ایران باید گام سوم برجام را محکمتر بردارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بخش اعظم تعدیل مواضع کشورهای غربی و آمریکا ناشی از گام اول و دوم برجام بود، گفت: با این وضعیت ایران باید گام سوم را محکمتر بردارد.

به گزارش ایمنا، حشمت الله فلاحت‌پیشه، با اشاره به گام‌های اول و دوم کاهش تعهدات برجام، گفت: گام اول و دوم کاهش تعهدات برجام به رغم اینکه اتفاق محسوسی را در بر نگرفت، اما بخش اعظم تعدیل مواضع کشورهای غربی و آمریکا ناشی از این دو گام بود بنابراین ایران باید گام سوم کاهش تعهدات برجام را محکم‌تر بردارد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی از همه ظرفیت‌های NPT برای احیاء قابلیت‌های هسته‌ای کشور باید استفاده کند زیرا بر اساس ظرفیت‌های NPT هیچ منعی برای رسیدن به همه قابلیت‌های هسته‌ای قبل از برجام وجود ندارد.

وی با بین اینکه گام سوم کاهش تعهدات وضعیت را محسوس می‌کند، افزود: گام سوم کاهش تعهدات برجام همچنین قدرت چانه زنی جمهوری اسلامی ایران را ارتقاء می‌دهد. امیدواری‌هایی که از چند هفته قبل شکل گرفته نباید ما را فریب دهد که گام سوم با ملاحظات دیپلماتیک برداشته شود.

فلاحت‌پیشه معتقد است: گام سوم کاهش تعهدات برجام باید برداشته شود تا ما شاهد تعدیل بیشتر مواضع غربی‌ها و آمریکایی‌ها باشیم، متاسفانه آقای ترامپ ایران را هنوز شبیه به کره شمالی می‌بیند، بنابراین در چنین شرایطی دیپلماسی نمی‌تواند شکل بگیرد و اگر هم شکل بگیرد دستاوردی برای جمهوری اسلامی ایران ندارد.

عضو فراکسیون مجلس شورای اسلامی با یادآوری فعالیت‌های اخیر رئیس‌جمهور فرانسه پیرامون برجام، تصریح کرد: تلاش‌های آقای ماکرون قابل تقدیر است، اما وی با کاستن تلخی مواضع مقامات ایران و آمریکا و آرایش آنها قبل از ارائه نمی‌خواهد دیپلماسی در گام اول شکست بخورد. از سوی دیگر وی در داخل فرهنگ سیاسی فرانسه صحبت می‌کند.

وی افزود: فرهنگ سیاسی فرانسه متفاوت از بسیاری کشورها است، سیاستمدارانی که ظرفیت مذاکره با یکدیگر را دارند، یا حتی ظرفیت همکاری با وجود اختلاف نظر را داشته باشند در فرانسه محبوب می‌شود، لذا سیاستمدارانی که ظرفیت گفت‌وگو با مخالف را داشته باشند مورد تایید نظام چند حزبی و رأی آور است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: چنین فضایی بین ایران و آمریکا قابل شکل گیری نیست زیرا دولتمردان آمریکا فضای اعتماد را بهم زدند که آخرین ضربه آن را هم آقای ترامپ زده است. بنابراین انتظار می‌رود که آقای ماکرون و سایر دولتمردان اروپایی طرف برجام، به تعهدات خود جامه عمل بپوشانند زیرا در این صورت آمریکایی‌ها برای نزدیکی به برجام تلاش خواهند کرد.

منبع: خانه ملت

کد خبر 387613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.