رفع نگرانی برای توسعه ۲۵ سال آینده شهر

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: در برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد جدید نگرانی توسعه شهر تا ۲۵ سال آینده رفع می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداحمد حسینی‌نیا در جلسه موضوعی کالبدی برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین اظهار کرد: برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین در دستور کار شهرداری، شورای شهر و اداره کل راه و شهرسازی قرار گرفته و براساس تفاهمنامه ای که اردیبهشت ماه سال گذشته با وزارت راه و شهرسازی امضا شد مقرر شد رویکرد جدید برنامه جامع در کلانشهر اصفهان به صورت پایلوت دنبال شود.

وی افزود: در ابتدا قرار بود پنج شهر کشور برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین را دنبال کنند، اما با توجه به اینکه اصفهان در بیشتر امور از جمله شهرسازی پیشرو بود استنباط بر این شد که در اصفهان نتایج بهتری استحصال شود و به همین جهت در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفت.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه برگزاری جلسات موضوعی برنامه جامع شهر با رویکرد نوین بستر خوبی برای دریافت نقطه نظرات مناطق و مرور نگاه توسعه ای آن ها است، افزود: در برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد جدید نگرانی توسعه شهر تا ۲۵ سال آینده رفع می شود.

وی تأکید کرد: در برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین باید برنامه ای برای بلندمرتبه سازی هدفمند داشته باشیم در غیر این صورت در فرایند برنامه ریزی ها با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

حسینی نیا گفت: باید مدیریت املاکی که پهنه بندی می شود نیز در برنامه جامع مورد توجه قرار گیرد.

سیاستگذاری برای توسعه شهر

«فریاد پرهیز» رییس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: هدف مهم تدوین برنامه جامع با رویکرد نوین سیاستگذاری برای توسعه شهر بر اساس اجماع همگانی است تا نظر سهم داران که تأثیرمستقیم و غیرمستقیم در برنامه جامع دارند، دریافت شود.

وی  با اشاره به ویژگی های برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین تأکید کرد: مشکل سو بودن، فضایی بودن، راهبردی بودن و منطقه ای بودن از ویژگی های بارز این برنامه است.

رییس اداره مطالعات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با تأکید بر لحاظ مردم سالاری و مشارکت شهروندان در رویکرد نوین گفت: در فرایند کلان تدوین برنامه جامع شهراصفهان اقداماتی همچون شناخت، تحلیل، آینده نگری و تجویز انجام شده است.

وی ادامه داد: برای تدوین این برنامهبا اقشار مختلفی همچون زنان، سالمندان، جوانان، مهاجران، کارگران، نظامیان، کشاورزان، مهندسان، کارمندان، وکلا، کسبه، دانشگاهیان، حوزویان، هنرمندان، معلمان، اصحاب رسانه و تجار و کارآفرینان جلسات مردمی برگزار شده است.

پرهیز با بیان اینکه جلسات موضوعیدرخصوص مباحث کشاورزی، آب، هوا، بهداشت و سلامت، حمل ونقل، فناوری اطلاعات، گاز و برق، هویت فرهنگی، جمعیت شناسی، آسیب های اجتماعی برگزار شده است، افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری در این برنامه بر روی کلیات ورود پیدا کرده و در خصوص جزئیات در سطح استان تصمیم گیری می شود.

وی خاطرنشان کرد: ریشه یابی مشکلات (تحلیل) و ارائه راهکار (تجویز) در مراحل بعدی صورت خواهد پذیرفت.

برنامه‌ای مشارکتی و مشکل‌سو محور

«مجید نمینی» تسهیل‌گر جلسه موضوعی کالبدی برنامه جامع شهراصفهان با رویکرد نوین گفت: از دهه ۸۰ حرکت به سمت طرح های راهبردی، چشم اندازها و راهبردهای کلانشهرها بوده است.

وی افزود: در یکسال گذشته وزارتخانه راه و شهرسازی نگاه دوباره ای به نحوه تهیه طرح های توسعه شهری داشته که این طرح ها از سویی مشارکت محور و از سوی دیگر مشکل سو محور بوده است.

نمینی با بیان اینکه تاکنون جلسات زیادی در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، کالبدی، ترافیک و زیرساخت همچنین حکمروایی درخصوص برنامه جامع شهراصفهان برگزار شده است، تصریح کرد: باتوجه به اینکه مناطق شهر اصفهان از شرایط ویژه ای برخوردار است و در برخی آن ها الحاقات جدید صورت گرفته است؛ جلسه امروز برگزار شده تا شهرداران مناطق ۱۵ گانه دیدگاه های منطقه ای و موضوعات کلیدی که باید در چارچوب طرح جامع به آن پرداخته شود را مطرح کنند.

توازن توسعه‌ای در تمام نقاط

«محمدشرفا» مدیرمنطقه ۱۳ شهرداری اصفهان اظهار کرد: در این منطقه دو بخش توسعه یافته وجود دارد که یکی به لحاظ ساخت و ساز مدرن و دیگری بافت سنتی است که در آن مباحث توسعه ای کمرنگ تر دیده می شود.

وی افزود: به دنبال ایجاد جذابیت هایی هستیم تا توازن توسعه ای در تمام منطقه ایجاد شود.

مدیرمنطقه ۱۳ شهرداری اصفهان با بیان اینکه میزان تراکم در این منطقه پایین است، تصریح کرد: برای رونق اقتصادی بهتر است که توازن توسعه ای شکل بگیرد.

برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین یک طرح ارگانیک

«رضا اخوان» مدیرمنطقه چهار شهرداری اصفهان تصریح کرد: تاکنون طرح های شهری تحقق پذیری کمی داشته و امیدواریم برنامه جامع به صورت کامل محقق شود.

وی افزود: طرح تفصیلی ۱۴ سال طول کشید تا ابلاغ شود و حالا نیز تحقق پذیر نیست و مشکلات عدیده ای در اجرای آن وجود دارد.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین را یک طرح ارگانیک دانست و افزود: باید از طرح های جامع و تفصیلی فاصله بگیریم.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد وسعت منطقه چهار شهرداری اصفهان در حریم واقع شده است، افزود: یک هزارو ۱۳۰ هکتار از مساحت منطقه چهار در محدوده قانونی و شش هزار و ۳۵۰ هکتار در حریم واقع شده که شهرداری متحمل هزینه های زیادی برای این محدوده می شود در حالیکه باید در سرانه های شهر این هزینه ها سرشکن شود.

اخوان با انتقاد از تعریف کاربری های مختلف در باغ غدیر گفت: باغ غدیر قرار بود یک باغ ایرانی باشد، اما به دلیل بی تدبیری های گذشته در چهارگوشه آن فضاهایی نامتناسب ایجاد شده و طرح هایی به باغ تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از محور مشتاق در حریم منطقه چهار قرار دارد، تصریح کرد: ضلع جنوبی محور مشتاق به طور کامل در حریم قرار دارد و باید اراضی بلاتکلیف آن تعیین کاربری شود همچنین باید طرح مشارکتی برای استفاده عمومی در قالب فراغتی و گردشگری تعریف شود تا محور گردشگری مشتاق احیا شود.

مدیرمنطقه چهار شهرداری اصفهان با بیان اینکه در سال های ۸۵ چند روستا بدون مطالعه به شهرداری منطقه چهار الحاق شد که از جمله آن ها می توان به پینارت، بخشی از اراضی جی شیر و کلم خواران اشاره کرد، گفت: در اراضی واقع شده در حریم امکان توسعه وجود ندارد درحالیکه مردم ساکن در آن درخواست دریافت خدمات دارند.

وی تأکید کرد: شهرداری در اراضی حریم باید مراقب حاشیه نشینی و آلونک سازی باشد که این چالش ها اتفاق نیفتد.

اخوان اظهار کرد: باید در طرح جامع مدیران به خصوص کارشناسان به بدنه مناطق از جمله سرانه ها و کاربری های آن توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: در راستای تهیه طرح جامع، افراد متولی کاربری های مختلف باید مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند و به عنوان مثال شهرداری نباید درخصوص مسائل زیست محیطی پاسخگو باشد.

شهر نیاز به مدیریت واحد دارد

«علی شمسی» مدیرمنطقه ۱۴ شهرداری اصفهان باید اینکه این منطقه پرجمعیت‌ترین و جوان‌ترین منطقه بعد از شهرداری منطقه هشت است، گفت: لکه های الحاقی، توسعه شهری بی برنامه ای را رقم زده که آسیب های مهاجرپذیری آن دامنگیر منطقه ۱۴ شده است.

وی با بیان اینکه ۳۵ هزار اتباع بیگانه بدون شناسنامه در منطقه ۱۴ زندگی می کنند و از خدمات شهروندی برخوردار می شوند، تأکید کرد: شهر نیاز به مدیریت واحد دارد تا مشکلات ریزو درشت به خوبی شناسایی و رفع شود.

مدیرمنطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه متولیانی که در برنامه جامع شهراصفهان با رویکرد نوین برای ۲۵ سال آینده شهر تصمیم می گیرند، باید خود را شهروند این شهر بدانند تصریح کرد: نباید برای کسب درآمد بلندمرتبه سازی صورت گیرد.

وی ادامه داد: ۲۸ هکتار صحرای سودان در منطقه خدماتی شهر قرار دارد، اما میراث فرهنگی در جلساتی که برای مسائل مربوط به آن برگزار می شود حضور پیدا نمی کند.

کلیددار شهر کیست؟

«محمد کیهانی» مدیرمنطقه هشت شهرداری اصفهان گفت: تا زمانی که تعریف واحدی از مدیریت واحد شهری نداشته باشیم نمی توانیم برنامه های جامع را به خوبی تدوین کنیم.

وی تصریح کرد: باید بدانیم کلید دار شهر کیست، تا زمانیکه منابع درآمد پایدار شهری مشخص نشود شهرداران مناطق اولویت خود را تأمین حقوق ماهانه کارکنان خود قرار می دهند و در صورتی که درآمد مازادی داشته باشند به سایر مباحث می اندیشند.

مدیرمنطقه هشت شهرداری اصفهان تأکید کرد: تا زمانیکه مدیریت واحد شهری وجود نداشته باشد، فاتحه توسعه متوازن خدمات در شهر خوانده می شود چون درآمد چندانی وجود ندارد.

نمی‌توان برای کل شهر نسخه واحد پیچید

«علی باقری» مدیرمنطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه در تهیه طرح ها نباید آرمان گرا عمل کرد، گفت: حجیم بودن برنامه ها، اجرای آن ها را دستخوش مشکلات زیادی می کند.

وی افزود: برای کل شهراصفهان نمی توان یک نسخه واحد پیچید و قطعا برای مناطق کمتر برخوردار باید طرح ها براساس واقعیت ها تهیه شود.

مدیرمنطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با بیان اینکه این منطقه بزرگترین وسعت حریم را در بین مناطق ۱۵ گانه دارد، تصریح کرد: وسعت منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان هشت هزار و ۲۰۰ هکتار است که ۱۸ درصد آن محدوده قانونی و منفصل است.

وی ادامه داد: قطعا خارج از محدوده شهر نمی توان مجوزی برای فنس کشی زمین ها صادر کرد در حالیکه مالکان این اراضی مجوز لازم را از سازمان جهاد کشاورزی دریافت می کنند و به نوعی پلاک بندی و تفکیک زمین ها انجام می شود.

باقری با انتقاد از عملکرد برخی از مشاوران طرح ها اظهار کرد: برخی از مشاوران سرانه هایی تعریف می کنند درحالیکه با واقعیت ها درگیر نیستند از این رو سرانه ها غیرواقعی تعریف می شود.

بررسی مشکلات کالبدی و زیست محیطی

«حمید اشرفی» مدیرمنطقه ۱۱ شهرداری اصفهان گفت: این منطقه در سال ۸۴ به اصفهان الحاق شده و قبلا به عنوان شهرداری رهنان شناخته شده بود.

وی وسعت منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان را یک هزارو ۱۷ هکتار اعلام کرد و افزود: در این منطقه ۱۱۷ هکتار بافت فرسوده روستایی وجود دارد.

مدیرمنطقه ۱۱ شهرداری اصفهان ادامه داد: در این منطقه مشکلاتی همچون پلاک های ریزدانه در محله های لیمجیر و رهنان وجود دارد همچنین مشکلات زیست محیطی دامنگیر این منطقه شده است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد زمین های داخل محدوده منطقه ۱۱ اراضی کشاورزی است، گفت: در این منطقه با مشکل فضای کالبدی مواجه هستیم و ضعف هایی درخصوص پیش بینی پروژه های محرک توسعه که بافت فرسوده را نیز شامل می شود در سال های اخیر وجود داشته است.

اشرفی گفت: ظرفیت پایین منطقه ۱۱ برای جذب سرمایه گذار، وجود زمین های قولنامه ای، مشکلات اقتصادی منطقه و همجواری با جوی آباد و خمینی شهر که بسیار مهاجر پذیر است از دیگر مشکلات این منطقه به شمار می رود.

تأکید برتحقق پذیری طرح ها

«مهین شکرانی» مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان تأکید کرد: باید تکلیف منابع مالی را برای تحقق پذیری طرح ها مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: اگر برنامه ها براساس زمانبندی تدوین می شود باید براساس آن پیش رود، اما با روال موجود تأمین منابع مالی، تنها می توانیم هزینه های نگه داری شهر را تأمین کنیم و نمی توانیم آورده ای داشته باشیم.

 مدیرمنطقه یک شهرداری اصفهان با تأکید برتحقق پذیری طرح ها، برنامه زمانبندی برای اجرای طرح ها و پیش بینی درآمدهای پایدار اظهار کرد: منطقه یک پرهتل ترین و پربیمارستان ترین مناطق شهر به شمار می رود از این رو باید به افزایش تعداد پارکینگ ها و تقویت همگانی آن به صورت ویژه توجه شود.

وی ادامه داد: در این منطقه گرانترین و ارزانترین زمین های شهر مشاهده می شود که این متفاوت بودن بافت منطقه را نشان می دهد.

شکرانی سرانه فضای سبز منطقه یک را ۵.۸ مترمربع عنوان کرد و گفت: علی رغم پایین بودن سرانه فضای سبز، جایی برای توسعه نداریم.

تسهیلات برای روستاهای الحاقی

«مسعود قاسمی» مدیرمنطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با بیان اینکه وسعت این منطقه هفت هزار هکتار است، گفت: یک هزارو ۷۰۰ هکتار منطقه ۱۵ در محدوده و مابقی در حریم واقع شده است.

وی افزود: یک چهارم مساحت منطقه ۱۵ در حریم قرار دارد که وسعت زیادی است و البته بسیاری از آن برخیابان های اصلی قرار گرفته است.

مدیرمنطقه ۱۵ شهرداری اصفهان ادامه داد: در این منطقه روستاهای زیادی الحاقی هستند که مشمول بافت فرسوده نمی شود در حالیکه برای بازآفرینی آن ها باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه ۶.۵ کیلومتر از رینگ چهارم در منطقه ۱۵ قرار دارد، افزود: برای آزادسازی مسیر رینگ با مشکلاتی مواجه هستیم زیرا به جز ۸۰۰ متر از ۶.۵ کیلومتر، مابقی اراضی در حریم واقع شده است و زمین های زیادی به انبار تبدیل شده است.

قاسمی گفت: در کوره های آجرپزی حیدرآباد سه هزار افغان زندگی می کنند و درواقع این منطقه به یک شهرک تبدیل شده درحالیکه باید برای آن کاربری مشخص تعریف شود.

وی با بیان اینکه طرح جامع شهراصفهان می تواند مشکلات را مرتفع کند، اظهار کرد: سرمایه گذاری که شهرداری اصفهان در منطقه ۱۵ انجام داده قابل توجه بوده است و بودجه خوبی به سمت خوراسگان سر ریز شده در حالیکه برای مردم این منطقه تداوم استقلال قبلی حائز اهمیت است.

ضرورت تحقق مدیریت جامع و یکپارچه شهری

«حمید شهبازی» مدیرمنطقه ۱۰ شهرداری اصفهان تأکید کرد: وقتی به برنامه های توسعه ای نقاط دیگر نگاه کنیم، رویکردها بسیار متفاوت است.

وی تصریح کرد: از زمانی که برخودکفایی شهرداری ها تأکید شد قرار بود لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها مصوب شود اما از سال ۶۳ تاکنون این لایحه معطل مانده و محقق نشده است.

مدیرمنطقه ۱۰ شهرداری اصفهان افزود: تا زمانی که دولت دست از سر شهرداری ها برندارد و برای آن ها سیاست گذاری نکند، مدیریت جامع و یکپارچه شهری محقق نشود چیزی بهتر از این از شهرها نمی توان تصور داشت.

وی تصریح کرد: مردم باید نسبت به طرح های توسعه و جامع همزادپنداری پیدا کنند؛ به هرحال قرار است شرایطی ایجاد شود که کیفیت و شرایط زندگی مردم بهبود یابد اما تحقق این مهم را در طرح های توسعه ای شاهد نیستیم.

شهبازی گفت: یک هزارو ۲۷۰ شهر کشور مشکلات زیادی دارند که تاکنون توجه چندانی به رفع آن ها نشده است.

وی ادامه داد: دخالت های مستقیم و غیرمستقیم دولت در طرح های توسعه شهری نارضایتی ها را مستمر کرده است.

افق طرح های تفصیلی رو به پایان است

«سیدعباس روحانی» مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان اظهار کرد: منطقه ۹ یکی از مناطق اکولوژیک و ریه تنفسی شهر به شمار می رود، اما با توجه به ترکیب زمین های کشاورزی و باغات سالانه میزان زیادی سموم کشاورزی استفاده می شود که بیماری های ناشی از آن‌ها را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه افق طرح های تفصیلی رو به پایان است، اما هنوز درگیر مشکلات آن هستیم، اظهار کرد: استدلال ما این است که بعضی مدیران دستگاه های دولتی از اتاق خود نقشه را رنگ بندی کرده اند و قطعا اگر در مناطق حضور می یافتند تصمیم گیری های متفاوتی می داشتند و مشکلات بسیار کمتر بود.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بیان اینکه در این مناطق حداقل مهاجرپذیری را شاهد هستیم گفت: مردم این منطقه اجازه ورود افراد غیربومی به خصوص در بافت های بومی را نمی دهند و البته این اعتقاد اصلاح بافت های فرسوده را نیز با مشکلاتی مواجه ساخته است.

کد خبر 387557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.