۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
ایده‌هایی برای دگرگونی شهرها

آرمان‌های سنتی زندگی شهری با افزایش فشارهای زیست‌محیطی و اقتصادی بر شهرها دچار دگرگونی می‌شود ولی ایده‌های بزرگ می‌تواند سرنوشت شهرها را برای همیشه تغییر دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ایده‌های شهری توانست سنت‌پترزبورگ را به نمادی از یک امپراطوری مدرن، چندیگار را به تمیزترین و پررونق‌ترین شهر هند و دیترویت را به یکی از غول‌های صنعتی جهان تبدیل کنند؛ ایده‌های بزرگی که ارزش‌ و دیدگاه‌های موجود را برای درک زندگی شهری، پیشرفت و مدرنیته شدن به چالش می‌کشد و تجسمی از دیدگاه‌های شگفت‌انگیزی است که می‌تواند در موقعیت‌های گوناگون منجر به پیدایش یک شهر و یا ویرانی آن شود و یا قادر به حفظ جذابیت شهرها باشد. بدین ترتیب ایده‌های بزرگ می‌تواند شرایط و سرنوشت شهرها را تغییر دهد. در ادامه به بررسی بزرگ‌ترین ایده‌هایی می‌پردازیم که توانست، طراحی شهرها را دگرگون کند.

شهرک خودکفا

در دنیای امروز برنامه‌های بزرگ و چشم‌اندازهای وسیع توسعه شهری کمتر از قرن گذشته که نقطه اوج برنامه‌ریزی برای ایجاد شهرهای جدید بود، متداول شده است. امروزه شهرها نه برای توسعه فضا که برای بهبود وضعیت زندگی و پیشرفت تلاش می‌کنند و یکی از ایده‌های شکل‌گرفته برای دستیابی به این هدف، "شهرک خودکفا" است.

این مفهوم نخستین بار در بارسلونا ظهور کرد و هدف آن تغییر و وارونه کردن شرط توسعه شهری با محوریت اتومبیل‌ها بود. بنابراین شهرک خودکفا اقدام به محدودسازی محل تردد اتومبیل‌ها به کمک بلوک‌بندی، افزایش فضاهای تفریحی و اقتصادی و ایجاد فضای بیشتر برای تردد آسان و بی‌دردسر عابران پیاده کرد.

هدف نهفته در پس این ایده، قابلیت دسترسی آسان و استفاده مجدد از فضاهای عمومی، کاهش آلودگی هوا و بهبود قابلیت زندگی شهری بود. بارسلونا قصد دارد که با تفکیک ۷۰ درصد از مناطق شهری خود به ۵۰۰ بلوک مجزا این هدف را محقق سازد.

برتری عابران به وسایل نقلیه

محوریت اتومبیل‌ها در طراحی شهری با وجود تصادفات و تلفات جاده‌ای، آلودگی هوا، ازدحام ماشین‌ها و افزایش ترافیک، برنامه‌ریزی‌های شهری را بسیار تحت‌فشار قرار می‌دهد، بنابراین ایالات متحده آمریکا با ارئه طرح "خیابان‌های مشترک" معضل "تسلط اتومبیل‌ها بر فضای عمومی" را به چالش کشید.

بر اساس این طرح، قانون به عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و کاربران وسایل حمل و نقل عمومی نسبت به ماشین‌سواران حق تقدم و برتری داد که این عمل بهتر از طرح بلوک‌بندی بارسلونا به نظر می‌رسد. برنامه فضایی مشترک در اوکلند نیوزیلند طرح "شهرنشینی تاکتیکی" در "پورتو آلگر" برزیل و طراحی مجدد خیابان "تلگراف" در اوکلند کالیفرنیا از پیامدهای مثبت این طرح هستند که هر چند نحوه اجرای متفاوتی داشتند ولی در ویژگی‌هایی همچون خیابان‌های فعال و چندکاربردی، استفاده از مبلمان شهری و زیرساخت‌های دوستدار محیط زیست مشترک هستند.

کاهش تردد خودروها

آلودگی‌های ناشی از ترافیک و ازدحام بالای اتومبیل‌ها منجر شده است که شهرها به رویکردهای کاهش حق تقدم برای تردد وسایل نقلیه موتوری روی بیاورند که از جمله آن‌ها ایجاد مسیرهای جدید برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از سایر وسایل غیرموتوری برای رسیدن به مقصد است.

استراتژی‌های به‌کاررفته در این بخش از بستن موقت خیابان یا طرح روزهای بدون خودرو در هند تا سرمایه‌گذاری‌های بالا در تغییر زیرساخت‌های شهری و مناسب‌سازی برای دوچرخه‌ها در لندن می‌تواند متفاوت باشد ولی در حال حاضر قوی‌ترین اقدام صورت گرفته در این بخش در آتلانتا انجام گرفته است که قصد دارد با تبدیل یک خط ریلی متروکه به چندین جاده‌، پارک‌ و مسیر پیاده‌روی بیش از ۴۰ منطقه اجتماعی و اقتصادی مختلف شهر را به یکدیگر متصل کند.

دوستی با آب

گرم شدن کره زمین منجر به بالا آمدن سطح آب و افزایش حوادث غیرمترقبه و خطرآفرین خصوصا برای مناطق کم ارتفاع ساحلی و ساکنان آن‌ها می‌شود. ابتکار نیواورلئان برای مقابله با این معضل، در ابتدا پمپاژ و تخلیه آب اضافی به دریاچه‌ها و رودخانه‌های اطراف بود اما اکنون با تلفیق راه‌حل‌های مکانیکی و ویژگی‌های طبیعی منطقه آب به سمت یک "باغ آبی شهری" منتقل می‌شود تا مانع از بروز سیلاب و فرونشست زمین شد.

کد خبر 387524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.