یک لیگ و ۵ مدعی تکراری برای قهرمانی

در شرایطی که فقط یک هفته از آغاز رقابت‌های لیگ پشت سر گذاشته شده به نظر می‌رسد که شانس کسب عنوان قهرمانی همچنان بین تیم‌های مدعی فصل قبل تقسیم شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا با وجود اینکه رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران بعد از برگزاری بازی‌های هفته دوم اسیر یک تعطیلی دو هفته‌ای می‌شود ولی با این حال با به صدا درآمدن زنگ آغاز این مسابقات از هفته گذشته فضای ورزش ایران تحت تاثیر رقابت‌ مدعیان در لیگ برتر قرار گرفته است. بازی‌های هفته دوم در شرایطی پنج‌شنبه و جمعه این هفته دنبال می‌شود که بحث بر سر عملکرد تیم‌های پرمهره و سرشناس‌تر لیگ همچنان ادامه دارد و طرفداران فوتبال بر اساس نظر و عقیده خودشان مشغول بررسی عملکرد تیم‌های محبوبشان هستند. همین امروز هواداران سپاهان، پرسپولیس و حتی استقلال همگی ادعای کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌های لیگ را دارند و طرفداران پدیده، تراکتورسازی و فولاد هم از بالانشینی در جدول لیگ ناامید نیستند. به هر حال شاید نتایج مسابقات تا هفته پنجم ملاک و معیار درستی برای نتیجه‌گیری در مورد عملکرد نهایی یک تیم نباشد ولی با این حال از سبک بازی و روش کاری تیم‌های مدعی و مقایسه آن به خصوص با فصل قبل می توان حدس زد که در ادامه لیگ کدام تیم می‌تواند شانس کسب عنوان قهرمانی باشد.

پرسپولیس و بردهای اقتصادی

مهم‌ترین خصوصیت پرسپولیس در دوران حضور برانکو ایوانکوویچ نه انجام بازی زیبا و هجومی بود و نه استفاده از ترکیب‌های متفاوت بلکه قهرمان سه‌گانه این فصول فوتبال ایران همیشه با سرمربی کروات خودش به فکر کسب حداکثر امتیازات یک بازی بود و بردهای اقتصادی و مقرون به صرفه با حداقل اختلاف گل که سه امتیاز را برای پرسپولیس به دنبال داشت عاملی برای قهرمانی قرمزها لقب گرفت. در شروع این فصل هم پرسپولیس در خانه توانست تیم پارس جنوبی را با همان حداقل گل شکست دهد و این یعنی در پرسپولیس این فصل هم خبری از انجام بازی هجومی و بی محابا نیست و برای کالدرون آرژانتینی گرفتن سه امتیاز از انجام یک بازی سراسر هجومی بسیار مهم‌تر است. ضمن اینکه ثبات در مجموعه تیمی قرمزها همچنان ادامه دارد و ترکیب ثابت پرسپولیس در دوران برانکو که با حضور بیرانوند، سید جلال ، شجاع، کامیابی‌نیا، شیری، نادری، نورالهی، علیپور، ترابی، عالیشاه و نعمتی شکل می‌گرفت در این فصل هم هسته اصلی ترکیب قرمزها را تشکیل می‌دهد تا کالدرون و تیمش همچنان اولین مدعی کسب عنوان قهرمانی در فوتبال ایران باشند.

سپاهان همچنان مدعی

بنا بر اعلام باشگاه سپاهان فعالیت طلایی‌پوشان در فصل نقل و انتقالات رسما به پایان رسیده و قرار نیست که بازیکنان جدیدی مثل امید ابراهیمی ، روزبه چشمی، پژمان منتظری و کاوه رضایی به لیست سپاهان اضافه شوند. با این حال شاگردان امیر قلعه‌نویی در هفته اول لیگ گل کاشتند و در غیاب چند بازیکن اصلی و تاثیرگذار خودشان مثل کی‌روش استنلی، محمد ایرانپوریان و سید محمدرضا حسینی موفق شدند در هوای گرم و شرجی بوشهر و در مقابل تیم با انگیزه عبدالله ویسی با زدن سه گل به ۳ امتیاز مهم دست پیدا کنند. مهم‌ترین اتفاق در نوع بازی سپاهان مربوط به استفاده این تیم از پاس‌های عمقی و روی زمین بود که باعث شد مهاجمان سپاهان بر خلاف سال گذشته گلهای خودشان را نه بر روی ارسال بلکه در موقعیت تک به تک به ثمر برسانند و این یعنی وابستگی خط آتش زردها به کی‌روس استنلی کم شده است که اتفاقی به شدت امیدوار کننده است. اضافه شدن محرومان و مصدومان سپاهان به ترکیب و ثباتی که در ساختار دفاعی و عملکرد پیام نیازمند وجود دارد باعث می شود تا سپاهان بتواند یک مدعی اصلی در راه کسب عنوان قهرمانی و رقیب اصلی پرسپولیس در لیگ نوزدهم لقب بگیرد.

استقلال در بیم و امید

در بازی استقلال و ماشین‌سازی در شهر تبریز خبری از سبک بازی ایتالیایی و دفاع فشرده نبود و شاگردان استراماچونی با ترکیبی هجومی به دنبال گرفتن ۳ امتیاز بودند که در نهایت به نتیجه نرسیدند. مهم‌ترین مشخصه استقلال در بازی هفته اول عدم حضور یک بازیکن باتجربه و به اصطلاح بزرگ‌تر در ترکیب تیم بود که به شدت میزان هماهنگی آبی‌ها در درون زمین را تحت تاثیر قرار داد. جدایی سید مهدی رحمتی، پژمان منتظری، روزبه چشمی و خسرو حیدری میانگین سنی آبی‌ها را کم کرده و حتی جوانی استراماچونی بر روی نیمکت و رفتار عجیبی که از او در هفته اول دیده شد باعث می‌شود تا استقلال در روزهای سخت و حساس که حتی یک امتیاز هم می‌تواند سرنوشت قهرمان لیگ را عوض کند دچار مشکل کند. با این وجود تغیرات زیاد استقلال نسبت به فصل قبل و بازیکنان با انگیزه‌ای که کم کم به ترکیب تیم اضافه می‌شوند در کنار حضور یک مهاجم بلند قامت در خط حمله بزرگ‌ترین امید آبی‌ها برای قرار گرفتن در کورس است ولی با این وجود شانس استقلال برای قهرمانی در لیگ بسیار کمتر از دو تیم سپاهان و پرسپولیس است.

تراکتور همچنان نامطمئن

در شرایطی که هواداران تراکتورسازی امیدوار بودند تیمشان بعد از ریخت و پاش فصل نقل و انتقالات و آمدن مصطفی دنیزلی بتواند در شروع لیگ تبریزی‌ها را امیدوار کند باز هم یک نتیجه ناامید کننده دیگر نشان داد که تراکتور برای رسیدن به قهرمانی عاملی به جز خریدهای گرانقیمت نیاز دارد. ترکیب پرستاره تراکتورسازی از پس کم ستاره‌ترین تیم لیگ برتر و مدعی اول سقوط یعنی نفت مسجد سلیمان برنیامد و به نظر می‌رسد که عمکرد سینوسی تبریزی‌ها در سالهای قبل و عدم ثبات در نتیجه‌گیری در طول این فصل هم ادامه داشته باشد. اتکای بیش از حد به بازیکنان اسمی و بزرگ در ترکیب تیم و پولهای کلانی که در راه خرید خارجی‌ها صرف شده تراکتورسازی را تبدیل به تیمی پرستاره کرده اما همین فشار ناشی از قیمت نهایی تیم می‌تواند شرایط تیم را دچار تغییر کند. بازی هفته دوم تراکتورسازی در مقابل پرسپولیس می‌تواند معیار مناسبی برای سنجش کیفیت تراکتورسازی باشد ولی در شرایط فعلی قرمزهای تبریز همچنان باید به فکر کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا باشند و بعید به نظر می‌رسد که این تیم شانسی برای قهرمانی داشته باشد.

پدیده غیرمنتظره بود

پدیده شهر خودرو که فصل گذشته با یحیی گل محمدی تیمی شایسته و قابل احترام در لیگ بود در شروع لیگ امسال هم همه را شگفت‌زده کرد و با بردن پیکان در خانه‌اش نشان داد همچنان با یحیی گل محمدی فکرهای بزرگی در سر دارد. مشهدی‌ها که در این فصل چند بازیکن با کیفیت خودشان را هم در اختیار ندارند با هدایت یحیی و پشتیبانی هواداران مشهدی سیلی اول لیگ را محکم زدند و باید همچنان از این تیم ترسید. به خصوص اینکه پدیده سهمیه پلی‌اف لیگ قهرمانان آسیا را هم در اختیار دارد و حضورشان در سطح اول قاره می‌تواند ازلحاظ شخصیتی تیم جوان یحیی گل محمدی را با انگیزه تر از همیشه هم بکند و این یعنی سایر مدعیان همچنان باید به مانند فصل قبل از حرکت پدیده در کنار خودشان بترسند.

ذوب‌آهن زمان می‌خواهد

شاگردان علیرضا منصوریان به عنوان اساتید کامبک فوتبال آسیا روزهای متفاوتی را پشت سر می‌گذارند واصفهانی‌ها باید حمایت زیادی از تیمشان انجام دهند تا ذوب‌آهن بتواند کیفیت فصل گذشته خودش را تکرار کند. به هر حال از دست دادن بازیکنانی مثل رشید مظاهری و  سیدمحمدرضا حسینی باعث شده تا ذوب‌آهن در فاز دفاعی و تهاجمی دچار تغییر شود و زمان لازم است تا منصوریان بتواند تیمش را احیا کند.  زدن دو گل به سایپا نشان داد که می‌توان نسبت به عملکرد نماینده فوتبال اصفهان در لیگ امیدوار بود و البته دریافت سه گل از نارنجی‌پوشان زنگ خطر را در ساختار دفاعی ذوب آهن به صدا در آورد. با این حال نماینده فوتبال اصفهان در شروع لیگ امسال تیمی بهتر از شروع لیگ هجدهم بود و اصفهانی‌ها فقط به امید احتیاج دارند تا خودشان را در بین تیم‌های تا دندان مسلح لیگ بازیابی کنند. در مورد تیمهایی مثل سایپا، نفت آبادان و فولاد هم هنوز نمی توان نظر قطعی و درستی صادر کرد و سابقه آنها نشان می‌دهد که ممکن است در طول یک فصل شرایط متفاوتی را تجربه کنند. با این حال به نظر می‌رسد که در لیگ امسال همچنان رقابت بین پنج تیم مدعی فصل گذشته باشد و بقیه تیم‌ها باید برای کسب رتبه‌های تک رقمی بجنگند.

کد خبر 387632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.