رونق کشاورزی نرخ بیکاری اصفهان را کاهش داده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه رونق بخش کشاورزی موجب کاهش نرخ بیکاری در استان اصفهان شده است، گفت: بسیاری از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول هستند اما در بسیاری از مناطق با کمبود کارگر روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد مرادمند صبح امروز چهارشنبه _ششم شهریور ماه_ در نشستی خبری بمناسبت گرامیداشت هفته دولت، اظهار کرد: میزان بارش های سال جاری زراعی نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری را تجربه کرده و به همین جهت شاهد وضعیت بهتری در کشاورزی اصفهان بودیم. سال زراعی معیار کشاورزان برای سنجش فعالیت خود در طی مراحل کاشت، داشت و برداشت است.

وی افزود: با توجه به ذخیره اندک سد زاینده رود در بهمن ماه امسال تمهیدات خوبی برای کشت دیرهنگام توسط کشاورزان اندیشیده شد و انجام برخی از فعالیت های کارشناسی در زمینه استفاده از بذر، از ضرر و زیان کشاورزان جلوگیری کرد. به رغم وجود یارانه دولتی برای اختصاص بذر به کشاورزان در بهمن ماه امسال، سازمان جهاد کشاورزی هم یارانه ۵۰۰ تومانی برای خرید بذر مناسب و اصلاح شده در اختیار کشاورزان اصفهانی قرار داد، زیرا در صورت استفاده کشاورزان از بذر های غیر مناسب، کاشت دیرهنگام نتیجه ای جز خسارت نداشت.

پیش بینی کارشناسان جهاد کشاورزی خسارت سیل در استان را کاهش داد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به وقوع حادثه سیل در اوایل سال جدید در کشور، خاطر نشان کرد:  پیش بینی کارشناسان جهاد کشاورزی استان اصفهان و اقدامات کارشناسی شده موجب کاهش خسارت سیل در استان شد.

مرادمند اضافه کرد: برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته شاهد جاری شدن رودخانه زاینده رود در فصل تابستان بودیم و برخورداری مجدد استان اصفهان از این نعمت خدادادی با پیگیری کشاورزان و استاندار اصفهان محقق شد. جاری شدن زاینده رود در تابستان سال جاری بسیاری از باغات حوزه این رودخانه را نجات داد و موجب احیای مجدد آن شد.

وی ادامه داد: کشت ذرت علوفه ای  در مزارع حوزه رودخانه زاینده رود به میزان قابل توجهی انجام شده و امسال می توانیم با تامین حجم زیادی از خوراک دام های استان اصفهان، هزینه خریداری و حمل و نقل نهاده های دامی برای دامداران را کاهش دهیم و همین موضوع موجب افزایش رغبت کشاورزان به کاشت نهاده های دامی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه از جایگاه تولیدی مناسبی در سطح کشور برخورداریم، تصریح کرد: در تولید شیر، تخم مرغ، گوشت سفید، گوشت شتر مرغ و بوقلمون رتبه نخست را در میان استان های کشور داریم و استفاده از محصولات بومی استان موجب کاهش هزینه های معیشتی مردم برای خرید مواد غذایی می شود. 

اصفهان جزو سه استان برتر کشور در توسعه طرح های آبیاری نوین است

مردامند با اشاره به مشکلات اعتباری در خصوص پروژه های توسعه ای استان، افزود: در موضوع توسعه آبیاری های نوین جزو سه استان برتر کشور هستیم و برای تامین اعتبارات از تهران برای توسعه این طرح ها صبر نکردیم و با استفاده از تسهیلات اکنون در جایگاه مناسبی قرار گرفته ایم.

وی اضافه کرد: سال گذشته هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی اصفهان تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفت و در سال جاری نیز تاکنون سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان به زمین های تحت پوشش آبیاری نوین افزوده شده است و این در حالی است که هنوز اعتبارات امسال برای توسعه طرح آبیاری نوین را دریافت نکرده ایم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی اصلاح الگوی کشت در نظام کشاورزی کشور است، اظهار کرد: توسعه کشت گلخانه ای را به عنوان یک اولویت در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار داده ایم و ۳۰۰ هزار از اراضی کشاورزی شهرستان های مختلف به این امر اختصاص داده شده که تا کنون ۲۰۰ هزار هکتار از آن به بهره برداری رسیده است. تسهیلاتی با بهره های پایین برای کشاورزان فعال در حوزه پرورش قارچ، گیاهان دارویی و گلخانه ها در نظر گرفته شده است.

مرادمند اضافه کرد: مجوز های مناسب و کاربردی در زمینه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با کشاورزی در استان صادر و مسیری را برای به حداقل رساندن ضایعات بخش کشاورزی تدوین کرده ایم تا خام فروشی به حد امکان کاهش پیدا کند و محصولات بیشتر در چرخه فرآوری بکارگرفته شود. تبدیل شیر خام به شیر خشک برای جلوگیری از فساد پذیری و استفاده از ظرفیت صادراتی آن یکی از فعالیت هایی است که در این زمینه صورت گرفته و اصفهان دارای رتبه اول است.

وی ادامه داد: اطمینان بخشی به مردم برای سالم بودن مواد غذایی مصرفی آنها یکی از مهمترین اولویت های سازمان جهاد کشاورزی استان است البته با انجام برخی اقدامات ترویجی کشاورزان را نسبت به تولید محصولات سالم‌تر ترغیب کرده ایم. در اغلب مواردی که به صورت سرزده برای تست گیری از محصولات به زمین های کشاورزی می رویم، نتایج خوبی را مشاهده می کنیم و بیشتر محصولات کشاورزی از سلامت مناسبی برخوردار هستند.

توسعه گردشگری با احیای برندهای سنتی محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطر نشان کرد: با همکاری با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان محصولات سیب زمینی و پیاز دردر مرا کشت به صورت کامل سالم سازی و به برخی از مراکز خرید از جمله فروشگاه های کوثر ارسال شد، قصد داریم تا با برگزاری جشنواره های مختلف در حوزه محصولات کشاورزی، به احیای برند های سنتی محصولات کشاورزی استان بپردازیم و از این طریق به توسعه گردشگری نیز توجه کنیم.

مرادمند افزود: ۱۰۸ پروژه در حوزه آب و خاک و مهندسی، با اعتبار ۴۰۷ هزار و ۷۴۶ میلیون ریال و اشتغالزایی ۲۲۶ نفر ، ۵۵پروژه در حوزه تولیدات گیاهی با اعتبار ۴۷۰ هزار و ۳۲۱ میلیون ریال با برای اشتغالزایی ۵۳۸ نفر، ۲۵ پروژه در حوزه تولیدات دام و طیور و آبزیان با اعتبار ۲۵۴ هزار و ۷۵۰ میلیون ریال و اشتغالزایی ۸۹ نفر، ۴۰ پروژه در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار ۱۸۸ هزار و ۱۶۸ میلیون ریال و اشتغالزایی برای ۱۳۷ نفر، ۲۶ پروژه در حوزه امور عشایر با اعتبار ۲۹ هزار و ۶۹۲ میلیون ریال و با اشتغالزایی برای ۸ نفر، چهار پروژه  در حوزه تعاون روستایی با اعتبار ۳۲۸ هزار میلیون ریال و با اشتغالزایی برای ۸۸ نفر، یک پروژه در حوزه صنایع کشاورزی با اعتبار ۲۲ هزار میلیون ریال و با اشتغالزایی برای ۱۰ نفر و یک پروژه در حوزه ساختمان اداری با اعتبار چهار هزار میلیون ریال و با اشتغالزایی ۱۰ نفر در هفته دولت به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، تسهیل دریافت مجوز تغییر کاربری اراضی در بسیاری از محور ها بوده و تعداد زیادی مجوز در این زمینه صادر شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به بخش هایی از برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: هویت دار کردن دام های سنگین و سبک استان اصفهان نیز یکی دیگر از برنامه های در دست اقدام سازمان جهاد کشاورزی استان است و دولت پیش بینی کرده که همه دام ها با پلاک کوبی دقیق و شماره گذاری هویت دار شده و اطلاعات آنها ثبت شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمار، ۱۸۰ هزار نفر از بهره برداران بخش کشاورزی استان اصفهان در روستاها مشغول بکار هستند و با توجه به آمار خانواده هایی که اقتصاد آنها در روستا با بخش کشاورزی گره خورده است، میزان افرادی که در روستاها با بخش کشاورزی سر و کار دارند بیش از ۱۸۰ هزار نفر است.

کد خبر 387487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.