۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
هشدارهای کمبود ویتامین!

کمبود ویتامین‌ها، علائم متفاوتی در بدن ایجاد می‌کند که گاهی بسیار خفیف و گاهی خطرناک و غیرقابل جبران است.

به گزارش ایمنا، نشانه‌های کمبود ویتامین، با توجه به نوع هر ویتامین، در نقاط خاصی از بدن ظاهر می‌شود و برای افراد مختلف، متفاوت است. در ادامه شما را با هشدارهای کمبود ویتامین در بدن آشنا می‌کنیم:

شوره سر: کمبود اسیدهای چرب سالم در رژیم غذایی، باعث بروز شوره سر می شود. امگا ۳ از جمله اسیدهای چرب سالم است که نوعی از آن به نام اسید آلفالینولنیک، نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد. این نوع چربی در گردو و دانه کتان نیز یافت می‌شود. امگا ۳ را می توانید از طریق مصرف ماهی برای دو بار در هفته، به میزان کافی به بدن خود برسانید.

موهای نازک و شکننده: ویتامین‌های گروه B از جمله بیوتین و اسید فولیک، نقش مهمی در حفظ سلامت موها دارد و کمبود آنها باعث نازک و شکننده‌شدن موها می‌شود. اسید فولیک در غلات غنی شده و برنج سفید یافت می‌شود. یک فنجان اسفناج خام نیز منبع خوبی از اسید فولیک است. 

خاکستری‌شدن موها: کمبود مس در رژیم غذایی با خاکستری شدن موها، ارتباط دارد. مس در تولید ملانین نقش دارد. اگر زودتر از موعد و در سنین پایین، شاهد سفید شدن موها شدید، بهتر است برای تشخیص کمبود مس، به پزشک مراجعه کنید.

زخم‌شدن دهان: کمبود ویتامین B۱۲ اغلب با زخم های دهانی همراه است. گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ، منابع خوب این ویتامین است؛ در صورتی که از زخم های دهانی رنج می برید و فقر ویتامین B۱۲ در شما وجود دارد، باید بیشتر از این غذاها بهره ببرید. اگر گیاه‌خوار هستید، شیر، غلات غنی‌شده و مکمل‌های این ویتامین را فراموش نکنید.

احساس خستگی مداوم: کمبود ویتامین D یکی از علل احساس خستگی دائم است. برای این که ویتامین D بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید، سراغ شیرهای غنی شده، آب پرتقال غنی شده و غلات غنی شده با این ویتامین بروید. اگر روزانه ۲۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید، بدن شما به اندازه کافی این ویتامین را سنتز می‌کند.

کبودی پاها: کبودی مداوم پاها، بدون ایجاد ضربه، ممکن است نشان‌دهنده کمبود ویتامین C باشد؛ ویتامین C به ساخت کلاژن کمک می‌کند. کلاژن در ساخت رگ‌های خونی نقش دارد. توت فرنگی، کلم بروکلی و انبه در مقایسه با پرتقال، ویتامین C بیشتری دارد. کمبود این ویتامین باعث تضعیف مویرگ‌ها و ایجاد کبودی می‌شود.

گرفتگی عضلات: ممکن است این عارضه شاید به دلیل کمبود منیزیم و یا کلسیم باشد؛ منیزیم و کلسیم در انقباض عضلات نقش مهمی دارد. کدو تنبل، موز، آووکادو و لبنیات، منابع سرشار منیزیم و کلسیم است.

منبع: آوای سلامت

کد خبر 387502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.