۹ ایستگاه دیگر تا رسیدن به استاندارد

کلانشهر شیراز طبق استاندارهای لازم باید ۳۲ ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشد اما هنوز برای رسیدن به این استاندارد، نیازمند ۹ ایستگاه دیگر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مشاغل مهم در شهرها به ویژه‌ کلانشهرها که از جمعیت بیشتری برخوردار هستند، آتش‌نشانی است. افرادی که در این حرفه فعالیت می‌کنند باید بسیار جسور، شجاع و باهوش باشند تا بتوانند در کمترین زمان، بهترین عملکرد را داشته و فرد گرفتار در حادثه را نجات دهند. البته این شغل نیاز به زیرساخت‌های لازم هم دارد.

محمدهادی قانع، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز در گفت‌وگویی با خبرنگار ایمنا از امکانات این سازمان در کلانشهر شیراز گفته است که در ادامه می‌خوانید:

چند ایستگاه‌ آتش‌نشانی در سطح شهر است؟

در حال حاضر ۲۱ ایستگاه آتش‌نشانی به طور کامل در سطح شهر شیراز فعال است؛ همچنین یک پایگاه آتش‌نشانی بانوان متشکل از ۱۵ آتش‌نشان خانم به صورت عملیاتی و شبانه‌روزی به عملیات‌های خاصی که مرتبط با بانوان است، اعزام می‌شوند. یک پایگاه دیگر نیز با توجه به حساسیت حریق منابع طبیعی و مراتع، به طور ثابت در مجموعه ۵۸۰ هکتاری پارک کوهستانی دراک شیراز مستقر است.

یک ایستگاه جدید هم در شهرک علوم در حال احداث است که تاکنون بیش از ۵۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به اتمام برسد و افتتاح شود.

کلانشهر شیراز باید در حالت استاندارد چند ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشد؟

طبق استانداردهای موجود شیراز باید ۳۲ ایستگاه اتش‌نشانی داشته باشد که در حال حاضر این تعداد را تا پایان امسال به ۲۳ ایستگاه می‌رسانیم و کمبودی که در بخش ایستگاه آتش‌نشانی داریم را از روش‌های دیگر جبران می‌کنیم. به طور مثال پایگاه‌های موقتی را تدارک دیده‌ایم که تعدادی از ماشین‌ها در این پایگاه‌ها مستقر هستند تا در زمان‌های ترافیک برای کاهش زمان رسیدن به محل حادثه از آن‌ها استفاده کنیم.

آیا در جهت آگاه‌سازی شهروندان اقداماتی انجام داده‌اید؟

برای نخستین‌بار طرح شناسنامه‌دار کردن تمامی ساختمان‌ها بر اساس کدهای نوسازی را انجام داده‌ایم که از هر ساختمان سالی یکبار بازدید می‌شود و همزمان آموزش‌های نیز رایگان برگزار می‌کنیم تا از بروز حادثه‌ جلوگیری شود و نیازی به اعزام نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه نباشد.

جشنواره "شهر ایمن" را برای نخستین‌بار در هشت محله برگزار کردیم که کمک زیادی به ما کرد و حدود ۳۰ درصد عملیات‌های شش ماه دوم تغییر کرد. از مردادماه امسال تا پایان آبان ماه دومین جشنواره شهری با موضوعیت "مجتمع‌های مسکونی" را شروع برگزار می‌کنیم چراکه معتقدیم برگزاری چنین جشنواره‌هایی کمک بسیار زیادی در زمینه آگاه‌سازی شهروندان می‌کند.

با توجه به افزایش حجم انبوه‌سازی در شهر می‌توانیم با آموزش‌های شهروندی در جهت رفع مشکلات و آگاهی رساندن به مردم در هنگام بروز حادثه کمک کنیم. یک نرم‌افزار اندرویدی با قابلیت‌های متفاوت برای شهروندان تهیه کرده‌ایم تا بر روی گوشی‌های خود نصب کرده و اطلاعات آموزشی را دریافت کنند. همچنین از این طریق می‌توانند در بخش آتش‌نشان داوطلب ثبت‌نام کنند؛ بخشی هم در این نرم‌افزار طراحی شده است که شهروندان می‌توانند از محیط‌های ناایمن محل زندگی خود عکس گرفته و برای ما ارسال کنند تا ماموران ما برای پیشگیری از بروز حادثه به محل اعزام شوند و نسبت به رفع ناایمنی‌ها اقدام کنند.

از ابتدای امسال چند حادثه منجر به فوت شد؟

با وجود اینکه از ابتدای سال تاکنون حوادث متعددی در بخش‌های مختلف شهری داشتیم به طور مثال در خردادماه بیش از یک هزار و ۶۰۰ حادثه در بخش حریق‌ها اتفاق افتاد اما با حضور به موقع نیروهای آتش‌نشانی در محل، فوتی نداشتیم.

زمان رسیدن به محل حادثه چه قدر است؟

در حال حاضر زمان استاندارد تا شش دقیقه است. به منظور کاهش زمان رسیدن ماموران آتش‌نشانی به محل حادثه گام‌هایی برداشته‌ایم که یکی از این کارها ثبت آدرس بر روی مانیتورها به هنگام تماس فرد با تلفن ثابت است که این کار را با هماهنگی و تعامل با مخابرات استان انجام داده‌ایم تا بر این اساس به طور سیستمی و خودکار نیروهای نزدیک‌ترین ایستگاه به محل اعزام می‌شوند.

آیا قابلیت ثبت آدرس به هنگام تماس ازطریق تلفن همراه هم وجود دارد؟

راه‌اندازی این سیستم بر روی تلفن همراه نیاز به مکاتبه با تهران دارد و برای اخذ مجوز در حال رایزنی هستیم؛ البته در تماس از طریق تلفن همراه نقطه دقیق حادثه مشخص نمی‌شود و تنها می‌تواند نزدیک‌ترین محل را مشخص کند.

برای عبور آسان‌تر خودروهای آتش‌نشانی در زمان‌های ترافیک چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

تاکسی‌های آتش‌نشانی از جمله طرح‌هایی بود که انجام شد. بدون شک در زمان‌های پرترافیک، تردد خودروهای سنگین در خیابان و رسیدن به محل زمانبر است به همین منظور در طرحی به همه تاکسی‌های آتش‌نشانی آموزش رایگان دادیم و در حال حاضر بیش از یک هزار و ۲۰۰ تاکسی و راننده آتش‌نشانی آموزش‌های لازم را دیده‌اند و در صورتی که در حادثه‌ای اطفاء حریق انجام دهند، مبلغی به عنوان هدیه به آن‌ها پرداخت می‌شود.

اما با این وجود باید برای بازکردن مسیر بالاخص در زمان‌های ترافیک توسط شهروندان، فرهنگ‌سازی شود و برای این کار نیز نیاز به زیرساخت‌های لازم است؛ در حال حاضر شهروندان به طور صدرصد این موضوع را رعایت نمی‌کنند البته این مورد در مناطقمختلف شهر متفاوت اما در حالت کلی، فاصله زیادی با موضوع فرهنگ باز کردن مسیر برای عبور و مرور خودروهای آتش‌نشانی داریم.

علت اصلی اتفاقاتی که منجر به اعزام آتش‌نشان می‌شود، چیست؟

۹۰ درصد از اتفاق‌ها به دلیل آگاهی نداشتن شهروندان است؛ اگر آن‌ها به مسائل ایمنی اطراف خود آگاهی داشته باشند شاید بتوانیم خیلی از حوادثی را که ناخواسته و تنها بر اثر یک سهل‌انگاری اتفاق می‌افتد به حداقل برسانیم. شهروندان می‌توانند در کاهش بروز حوادث در سطح شهر کمک زیادی کنند.

کد خبر 387541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.