳۸۲ برابر با ۸۰۰ در ۱۰۰ هزار اهدا کننده خون بود که در سال ۱۳۹۷، به ۴۵ در ۱۰۰ هزار اهداکننده خون رسیده و شیب کاهشی پیدا کرده است.

وی خاطر نشان ‌کرد: امیدواریم با اجرای کامل طرح واکسیناسیون هپاتیت B که از مهر ماه امسال اجرا می شود، میزان شیوع این ویروس در میان اهداکنندگان مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) تا سال ۱۴۰۰ به صفر برسد، فاز اول این طرح در مهر سال ۱۳۹۶ شروع شد و ۴۵ درصد موفقیت داشته است.

حاجی بیگی با تاکید به وضعیت هپاتیت C در میان اهداکنندگان خون گفت: ‌درصد موارد مثبت تاییدی هپاتیت C در خون های اهدایی و در میان اهداکنندگان خون در سال ۱۳۸۲ معادل ۱۸۰ مورد در ۱۰۰ هزار اهدای خون بود که در سال گذشته به ۱۷ مورد در ۱۰۰ هزار اهدا رسیده است که این میزان شیوع، گویای شیب کاهشی ابتلا به این ویروس در میان اهداکنندگان خون و ارتقای سلامت و امنیت خون است.

وی تصریح کرد: ‌شیب کاهشی هپاتیت B در میان اهداکنندگان خون، ناشی از شروع واکسیناسیون این ویروس در سال ۱۳۷۲ توسط وزارت بهداشت و انتخاب اهداکنندگان سالم توسط مراکز انتقال خون ‌و همچنین، افزایش اهداکنندگان مستمر خون در این سال ها بوده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار کرد: در حال ‌حاضر میزان شیوع هپاتیت B و C در جمعیت اهداکنندگان خون با فرهنگسازی، آموزش و ارتقای فرآیندهای انتخاب اهداکننده و اجرای برنامه خودحذفی محرمانه و حذف خون جایگزین ۱۰ برابر کمتر از جمعیت عمومی کشور است.
وی تاکید کرد: در منطقه مدیترانه شرقی و آسیای میانه، کشور ما با برخورداری از بهترین شاخص های سلامت خون و کمترین میزان شیوع عفونت های منتقله از خون از جمله هپاتیت B و C مواجه هستیم.

حاجی بیگی گفت: با افزایش شاخص اهداکنندگان مستمر خون (با سابقه حداقل ۲بار اهدای خون در سال) استفاده از کیت های غربالگری استاندارد، بهره گیری از سیستم اتوماسیون، اجرای روش های بهینه تولید در مراکز انتقال خون سراسر کشور ایران سرآمد این کشورهاست.

سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار کرد: در جامعه عمومی کشور نزدیک به یک و نیم میلیون نفر مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن و نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C مزمن هستند.

وی اضافه کرد: در سراسر جهان ۴۰۰ میلیون نفر مبتلا به هپاتیت های ویروسی B و C هستند و طبق جدیدترین آمار سازمان انتقال خون در ایران هپاتیت B در سال ۱۳۹۵ به ۸ مورد از هر ۱۰ هزار واحد اهدای خون جمع آوری شده و در مورد هپاتیت C این آمار در هر ۱۰ هزار واحد خون اهدایی جمع آوری شده به ۳ مورد رسیده است.

حاجی بیگی گفت: در قاره پهناور آسیا کشورهای ایران، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور کشورهای برتر در زمینه تضمین کیفیت و سلامت خون و فرآورده های آن هستند.

وی تاکید کرد: در مورد HIV در طی ۱۰ سال گذشته در اهداکنندگان خون در سراسر کشور ۳ مورد در صد هزار واحد خون اهدایی بوده است.

حاجی بیگی ادامه داد: در حاضر با توجه به واکسیناسیون نوزادان علیه هپاتیت B در کشور، آمار هپاتیت B رو به کاهش است و این شیب کاهشی، آرامش اطمینان بخشی را برای عزیزان مصرف کننده خون و فرآورده های آن در کشور به دنبال دارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون به مصرف کنندگان خون و فرآورده های آن اطمینان داد که این سازمان، خون هایی که از نظر هپاتیت و HIV در مراکز انتقال خون شناسایی می شوند از چرخه انتقال خون خارج می کند.

تاثیر مصرف میوه و سبزیجات خام بر سلامت روان

محققان دریافتند مصرف میوه و سبزیجات خام در مقایسه با میوه و سبزیجات پخته، کنسروشده و فرآوری شده برای سلامت روان بهتر هستند.

«تاملین کونر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره اظهار کرد: «میزان مصرف میوه و سبزیجات بسیار برای حفظ سلامت روان موثر هستند.»

وی در ادامه افزود: «تحقیق ما نشان می دهد مصرف میوه و سبزیجات به شکل دست نخورده و خام ارتباط قوی تری با سلامت بهتر روان دارد.»

وی معتقد است پختن و فراوری میوه و سبزیجات احتمالا موجب نابودی میزان مواد مغذی آنها می شود.

در این مطالعه از بیش از ۴۰۰ فرد بزرگسال در رده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال از نیوزیلند و آمریکا نظرسنجی به عمل آمد.

میزان مصرف میوه و سبزیجات خام و همچنین میوه و سبزیجات پخته و فراوری شده در این گروه از افراد و همچنین سلامت روان منفی و مثبت شان ارزیابی شد.

کونر خاطر نشان کرد: «بررسی های ما نشان داد مصرف میوه و سبزیجات خام می تواند پیش بینی کننده میزان کمتر علائم بیماری های روانی نظیر افسردگی، و بهبود میزان سلامت روانی نظیر روحیات مثبت، رضایتمندی از زندگی و شادابی باشد. این فواید سلامت روان در زمان مصرف میوه ها و سبزیجات پخته، کنسروشده و فراوری شده به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.»

خطرات سیگارهای الکترونیک

پس از استنشاق فقط یک بار دود سیگار ویپ، تغییر ناگهانی در رگ ها و گردش خون رخ می‌دهد. بیش از ده سال است که سیگارهای الکترونیک به‌ عنوان راهی جایگزین برای سیگار، به‌فروش می‌رسد، اما این بدان معنا نیست که استفاده از آنها بی‌ضرر است. بیشتر مصرف کنندگان این سیگارها بر این باورند که فقط بخار آب را به ریه‌های خود وارد می‌کنند. اما مواد حل‌شدنی، طعم‌دهنده‌ها و مواد افزودنی به مایع اولیه، پس از بخار شدن، مصرف کنندگان را در معرض خطراتی در دستگاه تنفسی و رگها قرار می‌دهد.

کار ‌سیگارهای الکترونیک، اساساً تبدیل یک مایع اولیه به گاز "آئروسل" است که به‌آسانی وارد ریه می‌شود. مایه اولیه وِیپ از پروپیلن (یک گاز هیدروکربن از خانواده آلکانها)، گلیکول، گلیسیرین، نیکوتین، آب، طعم‌دهنده‌ها و مواد نگهدارنده است.

"مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها"ی آمریکا در حال بررسی روی اولین قربانی استفاده کننده وِیپ (سیگار الکترونیک) است. بیش از ۲۰۰ مورد از علائم شدید بیماریهای تنفسی پس از استفاده از ویپ در سراسر ایالات متحده گزارش شده است.

در موردی که منجر به مرگ شده، فرد قربانی به‌دلیل نارسایی ریوی بر اثر استفاده از ویپ یا همان سیگار الکترونیک دچار عارضه تنفسی شده بود. این مرکز در حال تحقیق روی ابعاد وسیعتر عواقب ناشی از مصرف ویپ است و کارشناسان این مرکز باور دارند دلایل خوبی وجود دارد که بیانگر رابطه مصرف ویپ و مشکلات تنفسی است. در اکثر موارد، بیماران بروز علائمی مانند تنگی نفس، فشار تنفسی و مشکلات گوارشی را پیش از بستری شدن گزارش کردند. تا کنون ماده اصلی که باعث بروز این مشکلات شده‌اند، مشخص نشده است.

تحقیقی که در ماه اخیر توسط دانشگاه "یِیل" منتشر شده نشان می‌دهد سیگار الکترونیک، هنگام مصرف مواد شیمیایی‌ای تولید می‌کند که در بسته‌بندی آن ذکر نشده است. واکنشهای شیمیایی و الکترونیکی درون سیگارهای الکترونیک باعث تشکیل ملکولهای جدید می‌شوند و این تنها در ویپ‌های ساخت شرکتهای کوچک نیست، ‌ بلکه محصولات بزرگترین تولید کنندگان آمریکا نیز شامل این موضوع می‌شوند.

محققین دانشگاه "پنسیلوانیا" متوجه شدند پس از استنشاق فقط یک دود از سیگار ویپ، تغییر ناگهانی در رگها و گردش خون رخ می‌دهد. این تغییرات حتی زمانی که ماده "نیکوتین" هم نباشد، اتفاق می‌افتد.

باور عمومی بر آن است که ماده سمّی همان نیکوتین است، اما مشخص شده خطرات ناشی از مصرف ویپ حتی بدون نیکوتین هم وجود دارد. در حالی که مواد تشکیل دهنده مایع اولیه ویپ برای خوردن بی‌ضرر هستند، ‌ اما پس از حرارت و بخار شدن، سمّی می‌شوند. این مواد پس از آنکه وارد ریه می‌شوند، می‌توانند وارد جریان خون شده و به التهاب عروقی منجر شوند.

استفاده از سیگارهای ویپ به‌عنوان راهی برای ترک مصرف دخانیات معرفی شده اما هنوز ابعاد دقیق خطرات بلندمدت ویپ برای سلامت افراد، کاملاً مشخص نشده است.

مشخص است که اگر مصرف یک‌باره ویپ چنین تأثیراتی به‌روی بدن می‌گزارد، پس می‌توانید تصور کنید که زیانهای ناشی از مصرف بلندمدت آن پس از چند سال چه خواهد بود.

محققان توصیه کردند اگر از محصولات ویپ استفاده می‌کنید و سرفه، تنگی نفس، فرسودگی، کوفتگی و درد در ناحیه قفسه سینه را تجربه می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.

مبتلایان به «تنبلی کبد» چه بخورند؟

یک فوق‌تخصص گوارش و کبد درباره رژیم غذایی که بیماران مبتلا به تنبلی کبد یا سیروز کبدی باید رعایت کنند، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در رابطه با بیماران مبتلا به تنبلی کبد یا سیروز کبدی رژیم غذایی است، اظهار کرد: تحقیقات مختلف نشان داده است که یک رژیم غذایی مناسب در بسیاری از موارد باعث تحول شدیدی در بیماری و حال شخص می‌شود. البته رژیم غذایی هر بیمار به شدت و وضعیت بیماری‌اش بستگی دارد، اما اصول کلی همه این رژیم‌ها یکسان است.


وی با تاکید به عناصر تشکیل دهنده مواد غذایی گفت: این عناصرعبارتند از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای غذایی، افزود: در بیشتر نقاط جهان، از جمله آسیا و ایران، غلات ۷۰ درصد انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. از جمله غلات می‌توان به مواد غذایی چون گندم، برنج، جو، ماکارونی، بلغور، سیب‌زمینی را نام برد.  مصرف این گروه از مواد غذایی در افراد مبتلا به سیروز بلامانع است. بیشتر غلات دارای ترکیبات شیمیایی مشابه و آهن و برخی از ویتامین‌های گروه B هستند. باید توجه کرد که سیب زمینی به علت داشتن پتاسیم بالا و هضم آسان، ماده غذایی خوبی برای افراد ناتوان و بیماران مبتلا به سیروز است و توصیه می‌شود این بیماران در رژیم غذایی روزانه خود مقداری سیب زمینی مصرف کنند.

علویان ادامه داد: قند معمولی، شکر، عسل و خرما نیز از جمله مواد کربوهیدرات هستند. عسل به دلیل داشتن مواد غذایی ضد عفونی کننده، از رشد بیش از حد باکتری‌ها در روده جلوگیری می‌کند. عسل همچنین دارای مقدار زیادی پتاسیم و برخی از ویتامین‌هاست. به بیماران مبتلا به سیروز توصیه می‌شود که در صورت میل داشتن، روزانه یک تا چند قاشق مرباخوری عسل بخورند.

وی ادامه داد: خرما نیز به دلیل داشتن مواد معدنی مناسب و فیبر غذایی و انرژی بالا و قابل هضم، ماده غذایی خوبی است و می‌توان روزانه یک تا دو عدد مصرف کرد. البته اگر مبتلا به دیابت هستید، باید رژیم غذایی خاص آن را رعایت کنید و در این مورد با پزشک معالج خود مشورت کنید.

علویان با بیان اینکه پروتئین‌ نیز از مهم‌ترین اجزاء غذایی محسوب می‌شود، گفت: از آنجایی که پروتئین موجود در گوشت قرمز حیوانی، آمونیاک بیشتری تولید می‌کند، باید به جای آن بیشتر از گوشت سفید مانند ماهی و مرغ و پروتئین‌های گیاهی نظیر غلات، سیب زمینی و سویا استفاده کرد. بر این اساس توصیه می‌کنیم بیش از دو بار در هفته گوشت قرمز مصرف نکنید. توصیه می‌شود در رژیم غذایی خود هر روز یا یک روز در میان مقداری ماهی از نوع گوشت سفید مصرف کنید. اولا ماهی باید کباب شده و یا آب پز باشد و ثانیا پوست آن را نخورید.

وی با اشاره اینکه چربی یا روغن در زمره مواد غذایی با قدرت انرژی‌زایی بالا محسوب می‌شود، اظهار کرد: چربی‌ها ممکن است منشأ گیاهی یا حیوانی داشته باشند. روغن‌های گیاهی نظیر نارگیل، دانه پنبه، بادام زمینی، زیتون و آفتابگردان دارای چربی‌های بسیار مناسبی برای بیماران مبتلا به سیروز است. بر این اساس توصیه می‌شود بیماران مبتلا به سیروز از خوردن چربی‌های حیوانی و به اصطلاح اشباع شده نظیر کره، روغن حیوانی و خامه خودداری کنند و به جای آنها از چربی‌های سبک گیاهی و به اصطلاح اشباع نشده نظیر مارگارین (کره نباتی)، روغن زیتون، روغن ماهی و روغن آفتابگردان استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در عین حال مواد معدنی نظیر کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، منیزیم و... نیز از اجزای اصلی و لازم برای بدن هستند و افراد مبتلا به سیروز باید در حد معمول و کمی بیشتر از معمول آنها را دریافت کنند. این مواد در سبزیجات و میوه‌ها و بسیاری از غلات به وفور یافت می‌شوند و محدودیتی برای آنها وجود ندارد.

علت ایجاد ترک پاشنه پا

ترک پاشنه پا یکی از رایج‌ترین مشکلات این عضو از بدن است. این مشکل در زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد. کف پا به دلایل متعددی ترک می‌خورد.

یکی از علت‌های شایع آن، راه رفتن مداوم روی فرش، موکت و سطح‌های زبر است. ترک‌هایی که کف پا ایجاد می‌شود، پوست شکاف خورده‌ای است که سطح خار جی پوست (اپیدرمیس) را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اضافه وزن: افرادی که مشکل اضافه وزن دارند و در دسته افراد چاق قرار می‌گیرند به دلیل فشاری که روی پوست کف پا تحمیل می‌شود پاشنه پای‌شان مستعد به وجود آمدن ترک‌های عمیق می‌شود. به علاوه شغل‌هایی وجود دارند که به طریقی پوست کف پا در معرض خیسی و رطوبت یا مواد شوینده قرار می‌گیرد مانند مربیان شنا بیشتر مستعد خشکی پاشنه یا کف پا هستند.

پسوریازیس: این بیماری به طور نادر در کف دست یا کف پا مشاهده می‌شود اما اگر ترک‌های پا همراه با پوست قرمز و ملتهب باشد، این ترک‌ها ناشی از بیماری پسوریازیس است. پوست حالت چرمی شکل دارد و چون قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، پوست کف پا دچار ترک می‌شود که همراه با درد است. این دسته از ترک‌های پا درمان متفاوتی نسبت به ترک‌های معمولی کف پا دارند. یعنی علاوه بر نرم کننده‌ها باید از کرم‌های مخصوص برای درمان ضایعات پسوریازیس استفاده شود.

عفونت‌های قارچی: این بیماری بیشتر در سنین بالا و افراد مسن دیده می‌شود. در نگاه اول ممکن است فرد فکر کند به مشکل خشکی پوست ساده دچار شده است، اما اگر ترک‌ها با پوسته ریزی‌های چشمگیر همراه باشد و علاوه بر کف پا ناخن و اطراف ناخن را هم درگیر کند، آن زمان است که باید به بیماری قارچ پا مشکوک شد. در این مواقع یک بررسی آزمایشگاهی برای کشف علت انجام می‌شود و اگر بیماری قارچی تایید شود، آن وقت داروهای مناسب تجویز و بعد از مصرف طی مدت کوتاهی فرد بهبود پیدا می‌کند.

اگزما: در صورت وجود اگزما ابتدا باید علت اصلی ریشه‌یابی شود و بعد از به دست آوردن نتیجه درمان درست را به کار برد. البته یکی از علت‌های ایجاد اگزما می‌تواند ناشی از شغل فرد باشد. مثلا افرادی که پاهای‌شان دائما داخل مواد شیمیایی قرار دارد، در این مواقع باید پاها از این مواد دور نگه داشته شوند.

کراتودرمی: یک بیماری مادرزادی است. راه رفتن افراد مبتلا به این بیماری را می‌توان به کسانی که روی شیشه یا سنگلاخ راه می‌روند تشبیه کرد. برای همین پیاده روی و راه رفتن طولانی مدت برای این افراد مناسب نیست، چراکه با درد زیاد همراه است. این بیماری هم جزو بیماری‌هایی است که نباید با ترک‌های پاشنه پا عادی اشتباه گرفته شود. با این حال چون این یک بیماری ارثی است، نمی‌توان انتظار بهبودی کامل را داشت، اما با کمک داروهای تجویزی می‌توان این بیماری را تحت کنترل گرفت.

کم آبی بدن: پوسته پوسته شدن کف پا می‌تواند نشانه کم آبی بدن باشد. برای همین لازم است که به مقدار کافی آب بنوشید. نوشیدن مقادیر کافی آب و مایعات باعث حفظ آب بدن و دفع سموم از آن می‌شود. الکل، نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و نوشابه‌های گازدار مصرف نکنید.

کد خبر 387663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.