خیز دوباره تبریز برای برندسازی شهری

کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز بار دیگر موضوع "برندسازی تبریز" مورد بررسی قراد داد تا طرحی که مدت‌ها مسکوت مانده بود به جریان افتد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه شهرهای دنیا برای بهره‌مندی بیشتر از صنعت گردشگری، به راه‌های گوناگون متوسل می‌شوند که یکی از این راه‌ها برندسازی شهری است.

تاریخ و اماکن تاریخی، سبک زندگی، فرهنگ شهروندی، تنوع جمعیت و جاذبه­ های شهری همگی در برند یک شهر خلاصه می‌شوند تا با سیاستگذاری در این خصوص که از راه تعامل مدیریت شهری و مدیریت کلان در هر کشوری امکان پذیر است، آن شهر هرچه بهتر بتواند برند خود را معرفی کند.

در این میان برخی شهرهای ایران هرکدام بسته به بازتعریفی که از ظاهر شهر، تجربه مردم از شهر، باورهای مردم در مورد شهر، جایگاه، نقش و عملکرد آن شهر ارائه می‌دهند می‌توانند در زمینه برندسازی موفق عمل کنند.

همین حساسیت سبب شده که از مدت‌ها قبل شورای اسلامی شهر تبریز به فکر برندسازی برای این شهر باشد؛ یک شهر صنعتی و اقتصادی بزرگ، مرکز تجارت جاده ابریشم، شهری با مناسک مذهبی منحصر به فرد، چهارفصل، پربرف و تب ریز، فیروزه جهان اسلام، پایتخت فرش جهان، مرکز آجیل خاورمیانه، پایتخت شیرینی، شکلات، کفش و چرم کشور و... همگی در شهر تبریز جمع شده‌اند تا پیچیدگی این امر برای تصمیم گیرندگان شهر اولین‌ها بیشتر شود.

در همین رابطه اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ شهرداری تبریز فراخوانی را با عنوان "برندسازی شهری تبریز (تبریز ۲۰۱۸)" اعلام کرد اما نه تنها بازخوردی از این فراخوان به دست نیامد بلکه سال ۲۰۱۸ نیز تمام شد و شهر تبریز بدون آنکه برند مشخصی داشته باشد، به انتظار تصمیم مدیران نشسته است.

بهمن‌ماه سال گذشته حجت الاسلام حمیدی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز درباره عاقبت این فراخوان اینگونه توضیح داد: دکتر فضلی پور پدر برند ایران به عنوان مشاور این طرح انتخاب شده و پس از فراخوان ملی ۱۷ طرح از سطح کشور به دبیرخانه رسید اما طرحی که انتخاب شد متاسفانه مسکوت ماند.

حمیدی سابقه اجرای برندیگ در شهرداری تبریز را از سال ۹۵ دانست که قرار بود داشته‌های تبربز در قالب یک شکل با جمله معرفی شود.

در نهایت پس از گذشت چند ماه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه اخیر خود بار دیگر موضوع "برندسازی تبریز" را مورد بررسی قرار داد.

فرج محمد قلیزاده، عضو شورای اسلامی شهر تبریز  در این جلسه با اشاره به اینکه فرض بر ضرورت ساخت برند الزامی است گفت: در کنار ساخت برند تبریز، باید به ساخت سرود تبریز، نشان تبریز، روز تبریز و شعار تبریز نیز توجه شود.

وی افزود: کار ساخت برند تبریز نیازمند تشکیلاتی منسجم است که با توجه به سیستم تغییر مدیریت در شهرداری تبریز، امکان اینکه موضوع برند تبریز تحت الشعاع این  تغییرات قرار گیرد بسیار بالاست.

سعید نیکو خصلت عضو دیگر کمیسیون در این جلسه با بیان اینکه توجه به علت شکست روش‌های گذشته برای ساخت برند تبریز بسیار ضروری است، اضافه کرد: پیش از هر عملی لازم است تحقیق در خصوص این موضوع و یافتن جوابی برای شکست‌ها توسط کارشناسان طراح برند تبریز صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد دبیرخانه ای برای پروژه ی ساخت برند شهر تبریز باید در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: برای افزایش میزان سرمایه‌های اجتماعی طراحان برند تبریز، برگزاری برخی سفرها به کشورهای موفق در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

همچنین شهرام دبیری، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه باید برنامه عملیاتی منسجم و منظمی در خصوص ساخت برند شهر تبریز باید ارائه شود گفت: پیشنهادهای مطرح شده در این زمینه باید توسط کارشناسان و متخصصین بررسی شود.

وی با بیان اینکه این پیشنهادات باید در حدود اختیارات شهرداری باشد، ادامه داد: لازم است روال اداری این پروژه از کانال مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر تبریز طی شود.

آنچه در امر برندسازی شهری مهم است پیش‌بینی طرح‌های بلند مدت خواهد بود؛ زمان بسیاری طول می‌کشد که نتیجه تلاش مدیران برای ساخت برند یک شهر به نتیجه برسد بنابراین شهرهایی که تحمل گذر این زمان را ندارند، قطعا به شهرهای موفقی در راه برندسازی تبدیل نخواهند شد.

کد خبر 387460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.