خلیج فارس؛ چالش جدید انگلستان

کاهش محبوبیت ترامپ در ۲۰ ایالت کلیدی انتخابات ۲۰۲۰، افزایش محبوبیت راستگراها در آلمان، آمادگی کره شمالی برای ساخت زیر دریایی موشک انداز و تبدیل ایران به قدرت منطقه ای از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در امروز بوده است.

برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری جهان و منطقه خبرگزاری ایمنا  مطالعه کنید:

افزایش محبوبیت راستگراها در آلمان

 انتخابات پارلمان های ایالتی درشرق آلمان در حالی دهم شهریور برگزار می شود که نظرسنجی ها از احتمال تشکیل دولت ایالتی با حضور حزب راستگرای «آلترناتیو برای آلمان» و حزب حاکم «دموکرات مسیحی» حکایت دارد.

شهروندان ایالت های زاکسن، براندنبورگ و تورینگن واقع در شرق آلمان از روز اول سپتامبر (دهم شهریور) برای انتخاب نمایندگان پارلمان ایالتی به پای صندوق های رای می روند.
به نوشته بخش آلمانی تارنمای شبکه راشاتودی انتخابات محلی در بخش شرقی آلمان بسیار متفاوت تر از بخش غربی است چرا که نظرسنجی ها نشان می دهد آرای مردم این ایالت ها متوجه نیروهای سیاسی راستگرای افراطی و نئوفاشیست است.
با توجه به قدرت گرفتن جریان راست در این منطقه، گمانه زنی ها از تشکیل دولت ایالتی با ائتلاف دو حزب راستگرای «آلترناتیو برای آلمان» و حاکم «دموکرات مسیحی» حکایت دارد.
بر این اساس این دو حزب در ایالت زاکسن و در مجموع موفق به کسب ۵۴ درصد کرسی ها خواهند شد.
هر چند حزب چپ ها پایگاه قدرتمندتری در شرق آلمان دارد، اما این حزب طی ماه های اخیر طرفداران بیشتری را از دست داده به طوری که در زاکسن و براندنبورگ ۱۵ و ۱۶ درصد و در تورینگن کمتر از ۱۵ درصد محبوبیت دارد.
این در حالی است که میزان محبوبیت حزب آلترناتیو برای آلمان در ایالت های شرقی به بیش از ۲۰ درصد یعنی دو برابر میزان محبوبیتش در ایالت های غربی این کشور رسیده است.
اوایل سال جاری میلادی سازمان اطلاعات داخلی آلمان اعلام کرد که قصد دارد نظارت بر حزب راست افراطی «ای اف دی» (آلترناتیو برای آلمان) را  تشدید کند این حزب افراطگرا حزب عمده مخالف در آلمان است و برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ با کسب ۹۴ کسی از ۷۰۹ کرسی بوندستاگ وارد پارلمان شد. ای اف دی اسلام را تهدیدی علیه ارزش های آلمان می داند و خواستار اعمال محدودیت های شدید بر مهاجرت به این کشور است. بعضی از اظهارات رهبر حزب «آلترناتیو برای آلمان» به عنوان مشوق افراطگرایی نئونازیستی محکوم شده است.

آمادگی کره شمالی برای ساخت زیر دریایی موشک انداز

کارشناسان مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی با استناد به تصاویر ماهواره ای مدعی شدند، کره شمالی برای آزمایش یک نوع زیردریایی آماده می شود که قادر به پرتاب موشک بالستیک است.

بر اساس گزارشی از شبکه "ان بی سی نیوز" آمریکا، تصاویر گرفته شده از کارگاه کشتی سازی سینپو موید گزارش منتشر شده از سوی رسانه دولتی کره شمالی درباره بازدید رهبر این کشور از یک زیردریایی جدید است.

به گفته کارشناسان این مرکز، تصاویر ماهواره ای نشان دهنده کشتی های پشتیبانی و جرثقیلی است که برای یدک کشیدن یک کشتی تا داخل دریا به منظور آزمایش موشک بالستیک از روی زیردریایی مورد نیاز است.

با این حال، این کارشناسان می گویند، زمان انجام این آزمایش معلوم نیست، شواهد قلطع و جامعی دال بر انجام قطعی این آزمایش در آینده نزدیک وجود ندارد. آزمایش این زیردریایی پس از ساخت، یک سال یا بیشتر زمان می برد.

البته، فعالیت مستمر در کارگاه سینپو در سه سال گذشته نشان دهنده آن است که کره شمالی به دسترسی به تجهیزاتی نزدیک تر شده است که ابزاری دیگر برای پرتاب تسلیحات هسته ای در اختیار پیونگ یانگ می گذارد و این امر، رهگیری فعالیت کره شمالی را برای آمریکا و متحدانش سخت می کند.

به اعتقاد تحلیلگران مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی، ساخت و به کارگیری زیردریایی قادر به پرتاب موشک بالستیک، پیشرفتی قابل توجه در زمینه موشک بالستیک و تهدید هسته ای کره شمالی است و با توجه به دشواری رهگیری این تجهیزات، برنامه ریزی دفاعی در منطقه را سخت و دشوار می کند. افزون بر این، ساخت این زیردریایی احتمال خلع سلاح هسته ای کره شمالی را به صفر می رساند.

توافق طالبان و آمریکا نهایی شد

رسانه های افغانستان به نقل از منابع آگاه از نهایی شدن متن توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان امروز در دوحه قطر خبر دادند.

رسانه های افغانستان امروز ( چهارشنبه ) به نقل از این مقامات نوشتند، طرفین مذاکره با هدف اطمینان از نبود هیچ گونه اختلافی در متن توافقنامه، در حال تطبیق دادن نسخ انگلیسی، فارسی و پشتو با یکدیگر هستند.

قرار است "زلمی‌ خلیل‌ زاد"، فرستاده ویژه آمریکا در مذاکرات صلح با طالبان، به منظور هماهنگی و در اختیار گذاشتن نسخه نهایی به دولت  افغانستان، امروز به کابل سفر کند.

این توافقنامه حاوی مواردی مانند چون جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، عدم استفاده از خاک این کشور علیه امریکا و متحدانش و نفی ارتباط طالبان با سایر گروه‌های تروریستی است.

در حالی که پیشتر گفته شده بود، مساله آتش بس نیز در این توافقنامه لحاظ می شود، خبرها حاکیست، قرار است موضوع آتش‌ بس در نشست صلح بین‌ افغانستانی ها مطرح شود.

نمایندگان آمریکا و طالبان از یک سال پیش در چارچوب مذاکرات ۹ گانه در دوحه سرگرم مذاکره درباره برقراری صلح در افغانستان و خاتمه دادن به جنگ در این کشور هستند. دور نهم که جدیدترین دور این مذاکرات است، از پنجشنبه گذشته آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد.

تبدیل ایران به قدرت منطقه ای

رسانه آلمانی در تحلیلی نوشت: ایران با وجود دشمنانی مانند آمریکا، اسراییل و عربستان، اما با کمک همپیمانان خود توانسته به یک قدرت منطقه ای تبدیل شود.

تارنمای شبکه «دویچه وله» در مطلبی به عوامل منطقه ای قدرت گیری ایران پرداخته و تاکید می کند که ایران با وجود داشتن دشمنان و رقبای بسیار مانند ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی توانسته به محدودیت ها غلبه کرده و خود را به عنوان قدرتی منطقه ای بشناساند.
در این مطلب از سوریه به عنوان یکی از همپیمانان دیرین ایران در منطقه نام برده می شود که این همپیمانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفته و سوریه به عنوان تنها کشور عرب منطقه در جنگ ایران و عراق جانب جمهوری اسلامی را گرفته است.

همچنین ایران از حامیان اصلی «بشار اسد» پس از به قدرت رسیدن وی در سوریه بوده که این حمایت بویژه با آغاز ناآرامی ها در سال ۲۰۱۱ در این کشور افزایش یافته است.

بر این اساس ایران با کمک های مشاوره ای، لجستیکی و نظامی به بشار اسد روابط خود را با سوریه تحکیم کرده و اکنون به صورت آشکار از حضور کارشناسان نظامی خود در این کشور سخن می گوید.

به گزارش دویچه وله، کارشناسان معتقدند ایران با این حضور و به عنوان یک قدرت منطقه ای بدنبال رویارویی با اسراییل است. همانطور که «علی اکبر ولایتی» وزیر خارجه اسبق ایران گفته امروز مسیر مقاومت در برابر اسراییل از تهران شروع شده و به موصل، دمشق و بیروت می رسد.

دویچه وله سپس به حضور فعال ایران در تحولات لبنان از سال های نخستین پیروزی انقلاب سخن گفته و از حزب الله به عنوان بازوی قوی مدافع ایران در این کشور یاد می کند.

این حمایت اما مدیون کمک ها و حمایت های ایران از نیروهای مقاومت لبنان در برابر اسراییل است که برای سال ها جنوب این کشور در ساحل مدیترانه را اشغال کرده بودند.

در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ نیز موشک های ارسال شده از ایران برای حزب الله به عامل وحشت اسراییل تبدیل شد تا جایی که ارتش این رژیم یک سال بعد اعتراف کرد آنچه که آنها با آن مواجه هستند یک گروه شبه نظامی نبوده بلکه یک یگان ویژه آموزش دیده از ارتش ایران است.

به گفته دویچه وله، امروز حزب الله به قدری غنی است که می توان این گروه را قدرتمندترین بازیگر نظامی غیردولتی در جهان نامید.

ایران به قدرت منطقه ای تبدیل شده است

خلیج فارس؛ چالش جدید انگلستان

تنش ها در تنگه هرمز و تلاش برخی کشورها برای حفظ امنیت آبراهه هرمز چالش های ناوگان دریایی این کشورها به ویژه انگلیس را بیش از پیش نمایان می کند.

"نیک چایلدز" عضو ارشد اندیشکده انگلیسی و پرنفوذ موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در مطلبی با عنوان «تنش های تنگه هرمز چالش های توانمندی های دریایی را برجسته می کند» افزود: فشار سیاسی برای پاسخ به امنیت دریایی در تنگه هرمز باعث افزایش بحث در انگلستان در مورد بزرگی نیروی دریایی سلطنتی شده است.

وی توضیح می دهد که این مساله چالش ها و کمبودهای نیروی دریایی انگلستان و قابلیت رشد مجدد آن در کوتاه مدت را روشن کرده است.

چایلدز در ادامه مطلب خود تصریح می کند: در ۱۲ آگوست (مرداد ماه)، ناوچه سلطنتی "اچ ام اس کنت" از پایگاه دریایی "پورتسموث" (شهری بندری در جنوب انگلیس) و در راستای آخرین تلاش های بریتانیا، در میانه تنش ها با ایران، اعلام کرد که حضور خود را در تنگه هرمز افزایش می دهد. ناگفته نماند تنش ها در تنگه هرمز سبب بالا گرفتن بحث در انگلستان شده که آیا نیروی دریایی سلطنتی بیش از اندازه ناچیز است و اینکه آیا راه حل کوتاه مدتی وجود دارد یا نه.

ساعت اتمی ناسا فعال شد

سازمان فضایی آمریکا فعال شدن ساعت جدید اتمی این سازمان را که اکنون در مدار نزدیک زمین در حال چرخش است، تایید کرد.

بر اساس گزارشی از پایگاه اینترنتی نیواطلس، این ساعت که روز ۲۵ ژوئن (۴ تیر) با استفاده از موشک فضایی« فالکون هوی » اسپیس ایکس از مرکز فضایی «کندی» در فلوریدا واقع در آمریکا به فضا پرتاب شد، در واقع یک ساعت اتمی کوچک و فوق دقیق است که از یون های جیوه استفاده می کند؛ این ساعت اتمی از ساعت‌های اتمی که قبلا به فضا پرتاب شده‌اند، کوچک‌تر، بسیار دقیق‌تر و بسیار مستحکم‌تر است.

ناسا تایید کرد، این ساعت اتمی که DSAC نام دارد روز ۲۳ آگوست (اول شهریور) هفته ها پس از آزمایش در مدار زمین، فعال شده است. هدف از پرتاب این ساعت اتمی که به اندازه یک توستر نان است، حل مسئله چگونگی ساخت یک فضاپیما در اعماق فضا است تا بتواند مشکلات ناوبری خود را بطور خودکار و با استفاده از کمترین کمک از  زمین برطرف سازد.

نسل قدیمی ساعت‌های اتمی بسیار بزرگ، سنگین و پرمصرف بوده و از دقت و استحکام کمتری نیز برخوردار بوده‌اند ولی ساعت جدید اتمی این مشکلات را ندارد. از همین رو انجام ماموریت‌های فضایی به ماه و سیارات دورتر دیگر تنها مبتنی بر ارتباطات مخابراتی رادیویی دو طرفه با زمین نخواهد بود و می‌توان آن‌ها را با ثبات و دقت بیشتری از فضا نیز پیگیری کرد.

در روش جدید ساعت اتمی به واسطه‌ای برای تبادل پیام‌ها میان زمین و فضاپیماهای در حال حرکت به مریخ و سیارات دورتر مبدل می‌شود.

نصرالله: برای پاسخ دادن به اسراییل عجله ای ندارم

یک منبع نزدیک به رهبری حزب‌الله لبنان جزئیات جدیدی درباره پاسخ مورد نظر این حزب به حمله اسرائیل در ضاحیه جنوبی بیروت فاش کرد و گفت، هرگز شتابی در اجرای عملیات پاسخ صورت نخواهد گرفت.

این منبع نزدیک به سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، سید حسن نصرالله در نشستی درون حزبی گفته است: می‌توانید راحت بخوابید پاسخ ما امروز نخواهد بود.

به گفته این منبع، نصرالله در این نشست تاکید کرده است: مقاومت تعیین می‌کند کی و کجا این ضربه را وارد کند. مقاومت می‌تواند چهار تا پنج هواپیما را ساقط کند نه بیشتر به طوریکه فعالیت اطلاعاتی (جاسوسی) اسرائیل را محدود و مختل سازد.

سید حسن نصرالله اضافه کرده است: ما سلاح تهاجمی و کیفی خود را هرگز خرج پهپادها نمی‌کنیم.

درباره زمان پاسخگویی نیز سید حسن نصرالله اظهار کرده است: زمانی که حلمه قنیطره رخ داد حریم هوایی آنجا تحت حفاظت بود ما شش شهید دادیم با وجود آن ۱۰ روز صبر کردیم و الان ما عجله‌ای نداریم می‌گذاریم اسرائیلی‌ها در حالت آماده باش باشند.

در این راستا دو منبع مطلع نیز اعلام کردند، حزب‌الله لبنان برای اجرای "ضربه حساب شده" علیه اسرائیل در پاسخ به حادثه بیروت برنامه‌ریزی می‌کند به طوری که هرگز منجر به وقوع جنگ در منطقه نخواهد شد.

این دو منبع مطلع روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفتند، پاسخ حزب‌الله لبنان به شیوه‌ای برنامه‌ریزی خواهد شد که منجر به جنگی نشود که نه حزب‌الله و نه اسرائیل آن را می‌خواهند.

این دو منبع افرودند، در حال حاضر رویکرد روی ضربه حساب شده است، اما شیوه‌ای که باید اجرا شود مساله دیگری است.

کاهش محبوبیت ترامپ در ۲۰ ایالت کلیدی انتخابات ۲۰۲۰

میزان محبوبیت رئیس جمهوری آمریکا در تمامی ایالت‌های کلیدی انتخابات ۲۰۲۰ میلادی کاهش شدیدی یافته است؛ مساله‌ای که آسیب‌پذیری بزرگ رئیس جمهور کنونی آمریکا آن هم یکسال مانده به زمان انتخابات ۲۰۲۰ را بیان می‌کند.

بر اساس گزارشی از روزنامه ایندیپندنت، نظرسنجی صورت گرفته توسط پایگاه مورنینگ کانسالت نشان داد که میزان محبوبیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا در ۱۷ مورد از این ایالت‌های کلیدی که انتظار می‌روند در سال آینده بسیار رقابتی و تعیین کننده باشند، کاهش یافته است.

در حال حاضر میزان محبوبیت ترامپ تنها در دو ایالت جورجیا و تگزاس همچنان بالاست.

این نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که شانس پیروزی ترامپ در ایالت‌های کلیدی که وی در سال ۲۰۱۶ میلادی در آنها پیروز شده بود، تغییر کرده است. این ایالت‌ها شامل میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین هستند؛ ایالت‌هایی که ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی با مجموع ۱۳۰ هزار رای هیلاری کیلینتون را در آنها شکست داد.

اما نتایج نگران‌کننده این نظرسنجی فراتر از این ایالت‌هاست و به مناطقی که به طور سنتی به عنوان پایگاه و مناطق امن برای جمهوری‌خواهان محسوب می‌شدند و ترامپ نیز در آنها پیروز شده بود، کشیده شده است.

کد خبر 387536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.