تأثیر میکروپلاستیک‌های آب آشامیدنی بر سلامت انسان

ذرات کوچک پلاستیکی موجود در آب آشامیدنی وارد دستگاه گردش خون افراد می‌شود و سلامتی آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سال ۲۰۱۵ تقریبا حدود ۴۰۷ میلیون تن پلاستیک توسط انسان‌ها تولید شد؛ موضوع قابل توجه اینکه پلاستیک‌ها، تجزیه نمی‌شود، بلکه تنها به قسمت‌های کوچک‌تر تبدیل می‌شود. این موضوع بدین معنی است که ذرات پلاستیک به مقدار زیادی در محیط اطراف ما و حتی در آب آشامیدنی وجود دارد. در واقع میکروپلاستیک‌ها تقریبا در تمام اقیانوس‌ها، آب‌های آزاد، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد و از طریق آب آشامیدنی، نمک‌های دریایی، پلانکتون‌ها و موجودات دریایی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند، وارد زنجیره غذایی انسان‌ها می‌شود.

گروهی از محققان آمریکایی وجود میکروپلاستیک‌ها را در آب شیرین، آب آشامیدنی و فاضلاب مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند در هر لیتر آب آشامیدنی، هزاران ذره میکروپلاستیک وجود دارد. بعضی از آن‌ها به قدری کوچک است که اگر فرد آب آلوده به این مواد را مصرف کند، این مواد از دیواره روده عبور کرده و وارد دستگاه گردش خون فرد می‌شود. 

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، این پلاستیک‌ها در محیط زیست وجود دارد و از بین نمی‌رود، بنابراین باید از تاثیرات آن‌ها بر سلامت انسان اطلاع داشته باشیم. به گفته این سازمان، ذرات پلاستیکی می‌تواند در آب آشامیدنی وجود داشته باشد، به گونه‌ای که وارد بدن شده و به ساختار داخلی آن آسیب وارد کند. طبق بررسی‌های محققان، احتمال این که میکروپلاستیک‌های بزرگتر از ۱۵۰ میکرومتر وارد بدن شوند بسیار کم است، اما نتایج مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داد که بدن ما می‌تواند میکروپلاستیک‌های بسیار کوچک را جذب کند.

 بسیاری از مردم جهان به آب تمیز دسترسی ندارند، بنابراین موضوع تصفیه آب در این مناطق بسیار حائز اهمیت است. به گفته محققان، تصفیه کردن آب آشامیدنی می‌تواند مقدار زیادی از میکروپلاستیک‌های موجود در آن را از بین ببرد تا جایی که با تصفیه‌کردن آب فاضلاب، بیش از ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آن را می‌توان از بین برد. حتی اگر میکروپلاستیک‌ها وارد آب آشامیدنی هم نشود، این مواد از محیط زیست اطراف ما ناپدید نمی‌شود. بنابراین، انسان‌ها باید نهایت تلاش خود را بکنند تا مصرف پلاستیک را به حداقل برسانند.

کد خبر 387576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.