محصولات عالیس و پفک آسیب رسان هستند

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فهرست کالاهای آسیب رسان را به صدا و سیما اعلام کردیم اما همچنان شاهد پخش نبلیغات آنها هستیم.

به گزارش ایمنا به نقل از وبدا، علیرضا رئیسی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: فهرست کالاهای آسیب رسان را به صدا و سیما اعلام کرده‌ایم اما باز شاهد هستیم که این نوع کالاها مانند محصولات عالیس و پفک همچنان تبلیغ می شود و در این زمینه به شدت به صدا و سیما متعرض هستیم.

وی گفت: به عنوان مثال می گوییم در قهوه خانه ها نباید قلیان باشد یا مثلاً یک نانوایی را تعطیل می‌کنیم اما فردا نانوایی باز می‌شود و حتی عده‌ای اعتراض می‌کنند و می‌گویند که در مباحث مربوط به قلیان، به اشتغال آسیب وارد می شود، اما این روش ها راه‌حل نیست و باید از راهی رفت که همه دنیا رفته اند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد:به طور مثال می گوییم میزان نمک در غذای روزانه مردم باید کاهش یابد، می گوییم فعالیت بدنی دانش آموزان پایین آمده است و بچه ها فعالیت ندارند و در عین حال محصولات آسیب‌رسان مانند پفک را استفاده می کنند و بدون فعالیت به کار خود ادامه می‌دهند. واقعیت این است که باید بر اساس مولفه های سلامت به پیش رفت و ۲۵ درصد این موارد دست من است و ۷۵ درصد دیگر مربوط به جاهای دیگر است و در دنیا اگر چیزی کنترل شده است، همه پایه کار آمده‌اند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در جمع آوری زباله همه باید کار کنند مبحث فاضلاب خوزستان همچنان خطرناک است؛ مشکل فاضلاب خوزستان قبل از سیل هم مشکل داشت بنابراین اگر امسال هم باران شدید ببارد، دوباره با این مشکلات مواجه خواهیم بود.

رئیسی در زمینه مشکلات مربوط به نمک در نان نیز گفت: تا زمانی که نان سنتی داریم، این کار سخت است و اگر هم تعدادی از نانوایی ها تعطیل شوند، دوباره شروع به کار می کنند اما در حوزه نظارت عملکرد خوب است.

وی ادامه داد: در حوزه نظارت در مباحث بهداشتی محیط بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بازدید در سال گذشته داشتیم و امسال هم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بازدید در این زمینه انجام شده است.

رئیسی اعلام کرد: همچنین ۸ میلیون و ۵۷۳ کیلوگرم مواد غذایی غیربهداشتی نیز امحا و توقیف شده است و هفت میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر نوشیدنی فاسد امحا شده است.

وزارت بهداشت نیازمند ۲ هزار نیروی جدید 

رئیسی در خصوص استخدام ۲۰۰ هزار نفر در وزارت بهداشت، در مورد اختصاص سهمیه در این خصوص در حوزه بهداشت نیز گفت: بر اساس قانون برنامه باید به سمت خرید خدمت برویم و پیش بینی این است که حدود ۳۵۰۰ نیرو مورد نیاز است که در قالب خرید خدمت باشند.

وی اعلام کرد: لازم است ۲ هزار نیرو برای استخدام به وزارت بهداشت اختصاص یابد و با رویکرد مناطق محروم باشد؛ چراکه امکان خرید خدمت در این مناطق وجود ندارد و این بومی گزینی می تواند انگیزه‌ای برای حضور افراد باشد. همچنین نیاز است که ۹۵۰ نفر نیرو جایگزین نیروهای بهورزی شوند.  

نظارت بر موکب های اربعین 

معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص نظارت بر موکب ها در مراسم اربعین امسال نیز گفت: موکب ها در مرز کشورمان شناسایی شده‌اند و بر آنها نیز نظارت داریم اما مشکل بعد از مرز خودمان است.

وی افزود: بسیاری از غذاها در عراق و حتی در خانه ها تهیه می‌شود که در خصوص نظارت در این موارد نیز با عراق تفاهم‌نامه‌ داریم.

رئیسی ادامه داد: علاوه بر تهیه غذا در خارج از مرزهای کشور در مراسم اربعین مشکل دیگر توزیع آب آشامیدنی است که بر اساس تفاهم نامه با عراق سال گذشته وضعیت آب آشامیدنی بهتر شد و توانستیم آب ها را بررسی کنیم.

وی افزود: ۲ سال پیش گزارش هایی را ارائه دادند که میزان کلر آب در خارج از مرز تقریباً صفر است و بردن کلر هم به این مناطق به دلیل ممنوعیت و مسائل امنیتی کاری سخت بود اما ما کلر مورد نیاز آب را تهیه کردیم و بنابراین وضعیت آب شرب در سال گذشته بهبود یافت.

رئیسی با اشاره به اینکه نظارت بر موکب های خارج از مرز بر اساس تفاهم نامه با عراق انجام می‌شود، گفت: مشکل در زمان برگشت زائران است که دچار خستگی و ضعف می شوند و آسیب پذیری بیشتری دارند و به دلیل گرمای هوا خطرات بیشتری آنها را تهدید می‌کند؛ بنابراین نیاز است که موارد بهداشتی و نظارتی بر تغذیه و آب بیشتر رعایت شود.

 وی تاکید کرد: در زمینه برگزاری آیین اربعین ۷۰ درصد کار ما شامل اطلاع رسانی مناسب است که در تمام مسیر توصیه های لازم را انجام می دهیم. خدمات رسانی در حجم بزرگی مانند آیین اربعین کاری بسیار سخت است چرا که شامل همه زائران ایرانی و زائران عبوری از کشورهای دیگر نیز می شود.

کد خبر 387551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.