غرویان: آشتی ظاهری شیخین مشکلی را حل نمی کند

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

ابتکار به دلواپسان: مگر سفر ظریف به فرانسه تصمیم فردی بوده است؟

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور، درباره پشت پرده هجمه‌های اخیر دلواپسان به دولت به بهانه سفر ظریف و اظهارات اخیر رئیس جمهور گفت: پشت پرده چنین اظهاراتی را نمی دانم اما اظهارات آقای رئیس جمهور همراه با شروطی بود. وی با بیان اینکه در ماجرای برجام این توافقنامه با مجوز مقام معظم رهبری و هماهنگی‌های صورت گرفته امضا شد، ادامه داد: در پی هماهنگی‌های صورت گرفته، ایران با همه اعضای ۱+۵ به صورت جمعی گفت و گو داشت و مشکل خاصی هم نبود و منافع ملی هم تامین شد. وی اظهارات اخیر رئیس‌جمهور را در مسیر تامین منافع ملی خواند و گفت: امروز هم شرط رئیس جمهور در هر گفت و گویی تاکید بر تامین منافع ملی بوده که بسیار روشن است. این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: امروز در موقعیتی قرار داریم که با حجم زیادی از تحریم ها که کاملا با منافع ملی ایران در تضاد است روبرو هستیم، این ضدیت ها و رویکردهای متناقض باید تغییر پیدا کند تا زمینه ای برای حل و فصل مسائل ایجاد شود. وی با یادآوری سفر ظریف، گفت: سفر آقای ظریف به فرانسه تصمیم فردی نبوده بلکه با هماهنگی لازم انجام شد، به طور قطع ایشان همواره در جهت تحقق منافع ملی جایی که لازم بوده مواضع قاطع و محکمی اتخاذ کرده و در مواردی هم که نیاز بوده گفتوگو و صحبت کردند و تا امروز هم اعتماد کامل و صد درصد نظام را داشتند و انشالله همین طور هم خواهد بود.

در ابتدای انقلاب حتی یک نمونه رشوه خواری هم قبیح بود

حمیدرضا خباز عضو حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال که چرا اقدامات در برخورد با مفسدان چندان اعتماد ساز نبوده گفت: ببینید امروز شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که باید دو روش برای مبارزه با فساد انجام گیرد که هر کدام بدون دیگری اگرچه شرط لازم بوده اما کافی نیست. این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه مفاسد را باید از سرچشمه خشکاند، تاکید کرد: اگر ما می‌خواهیم آب گل آلود نباشد باید سرچشمه ها را سامان دهیم. امروز در سرچشمه‌ها راه گریزهایی وجود دارد که عده ای از آن سوءاستفاده می کنند که بعضی از این راه گریز و فرارها در قوانین کشور، بعضی در دستورالعمل های صادر شده از سوی قوه قضائیه و دولت و برخی دیگر  در روش هایی است که از سوی برخی تصمیم سازان و تصمیم گیران در نقاط مختلف به شکل متفاوتی اجرا می شود. این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه آیا اراده ای برای برخورد با علت اصلی شکل گیری مفاسد وجود داشته، گفت: تا به امروز که ۴۰ سال از انقلاب می گذرد اراده کافی در این زمینه وجود نداشته البته باید تاکید کنم که در زمینه شکل گیری فساد هیچ زمانی شرایط کشور مانند امروز حاد و نامناسب نبوده است. در ابتدای انقلاب فضا از قداست و پاکی برخوردار بود که حتی یک نمونه رانت خواری و رشوه خواری انگشت نما و قبیح بود، اما امروز شرایط به گونه ای است که اگر کسی دست به این کارها نزند مورد مواخذه قرار می گیرد. وی ادامه داد: هم اکنون شرایط به گونه ای است که اگر شخصی مسئول بوده و امروز دستش در یک بنگاه اقتصادی بند نیست از نظر فرهنگ و گفتمان امروز به فردی تعبیر می شود که سرش بی کلاه مانده است.

عارف: ترامپ قابل اعتماد است که روحانی با او مذاکره کند؟  

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در حاشیه شانزدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد  در جمع خبرنگاران گفت: چقدر می توان به رئیس جمهوری که توافق بین المللی را زیر پا می گذارد اعتماد کرد؟ و این سوالی است که نخبگان دنیا باید به آن جواب بدهند که آیا آقای ترامپ قابل اعتماد است که رئیس جمهوری ایران بخواهد پای میز مذاکره با او بنشیند؟ و اگر نشست، چه تضمینی وجود دارد که تفاهم ایجاد شده را زیر پا نگذارد؟ وی در پاسخ به سوالی در باره نظر رئیس جمهوری مبنی بر اینکه "برای منافع ملی و رفع مشکلات مردم در هر ملاقاتی که لازم است، حضور می یابم" افزود: البته این راهبرد کلّی نظام ما بوده است و انقلاب ما نیز شعار محوری استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده و استقال مهم ترین راهبرد نظام ماست.  رئیس فراکسیون امید ادامه داد: با توجه به منافع ملی، هر اقدامی که بتواند منافع ملی را ایجاب کند انجام خواهیم داد و ظرفیت بالایی در نظام و انقلاب و مسئولین وجود دارد که دراین مسیر گام بردارند و سخنان  رئیس جمهوری همان راهبرد کلی نظام بود که همیشه مّد نظر بوده که اهل گفت و گو و تعامل هستیم ولی دنیا هم می داند ما ذره ای از خواسته های مشروع خود کوتاه نخواهیم آمد و مهم ترین مسئله حفظ منافع ملی است که در آن مسیر جلو می رویم.  

غرویان: آشتی ظاهری آقایان یزدی و آملی مشکلی را حل نمی کند

حجت الاسلام محسن غرویان پیرامون آشتی شیخین شورای نگهبان گفت: اختلاف بین علما یک آفت بزرگ برای کل جامعه است و مادامی که این اختلاف در میان مسئولان بلندپایه رخ می‌دهد، می‌تواند تاثیری منفی بر کل جامعه داشته باشد؛ چرا که مردم رفتار مسئولان را به دقت زیرنظر دارند و مسلم است چنین برخوردهایی را به ذهن می‌سپارند. در مقابل اختلافات آشتی کردن و احترام گذاشتن تاثیر مثبت دارد و جای شک و تردیدی نیست که لازم است و باید این اختلاف‌نظرها عمیقا به یک اشتراک نظر برسد، در نتیجه این رفتارهای ظاهری می‌تواند به عنوان یک نکته مثبت مدنظر قرار بگیرد، اما آنچه مهم است اینکه اگر اختلافات عمیق باشد با یک رفتار ظاهری بر طرف نمی‌شود مگر اینکه در دو طرز فکر متفاوت کاملا قانع شود و یکدیگر را قبول کنند یا حداقل برای طرف مقابل درجه‌ای از حقانیت قائل شوند.

اما نکته‌ای که در ماجرای اختلاف میان آیت‌الله آملی لاریجانی و آیت‌الله یزدی مسائلی از «خزینه‌الاسرار» بودن یک طرف و شبهاتی دیگر که در ذهن مردم به وجود آمد که باید به این شبهات پاسخی مستدل داده شود تا آنجا مردم قانع شوند که این اسرار چه هست و آنچه به زبان آورده شده بود پایه و اساسش کجاست؟  فارغ از این موضوع بار دیگر لازم است تاکید شود در مباحثی که میان دو مقام صورت گرفت مسائل و موضوعاتی مطرح شد که باید پاسخ داده شود و اینکه در یک رفتار ظاهری به پایان بحث اشاره شود کفایت نمی‌کند. به عبارت دیگر باید برای شبهاتی که در این راستا مطرح شد پاسخی قانع‌کننده نیز داده شود.

کد خبر 387660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.