مشارکت مردم در جداسازی پسماندها ضامن ارتقای سلامت

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از تحلیل و بررسی جعبه‌های ایمن جمع آوری شده از ایستگاه‌های بازیافت سطح شهر خبر داد.

علی دهنوی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در بهار سال جاری طرح توزیع فراگیر جعبه­‌های ایمن جزء ویژه پسماندهای خانگی اجرا شد تا شهروندان از این پس پسماندهای ویژه خود را به طور جداگانه در این جعبه‌­ها جمع آوری کرده و تحویل ایستگاه‌­های بازیافت دهند.

وی با بیان اینکه بخشی از این جعبه‌­ها از طریق ایستگاه‌­ها جمع آوری و وارد فرآیند مدیریت شده، تصریح کرد: شهروندانی که جعبه ایمن پر شده خود را به ایستگاه‌­ها تحویل داده‌اند، جعبه جدیدی را دریافت کرده‌اند و جعبه­‌های پر شده نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به نتایج حاصل از آنالیز محتویات جعبه­‌ها، گفت: اگر چه جعبه­‌های ایمن مخصوص جزء ویژه پسماندهای خانگی مانند سر سرنگ، تیغ، ژیلت، باتری، سرنگ انسولین و لانسلت است و حدود ۶۸ درصد از وزن پسماندهای داخل جعبه­‌ها را این نوع پسماندها تشکیل داده است، اما براساس بررسی­‌های صورت گرفته مشخص شده که حدود ۳۲ درصد از وزن جعبه‌­های ایمن با پسماندهای خشک مانند نایلون، کاغذ و مقوا و شیشه پر شده که لازم است شهروندان از قراردادن این اقلام در جعبه‌­ها خودداری کنند.

وی با اشاره به لزوم همکاری شهروندان در جداسازی دقیق اجزای ویژه پسماندها در گروه‌­های مرتبط، افزود: پسماندهای ویژه و خطرناک تعاریف مشخصی دارند و اغلب دارای یک ویژگی پرخطر مانند سمیت، برندگی، خورندگی، قابلیت اشتعال و یا انفجار است و لازم است به درستی شناخته و جداسازی شوند.

دهنوی افزود: انواع اقلام تیز و برنده، باتری‌­ها، قوطی اسپری‌­ها وشیشه­‌های عطر، تیوپ رنگ مو و قطعات وسایل الکترونیکی همه در گروه پسماندهای ویژه و خطرناک قرار گیرد، اما مواردی مثل شیشه، فلزات، کاغذ و پلاستیک جزو پسماندهای خشک قابل بازیافت است، بنابراین باید بخش ویژه در جعبه­‌های ایمن و پسماندهای خطرناک حجیم مثل اسپری‌­ها به طور جداگانه از سایر پسماندها جمع آوری و به ایستگاه‌­ها تحویل داده شود.

وی ادامه داد: شیشه دارو با ۲۱ درصد، سرنگ با ۱۸ درصد و باتری با ۱۰ درصد وزن، بیشترین مقدار پسماندهای موجود در جعبه‌­های تحلیل شده را تشکیل داده­ و وسایل سرم، تیغ و ژیلت در رده‌های بعدی قرار گرفته ­است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان مشارکت مردم را ضامن ارتقای سلامت و بهبود کیفیت محیط زیست دانست و اظهار کرد: شهروندان برای حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و مراقبت از سلامت خود و فرزندانشان، لازم است در طرح‌­های جداسازی پسماندها همکاری خوبی را به عمل آورده و علاوه بر شناخت انواع پسماندها، هرکدام را در گروه مربوطه جداسازی کرده و تحویل ایستگاه‎های بازیافت سراسر شهر دهند.

کد خبر 387589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.