افزایش خطر روماتیسم با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، خطر ابتلا به روماتیسم مفاصل را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان معتقدندترکیبی از ژنتیک و عوامل محیطی باعث بروز روماتیسم مفاصل می‌شود. محرک‌های بالقوه این بیماری شامل تغییرات هورمونی، قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و بعضی عفونت‌های باکتریایی و ویروسی است. تحقیقات اخیر نشان داده است مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نوع یک، بیماری‌های کبد و آرتریت روماتویید را افزایش می‌دهد.

گروهی محققان انگلیسی به تازگی تاثیر مصرف آنتی‌بیوتیک را بر تغییرات باکتری‌های روده که به روماتیسم مفاصل منجر می‌شود، مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های ۲۲ هزار و ۶۷۷ فرد مبتلا به روماتیسم مفاصل را تقریبا از ۱۰ سال قبل از ابتلا به این بیماری ارزیابی کردند. گروه کنترل نیز شامل ۹۰ هزار فرد سالم بود. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد مصرف‌کنندگان داروهای آنتی بیوتیک، ۶۰ درصد بیشتر از سایرین به بیماری روماتیسم مفاصل مبتلا شدند.

همچنین طی انجام این مطالعه افرادی که تنها یک دوره آنتی بیوتیک مصرف کردند، حدود ۴۰ درصد و افرادی که به مدت دو دوره از این دارو استفاده کرده بودند، ۶۶ درصد بیشتر از بقیه به این بیماری مبتلا شدند. به گفته محققان این احتمال در میان افرادی که به مدت سه یا چهار دوره آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند به مراتب بیشتر خواهد بود.

همچنین نوع عفونتی که افراد برای درمان آن از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند نیز بر احتمال ابتلا به بیماری روماتیسم مفاصل تاثیرگذار است. برای مثال، آنتی‌بیوتیکی که برای درمان عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مصرف می‌شود، احتمال ابتلا به روماتیسم مفاصل را به مقدار زیادی افزایش می‌دهد.

طبق یافته‌های جدید مصرف آنتی‌بیوتیک، باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری روماتیسم مفاصل می‌شود که دلیل آن ممکن است وجود اختلالاتی در باکتری روده و یا عفونتی باشد که فرد به خاطر آن آنتی بیوتیک مصرف می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله BMC Medicine منتشر شده است.

کد خبر 387577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.