برخورد قاطع و جدی با قانون گریزان شبکه بانکی

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم برخورد جدی و قاطع با موارد تخطی از قوانین و مقررات در شبکه بانکی کشور، گفت: آمار و مشخصات و جزئیات مربوط به پرونده‌های تسهیلات با مبالغ کلان به صورت سیستمی مورد پایش مستمر قرار گیرد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در دیدار با مدیران حوزه معاونت نظارت بانک، از مدیران و کارکنان معاونت نظارت بانک مرکزی خواست که برای داشتن بانک‌هایی سالم، قانون‌مند، با استحکام مالی مناسب و در خدمت تأمین مالی نظام اقتصادی کشور و همچنین حفظ و ارتقای اعتماد عمومی به نظام پولی و بانکی کشور، تلاش و اهتمام خود را مضاعف کنند.

وی بر لزوم افزایش حساسیت و دقت در بررسی صلاحیت حرفه‌ای مدیران بانک‌ها تأکید کرد و افزود: با توجه به نقش و مختصات ویژه بانک‌ها صرفاً باید افرادی که از صلاحیت‌های فردی و حرفه‌ای مکفی برخوردارند، در بانک‌ها مسئولیت بگیرند و هیچ گونه مسامحه‌ای در این زمینه نباید صورت پذیرد.

همتی نظارت و پیگیری فروش اموال مازاد و شرکت‌های غیربانکی بانک‌ها را از اولویت‌های کاری معاونت نظارت برشمرد و درخواست کرد: در این زمینه از تمامی ابزارهای نظارتی و ضمانت‌ اجراهای مقرر در چارچوب قانون استفاده شود.

وی تاکید کرد: آمار و مشخصات و جزئیات مربوط به پرونده‌های تسهیلات با مبالغ کلان به صورت سیستمی مورد پایش مستمر بانک مرکزی قرار گیرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای کنترل تسهیلات‌دهی بانک‌هایی که از کفایت سرمایه لازم برخوردار نیستند و یا دارای اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی هستند و یا مطالبات غیرجاری بیش از حدود متعارف دارند، تأکید کرد.

بحث نظارت بر سقف سهامداری بانک‌ها، کنترل هزینه‌های تبلیغاتی بانک‌ها، استخراج شاخص‌های رتبه‌بندی بانک‌ها و همچنین ضرورت بهره‌مندی معاونت نظارت از داده‌ها و اطلاعات بانک‌ها به صورت سیستمی از دیگر مواردی بود که مورد تأکید رئیس‌کل بانک مرکزی قرار گرفت.

در ادامه این نشست، مدیران معاونت نظارت نیز به تبیین وضعیت شبکه بانکی کشور و اقدامات انجام شده طی یک سال اخیر پرداختند و نظرات و دیدگاه‌های خویش را ارائه کردند.

همچنین قرار شد از این پس، جلسات مشابهی به صورت منظم برای هماهنگی‌های لازم با رویکرد ارتقای نظارت بانک مرکزی بر نظام پولی و بانکی کشور برگزار شد.

کد خبر 387525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.