۱۰ فایده ۳۰ دقیقه پیاده‌روی/ نشانه‌های کم کاری تیروئید در کودکان

سبزیجات کم‌کالری و مغذی برای کاهش وزن، تاثیر چشمگیر اسیدچرب امگا۳ در کاهش تری گلیسیریدها، نشانه‌های کم کاری «تیروئید» در «کودکان»، خطرات خوابیدن با آرایش صورت و ۱۰ فایده شگفت انگیز ۳۰ دقیقه پیاده روی روزانه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ مطالعات نشان می دهد اسیدچرب امگا۳ موجب کاهش میزان تری گلیسیریدها به اندازه ۲۰ تا ۳۰ درصد در بین اکثر افراد دارای میزان بالا تری گلیسیریدها می شود.

«آن اسکولاس رای»، سرپرست مطالعه، در این باره می گوید: «ما در تحقیقات خود دریافتیم درمان با مصرف روزانه ۴ گرم اسید چرب امگا۳ موثر است و با اطمینان می توان همراه با داروهای استاتین که برای کاهش کلسترول مصرف می شوند، استفاده کرد.»

در حال حاضر دو داروی اسیدچرب امگا۳ موجود است. یکی حاوی دو اسیدچرب EPA (eicosapentaenoic acid) و DHA (docosahexaenoic acid) است و دیگری فقط حاوی EPA است.

تری گلیسیریدها چربی های هستند که در خون به گردش درمی آیند. برخی مطالعات نشان داده اند که میزان بالا تری گلیسیریدها (بالا ۲۰۰ mg/dL) می تواند منجر به تصلب شریان شود و در نتیجه خطر حمله قلبی و سکته افزایش یابد.

محققان تاکید می کنند افراد دارای میزان بالا تری گلیسیریدها نباید بدون مشورت با پزشک از مکمل های روغن ماهی اسیدچرب امگا۳ استفاده نمایند.
ماهی منبع خوب اسیدهای چرب امگا۳ است و انجمن قلب آمریکا توصیه می کند حداقل دو بار در هفته ماهی های چرب نظیر سالمون، خال مخالی، شاه ماهی و تون استفاده شود.

نشانه‌های کم کاری «تیروئید» در «کودکان»

فوق تخصص غدد درون ریز کودکان در خصوص نشانه‌های بیماری تیروئید، گفت: یبوست، عدم تحمل سرما، کاهش انرژی، افزایش نیاز به خواب و اختلال در عملکرد تحصیلی، از جمله علائم این بیماری است.

فهیمه سهیلی‌پور، درباره علل «کم‌کاری تیروئید در کودکان» ‌اظهار کرد:کم‌کاری تیروئید در کودکان ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشد.

وی ادامه داد: کم‌کاری مادرزادی تیروئید غالبا در اوایل نوزادی با خون‌گیری از پاشنه پای نوزاد یا بیماری‌ای که مورد شک قرار گرفته و با آزمایش بر نمونه سرمی تشخیص قطعی داده می‌شود.

این فوق‌تخصص غدد درون‌ریز کودکان افزود:‌ این کم‌کاری شایع‌ترین علت قابل پیشگیری عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان است و از این نظر تشخیص به موقع و درمان مناسب آن حائز اهمیت است.
سهیلی‌پور اضافه کرد: فرم اکتسابی کم‌کاری تیروئید معمولا در اثر یک پدیده بنام «اتووایمیون» یا خود ایمنی به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: منظور از خودایمنی آن است که سلول‌های دفاعی بدن که در حالت عادی وظیفه دفاع بدن در مقابل میکروب‌ها را برعهده دارند، در این حالت در بافت تیروئید ارتشاح یافته و باعث ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی تیروئید می‌شود.

این فوق‌تخصص غدد درون‌ریز کودکان خاطرنشان کرد: تاثیر سایر عوامل در ایجاد کم کاری تیروئید نادر است. از میان این علل می‌توان به جراحی تیروئید (تیروئید کتومی یا خارج کردن غده تیروئید به علت ابتلا به سرطان یا گره‌های مشکوک)، رادیوتراپی به سر و گردن، دز بالای داروهای ضد تیروئید و... اشاره کرد.

سهیلی‌پور اظهار کرد: کمبود ید که شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید و گواتر بوده است، در جامعه ما تقریبا تقریبا مرتفع شده است.

وی در باره علائم کم‌کاری تیروئید در کودکان گفت: معمولا اولین علامت کم کاری تیروئید در کودکان کاهش رشد است که متاسفانه در بسیاری از موارد به آن توجه نمی‌شود.

این ‌فوق تخصص غدد درون‌ریز کودکان تاکید کرد:‌گواتر یا بزرگی غده تیروئید گاهی در کم‌کاری تیروئید دیده می‌شود. در این حالت تیروئید بزرگ، معمولا بدون درد و با قوام سفت و سطح ندولار است.  

سهیلی‌پور تصریح کرد: افزایش وزن در کم‌کاری تیروئید معمولا به علت احتباس مایع بوده و چاقی واقعی که ناشی از افزایش نسج چربی می باشد معمولآ به علت کم کاری تیروئید ایجاد نمی شود.

وی ادامه داد: از سایر علائمی که کم کاری تیروئید می‌توان به یبوست، عدم تحمل سرما، کاهش انرژی و افزایش نیاز به خواب اشاره کرد؛ ضمن اینکه در فرم شدید و طولانی ممکن است اختلال در عملکرد تحصیلی نیز وجود داشته باشد.

این فوق تخصص غدد درون ریز کودکان خاطرنشان کرد: از سایر علائم کم کاری تیروئید به ویژه در موارد شدید می‌توان به کاهش تعداد ضربان قلب، ضعف و گرفتگی عضلانی اشاره کرد.

سبزیجات کم‌کالری و مغذی برای کاهش وزن

اغلب افرادی که از رژیم‌های کم کربوهیدرات پیروی می‌کنند، به طور معمول بیشتر به تخم مرغ، مرغ، ماهی و سایر انواع گوشت روی می‌آورند، در حالی که سبزیجات کم کالری و سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی مهم وجود دارند که می‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای کربوهیدرات باشند.

در رژیم‌های کم کربوهیدرات افراد مجاز به مصرف روزانه کمتر از ۱۵۰ گرم کربوهیدرات هستند و حتی در برخی افراد این میزان می‌تواند به روزانه ۲۰ گرم نیز برسد.

در این نوع رژیم‌ها بهتر است ‌از مقادیر بالای سبزیجات استفاده کرد. در ادامه ۹ مورد از بهترین سبزیجاتی که باید در این نوع رژیم زیاد مصرف شوند، به نقل از روزنامه "تایمز آو ایندیا" آورده شده است:

۱.فلفل دلمه‌ای: فلفل‌های دلمه قرمز، زرد و سبز رنگ بسیار مغذی هستند. این گیاه حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و در برابر سرطان و کلسترول محافظت از فرد کرده و باعث کاهش التهاب نیز می‌شود.

۲. کلم بروکلی: بروکلی نوعی کلم است که تصور می‌شود مقاومت به انسولین را در افراد دیابتی نوع ۲ کاهش می‌دهد. مطالعات هم‌چنین حاکی از آن است که کلم بروکلی در محافظت از افراد در برابر انواع سرطان کمک می‌کند و علاوه بر آن سرشار از ویتامین C و K است.

۳. قارچ: قارچ در میان سبزیجات یکی از کم کربوهیدرات‌ترین‌ها محسوب می‌شود. قارچ‌ها خواص ضد التهابی بی نظیری داشته و می‌توان آن‌ها را به طیف گسترده و متنوعی از غذاها افزود.

۴ .اسفناج: اسفناج یکی از سبزیجات برگداری است که مزایای سلامتی زیادی دارد. برای سلامتی قلب بسیار عالی بوده و ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را نیز کاهش دهد. این گیاه منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی شمرده می‌شود.

۵. گل کلم: گل کلم یک سبزی همه کاره و جزو مواد خوراکی بسیار محبوب است. این گیاه که سرشار از فیبر و ویتامین است می‌تواند همراه با برنج یا به صورت خرد شده مصرف شده و هم‌چنین می‌تواند در کنار هر غذای دیگری استفاده شود.
۶. آووکادو: آووکادو از آن دسته میوه‌هایی است که به عنوان سبزیجات خورده می‌شوند. این میوه حاوی مقادیر بالایی چربی سالم بوده و کربوهیدرات قابل هضم کمی نیز دارد. هم‌چنین به کاهش کلسترول بد LDL و تری گلیسیرید کمک می‌کند.

۷. لوبیا سبز: لوبیای سبز یکی از محبوب‌ترین سبزیجات برای کسانی است که رژیم کم کربوهیدرات را دنبال می‌کنند. اعتقاد بر این است که لوبیا سبز کربوهیدرات کم و فیبر بالایی دارد. هم‌چنین گفته می‌شود در مقابل سرطان از فرد محافظت می‌کند و برای سلامت مغز نیز بسیار مفید است.

۸.خیار: خیار سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و دارای ترکیباتی است که برای سلامتی بسیار مفیدند. خیار ضد سرطان و هم‌چنین ضد التهاب نیز هست.
۹.بادمجان: بادمجان سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و گفته می‌شود که کلسترول را کاهش داده و سلامت قلب را نیز تنظیم می‌کند. بادمجان حاوی آنتی‌اکسیدان ناسونین است

خطرات خوابیدن با آرایش صورت که نمی دانید

آرایشی ‌به صورت طولانی مدت و تا شب روی پوست بماند، از آن جا که حاوی سیلیکون و مواد شیمیایی هستند، باعث آسیب رساندن به پوست می‌شوند. حتی گاهی اوقات بانوان ‌با همین مواد شیمیایی روی صورت خود به ‌خواب می‌روند. خوابیدن با این مواد، قاتل منافذ پوست شماست! بنابراین برای یک زیبایی موقت به طور دایم به پوست خود آسیب نزنید.

بهترین کار این است که هر شب قبل از خوابیدن صورت خود را تمیز کنید، ‌حتی زمانی که آرایش ندارید. زیرا مهم‌ترین عملکرد پوست در شب، بازسازی و نوسازی سلول‌هاست. ‌پس خوابیدن با آرایش جلوی این بازسازی را  می‌گیرد و باعث آسیب به پوست ‌صورت، چشم‌ها و لب می‌شود.

پوست ما همیشه در ‌حال فعالیت است، درست مانند قلب که هرگز از تپش باز نمی‌ایستد. پوست ما هم مانند اندام‌های درونی بدن، همیشه در حال کار و فعالیت است. پوست از آب، پروتئین، لیپید، مواد معدنی و موارد دیگر ساخته شده است. همچنین، پر از منافذی است که موجب عرق کردن و ترشح چربی می‌شود.

چربی پوست یک نرم کننده طبیعی است ‌که آن را مرطوب و سلول‌های مرده و دیگر آلاینده‌ها را از پوست جدا می‌کند؛ بنابراین آرایش بیش از حد و خوابیدن با آن می‌تواند به پیری زودرس، خشکی پوست، شکنندگی، حساسیت، کاهش کلاژن سازی منجر شود.

بدن ‌ما وقتی که درخواب هستیم، خودش را احیا و بازسازی می‌کند. پوست هم طبیعتا در خواب، بهتر می‌تواند خودش را ترمیم کند بنابراین ‌بهتر است که در زمان خواب، هیچ‌گونه آرایشی روی صورت باقی نماند ‌تا منافذ بتواند چربی ترشح و از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد در هوا محافظت کند. اگر مواد آرایشی را روی صورت باقی بگذارید، این فرایند بسیار مهم، مختل خواهد شد؛ بنابراین حتما باید پوست صورت خود را به طور مرتب لایه‌برداری و پاک سازی کنید و فکر خوابیدن ‌با آرایش را هم از سر بیرون کنید. وقتی سلول‌های مرده پوست، چربی و مواد آرایشی منافذ را پر می‌کند، پوست نمی‌تواند نفس بکشد و دچار خفگی می‌شود، در نتیجه جوش‌های سرسیاه به وجود می‌آید. همه این اتفاق‌ها می‌تواند پوست را بی‌روح و مرده جلوه دهد و آن را کدر کند. پس شب‌ها قبل از خواب بهترین فرصت برای استفاده از پاک کننده‌های صورت و مصرف ضدچروک‌هایی است که به باز شدن منافذ بسته کمک می‌کند.

۱۰ فایده شگفت انگیز ۳۰ دقیقه پیاده روی روزانه

برای یک پیاده روی ۳۰ دقیقه ای در طول روز، می توان همان ضرب المثل معروف در مورد سیب را به کار برد: این کار شما را از پزشک دور نگه می دارد. این میزان پیاده روی نه تنها باعث کاهش وزن و کاهش فشار خون می شود، بلکه خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله بیماریهای قلبی عروقی و سکته مغزی را از شما دور می کند. پیاده روی منظم یکی از ساده ترین کارهایی است که می توانید برای ارتقای سلامت خود انجام دهید.

احساس شادی: ورزش هایی مانند پیاده روی باعث افزایش هورمون های مرتبط با احساس خوب مانند سروتونین و دوپامین در بدن می شود که می تواند خلق و خو را افزایش دهد. یکی از مزایای بزرگتر پیاده روی این است که انجام این ورزش در طبیعت بسیار بیشتر از پیاده روی در فضای بسته یا سالن های ورزشی احساس نشاط می دهد.

مقاومت در برابر میکروب ها: ورزش های متعادل مانند پیاده روی منجر به بهبود پاسخ ایمنی بدن می شود. مطالعات نشان داده افرادی که حداقل ۴ روز در هفته و به مدت نیم ساعت پیاده روی می کنند، کمتر دچار بیماری های عفونی می شوند.

سوزاندن چربی: قدم زدن بیشتر با افزایش میزان متابولیسم بدن، چربی بیشتری را می سوزاند و تحقیقات نشان می دهد پیاده روی برای از بین بردن چربی شکمی بسیار موثر است. در واقع تنها راه موثر برای از بین بردن چربی دور شکم، پیاده روی است.
افزایش سوخت و ساز بدن: پیاده روی با شدت متوسط و برای یک مدت زمان طولانی می تواند سوخت و ساز بدن شما را تنظیم کند و در کنترل وزن تاثیر مثبت داشته باشد.

افزایش قدرت پاها: پیاده روی برای استخوان ها مفید است. تحقیقات نشان می دهد زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند و تقریبا یک و نیم کیلومتر در روز پیاده روی دارند، چگالی استخوان های کل بدنشان نسبت به زنانی که مسافت های کمتری را می پیمایند بالاتر است. همچنین پیاده روی برای کاهش سرعت از دست دادن استخوان های پا نیز بسیار موثر است.

بهبود فرایند هضمپیاده روی بخصوص بعد از غذا، برای هضم زودهنگام آن مفید است. بعلاوه راه رفتن بعد از غذا، خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت را نیز کاهش می دهد.

کاهش علائم افسردگی: پیاده روی علائم افسردگی را تسکین می دهد. ۳۰ دقیقه پیاده روی، ۳ تا ۵ بار در هر هفته به مدت ۱۲ هفته، علائم افسردگی را حدود ۴۷ درصد کاهش می دهد.

جذب بهتر ویتامین دی: پیاده روی در طبیعت و در روزهای آفتابی میزان سنتز ویتامین دی از طریق نور خورشید را افزایش می دهد و این روند برای سلامت استخوان ها ضروری است.

خواب بهتر شبانهاگر مشکل در خواب شبانه دارید، این را بدانید که قدم زدن قبل از خواب به شما در تجربه خواب خوب شبانه کمک می کند و آنهم با افزایش اثر ملاتونین، یعنی هورمون خواب طبیعی.

بهبود عملکرد قلب: پیاده روی چون نوعی ورزش هوازی به شمار می رود، منجر به افزایش ضربان قلب و بهبود گردش خون می شود.

کد خبر 387530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.