امید، اعتماد، خاتمی

دیدار فراکسیون امید با مجمع روحانیون مبارز، اظهارات روز گذشته حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم آغاز ساخت ۱۱۰ واحد مسکونی و نهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، از جمله مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۶شهریورماه _ است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به انعکاس اظهارات روز گذشته حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «دعوت رئیس جمهوری از بخش خصوصی برای ساخت مسکن» رئیس جمهوری با بیان اینکه خانه حق مردم و سرمایه ارزشمند زندگی آنها به شمار می‌رود، افزود: با ساختن مسکن توسط دولت مخالف هستم، معتقدم دولت باید برای تهیه مسکن مردم به صحنه بیاید و زمینه‌ها، شرایط و تسهیلات لازم را برای ساخت مسکن توسط بخش خصوصی، ایجاد کند.
روحانی با بیان اینکه امروز قیمت زمین بخش عمده‌ای از هزینه‌های ساخت مسکن را در بر دارد، سوداگری با زمین را از مهم‌ترین عوامل گرانی مسکن دانست و تصریح کرد: برنامه دولت تأمین زمین رایگان برای انبوه‌سازی مسکن است و اگر بتوانیم محلی مناسب برای ساخت مسکن را در اختیار مردم قرار دهیم دیگر کسی به‌دنبال تخریب مراتع و جنگل‌ها نخواهد رفت.

رئیس جمهوری افزود: همان‌طور که بارها به وزیر راه و شهرسازی درباره تأمین مسکن کارمندان دولت تأکید کرده‌ام، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا فردی که کارمند دولت است، بداند پس از ۵ سال، صاحب خانه شده و قیمت آن را در مدت طولانی پرداخت می‌کند.

روحانی با اشاره به سرعت افزایش قیمت مسکن و مشکلاتی که این روند برای زندگی مردم در جامعه به وجود می‌آورد، گفت: امروز همه باید برای تأمین مسکن مردم به میدان بیایند و به همه وزیران، شهرداران، استانداران و حتی نیروهای مسلح، تأکید کردم که زمین‌های مازاد خود را برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه بخش عمده‌ای از رونق اقتصادی به‌عنوان تأکید مهم رهبر معظم انقلاب در سال‌جاری برعهده بخش مسکن به‌عنوان پیشران تولید است، گفت: مسکن علاوه براینکه بخشی از نیاز جامعه را برطرف می‌کند، موجب اشتغال سریع و رونق در جامعه می‌شود و امروز وظیفه ملی کمک به پیشران‌های تولید مانند مسکن است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود از بررسی سفر دوره‌ای محمدجواد ظریف به شرق آسیا خبر داده و در عکس یک خود نوشته است: «دیپلماسی فشرده از غرب تا شرق دور» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران طی دو هفته بسیار پرکار دیپلماتیک خود، بلافاصله پس از بازگشتش از سفر دوره‌ای اروپا که شامل دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورهای نروژ، فنلاند، سوئد و فرانسه می‌شد، از بامداد دوشنبه به چین و پس از آن به ژاپن سفر کرد.گفتنی است در این بین ظریف که روز جمعه در پاریس با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کرده بود، روز یکشنبه سفرش به پکن را به تعویق انداخته و به صورت غیرمنتظره‌ای وارد محل اجلاس سران هفت کشور صنعتی در شهر بیاتریز فرانسه شد. پس از گفت‌وگوهایی که میان ظریف و مقامات فرانسوی در جنوب فرانسه صورت گرفت، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه به محض ورودش به پکن دو بار با وانگ یی همتای چینی خود دیدار کرد. او که پیش از این در پیامی توئیتری گفته بود که روزهای مهمی در روابط میان ایران و چین در حال رقم خوردن است، پس از دیدارش با وانگ یی به خبرنگاران گفت که هدف اصلی سفرش به پکن را علاوه بر در جریان قرار دادن مقامات چینی از مذاکرات فرانسه، ارائه برنامه ۲۵ ساله روابط درازمدت و راهبردی دو کشور که ظرف هفته‌ها و ماه‌های گذشته مقدار زیادی همکاری و کار مشترک در دستگاه‌های مختلف ایران بر روی آن انجام شده است، اعلام کرد. هرچند هنوز جزئیات طرح ظریف از سوی رسانه‌های خبری منتشر نشده است، اما او از طرح یک، جاده یک کمربند چین که احیای جاده ابریشم است، استقبال و تصریح کرد که ایران راه ابریشم جدید را به عنوان آینده منطقه و تعامل جهانی در نظر می‌گیرد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود از دیدار فراکسیون امید مجلس با مجمع روحانیون مبارز خبر داده و در تیتر یک خود نوشت: «دفاع‌ دیرهنگام از امید» روزنامه اعتماد در ادامه توضیح داده است: از روزهایی که مجلس دهم با پیروزی قاطع لیست امید روی کار آمد، چیزی حدود ۳ سال و نیم می‌گذرد و حالا درست در روزهایی که همه جا پر شده از اما و اگرهای انتخابات، دایره گپ‌وگفت‌ها بر سرِ لیستی که قریب به ۴ سال پیش به «خانه ملت» راه پیدا کرد، بیشتر شده است. لیستی که قرار است کارنامه‌اش ملاکی برای اقناع افکار عمومی قرار بگیرد و جریان چپ با این کارنامه به مصاف رقیب در انتخابات اسفند ماه برود. اما مگر حرف و حدیث‌ها در این مسیر کم است؟! از یک طرف انتقادات به اعضای فراکسیون امید و از سوی دیگر فشارهای اقتصادی و سیاسی موجب شده تا حلقه اصلی اصلاح‌طلبان یا همان «مجمع روحانیون مبارز» به فکر چاره‌ای برای ۶ ماه آینده بیفتد.بر همین اساس است که جلسه روز دوشنبه مجمع روحانیون مبارز متفاوت با جلسات قبل برگزار شد. تفاوت هم اینجا بود که به‌ جز اعضای مجمع، اعضای شورای مرکزی فراکسیون امید هم در این جلسه حضور داشتند. جلسه‌ای که شاید بهتر بود که حدود ۳۶ ماه پیش برگزار می‌شد. با این وجود شب گذشته روابط عمومی مجمع روحانیون مبارز در خصوص جلسه هم‌اندیشی با اعضای هیئت رییسه فراکسیون امید و رئیس دولت اصلاحات اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده بود: دوشنبه شب گذشته بنا به دعوت مجمع روحانیون مبارز و به منظور هم‌اندیشی و تبادل‌نظر، اعضای هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای مرکزی مجمع شرکت کردند. در این نشست محمدرضا عارف و سایر اعضای هیئت رئیسه گزارشی از اقدامات و خدمات مجلس دهم خصوصا فراکسیون امید ارائه کردند و در ادامه سیدمحمد خاتمی با تاکید بر اهمیت و جایگاه بی‌بدیل مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی و اندیشه حضرت امام خمینی (ره)، بر ضرورت اطلاع‌رسانی از عملکرد و خدمات فراکسیون امید به مردم و نیز استفاده حداکثری از مدت باقیمانده دوره کنونی مجلس برای رفع مشکلات کشور و مردم تاکید کرد، همچنین در این جلسه مقرر شد اینگونه جلسات ادامه یابد.

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود را به انعکاس اخبار نهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «۱۵ بازداشتی در پرونده مدیر سابق قوه قضائیه» اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اعلام شد دو نماینده برای موضوع خودرو بازداشت شدند و اعلام شد رئیس ایران خودرو بازداشت شده است، آیا این پرونده به واردات خودروهم مربوط است؟ گفت: پرونده مربوط به شرکت خودرویی هنوز رأیش صادر نشده و در فرآیند رسیدگی است. یک جلسه دادگاه برگزار شده و جلسات بعدی به زودی برگزار می‌شود. اجازه دهیم پیش داوری نکنیم تا زمانی که موضوع به اثبات نرسیده است.

وی افزود: خبر منتشر شد که ما ناچار شدیم اصل خبر را تایید کنیم، اما برخی رسانه‌ها عکس و نام زدند و گرچه پرسشگری را حق می‌دانم ولی باید بگویم که این پرونده با کیفرخواست به دادگاه رفته است و یک جلسه برگزار شده. اجازه دهید جلسات بعدی برگزار شود و ان‌شاءالله در خاتمه دادگاه ببینیم چه می‌شود کسی یا کسانی در پرونده محکوم می شوند یا خیر.

اسماعیلی ادامه داد: این پرونده مربوط به تلاطم بازار خودرو و فروش و افزایش قیمت خودرو و خودروسازان داخلی است و در رابطه با واردات خودرو، پرونده‌های دیگری وجود دارد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره بازداشت مدیرعامل ایران خودرو نیز گفت: پرونده مدیرعامل ایران خودرو در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسراست. وی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت و ممنوع الخروجی مدیر ارشد دستگاه قضایی، گفت: این پرونده هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی است و ۱۵ نفر بازداشتی دارد و مطالبی که از اعترافات این افراد نقل شده صحت ندارد. ما خط قرمزی نمی‌شناسیم و اشخاصی که دلایلی بر اتهام آنها باشد، موضوع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و نتیجه این پرونده حتما به اطلاع مردم می‌رسد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود از بررسی ریزگرد های هوای سیستان و بلوچستان خبر و در تیتر یک خود نوشته است: «ایستاده در غبار» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: ایستاده در غبار فقط عنوان یک فیلم سینمایی نیست، بلکه می‌تواند حکایت این روزهای مردم سیستان و بلوچستان نیز باشد. این روزها اگر گذرتان به شرقی‌ترین استان کشور بیفتد با چشم خود خواهید دید که در آنجا همه چیز خاکستری است. طوفان شن مانند هیولایی خاکستری شهر را در آغوش گرفته و نفس‌ها را بند آورده، حتی خانه‌ها با آواری از شن و خاک که روی دوش‌شان چرک مرده شده است، فریاد سر داده و امید کمک دارند. طوفان و گرد و خاک در روزهای گذشته زندگی سیستانی‌ها را مختل کرده و آنان را از ابتدایی‌ترین حق که همان نفس کشیدن است، محروم کرده تا هر نفس آنان نه ممد حیات، بلکه مضر حیات باشد. بادهای موسمی یا همان بادهای ۱۲۰روزه سیستان که از اواخر اردیبهشت شروع می‌شوند و گاه تا مهرماه نیز ادامه دارند، دلیل روزهای خاکی این استان است. در روزهایی که طوفان شن مهمان ناخوانده سیستانی‌ها بود، بیشترین سرعت باد از ۱۱۹ کیلومتر بر ساعت گذشت و کمترین شعاع دید نیز به ۴۰۰ متر رسید.

حال ناخوش سیستان و بلوچستان ساکنان این استان را نیز بیمار کرده است. در این مدت فقط بیش از ۲۰۰ نفر از اهالی سیستان به مراکز درمانی رفته‌اند. البته این همه مصدومان گردوغبار نیست، بلکه از ابتدای بادهای امسال در سیستان و بلوچستان، بیش از هزار نفر به دلیل مشکلات قلبی، چشمی و ریوی راهی بیمارستان شده‌اند.لازم به یادآوری است سیستان و بلوچستان در چند سال اخیر رکورد دار بیماری سل در کشور بوده است و به گواه آمارها و سخنان مسئولان شیوع بیماری سل در این استان سه برابر کشوری است، اما با این حال هنوز بیمارستان تخصصی سل این استان برای بازگشایی چشم انتظار کمک خیرین یا بودجه دولتی است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی جزئیات طرح جدید دولت برای صاحب‌خانه شدن مردم پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «وعده جبرانی به خانه اولی‌ها» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیخ داده است: برنامه دو ساله تنظیم بازار مسکن در مراسمی که روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور برای ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی روی اراضی دولت به اجرا درآمد، اعلام شد. قرار است تا انتهای سال‌جاری عملیات اجرایی ساخت همه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با کنترل مستقیم دولت شروع شود و تا پایان این دولت، همه واحدها تکمیل و به متقاضیان تحویل شود.

«خانه‌اولی»‌ها و به‌ خصوص آن دسته از زوج‌هایی که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام کرده‌اند، برای انتخاب این واحدها در اولویت هستند؛ به‌طوری‌که مشخصات پروژه‌های دولتی به همراه موقعیت ساخت آنها به سپرده‌گذاران صندوق یکم معرفی می‌شود. شکل عرضه شامل پیش‌فروش و فروش در زمان تکمیل خواهد بود. از آنجا که سازنده‌های طرح ۴۰۰ هزار واحدی، از تسهیلات بدون سپرده ساخت بهره‌مند می‌شوند، پیشنهادی از جانب عوامل تصمیم‌گیر مطرح شده است مبنی‌بر اینکه «خانه‌اولی»ها علاوه‌بر وام یکم، از محل «فروش اقساطی وام ساخت» نیز بتوانند قدرت خرید خود را برای دریافت این واحدها افزایش دهند. اگر این پیشنهاد به تصویب برسد،‌ یک کانال اعتباری برای افزایش غیرمستقیم وام خرید مسکن مختص «خانه‌اولی»‌ها به‌وجود می‌آید و در عین حال، خانه‌هایی که قرار است به سفارش دولت طی ماه‌های آینده ساخته شود، برای سازنده‌ها «ضمانت فروش» پیدا می‌کند.

کد خبر 387464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.