پیش‌بینی آلزایمر به کمک حرکات چشم

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد ردیابی چشم، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را پیش‌بینی کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در بیشتر موارد، اختلال شناختی خفیف (MCI) منجر به بیماری آلزایمر می‌شود. این عارضه شامل مشکلات حافظه و فراموش کردن حوادث می‌شود، اما فعالیت‌های روزانه فرد را مختل نمی‌کند. بررسی‌های محققان نشان داده است حدود ۴۶ درصد افرادی که به اختلال شناختی خفیف مبتلا بودند، طی مدت سه سال به  آلزایمر دچار شدند. 

باید توجه داشت که MCI  همیشه به زوال عقل منجر نمی‌شود، بلکه گاهی اوقات ثابت می‌ماند یا حتی زمانی که فرد به شرایط طبیعی خود بازگشت، علائم آن از بین می‌رود. متخصصان اختلال شناختی خفیف را به دو نوع "aMCI" و "naMCI" تقسیم کردند. نوع اول به اختلالی گفته می‌شود که بر حافظه اثر می‌گذارد، در حالی که نوع دیگر ، توانایی‌های ذهنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. موضوع قابل توجه اینکه aMCI، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را بیشتر از نوع دیگر افزایش می‌دهد.

از آنجا که تشخیص به موقع آلزایمر می‌تواند به بهبود سلامت مغز کمک کند و علائم آن را کاهش دهد، استفاده کردن از یک روش صحیح برای تشخیص انواع MCI، بسیار ضروری است. تحقیقات قبلی نشان داد مبتلایان به آلزایمر، قبل از بروز علائم شناختی، اختلال در حرکات چشم  را تجربه می‌کنند. گروهی از محققان انگلیسی از تکنولوژی ردیابی چشم، برای تشخیص دو نمونه اختلال شناختی خفیف استفاده کردند.

آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۴۲ فرد مبتلا  aMCI و ۴۷ فرد با اختلال شناختی naMCI  را مورد بررسی قرار دادند.  ۶۸ نفر از شرکت کنندگان نیز به بیماری آلزایمر مبتلا بودند. گروه کنترل شامل ۹۲ فرد بود که از نظر شناختی سالم بودند. یافته‌های جدید نشان داد از طریق ردیابی حرکات چشم، می‌توان افراد مبتلا به بیماری aMCI را از مبتلایان به naMCI  متمایز کرد.

به گفته محققان افرادی که دچار اختلال شناختی aMCI بودند، علائمی همانند بیماری آلزایمر داشتند. بنابراین آن‌ها به این نتیجه رسیدند که ردیابی حرکت چشم، یک علامت زیستی مفید برای ارزیابی زوال عقل است.                                                                                                

نتایج این مطالعه در مجله Aging منتشر شده است.

کد خبر 387456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.