نیمه دوم آبانماه آب برای کشت پاییزه تخصیص می‌یابد/ جریان زاینده‌رود تا پایان شهریور

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه زاینده رود تا پایان شهریورماه جاری خواهد بود، گفت: برای کشت پاییزه کشاورزان، یک نوبت در نیمه دوم آبانماه آب تخصیص خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن ساسانی امروز سه شنبه -پنجم شهریورماه- در حاشیه مراسم بهره برداری از دو پروژه "سیستم پایش بیومانیتورینگ مواد سمی" و "سیستم مکانیزه جمع آوری ضایعات رودخانه زاینده رود" در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت ذخیره سد زاینده رود، اظهار کرد: هم اکنون ورودی به سد ۲۸ مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن  ۸۵ مترمکعب بر ثانیه است و ذخیره سد زاینده رود به ۶۵۴ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به جریان رودخانه زاینده رود تا پایان شهریورماه امسال، تصریح کرد: براساس تصمیم گیری ها توزیع آب کشت تابستانه برای کشاورزان غرب اصفهان تا ۲۰ شهریورماه ادامه دارد و برای کشاورزان شرق اصفهان نیز منتظر اعلام نظر سازمان جهاد کشاورزی هستیم که تا چه زمانی برای کشت تابستانه نیاز به آب دارند، به طور عمده تا پایان شهریور است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت اب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به برگزاری جلساتی با سازمان هواشناسی، گفت: به گفته کارشناسان هواشناسی پیش بینی بارش های نیمه دوم سال دشوار است زیرا الگوها پیچیده است اما معتقد بودند که از ۲۰ آبانماه و در آذرماه بارش های موثر در حوضه آبریز زاینده رود رخ خواهد داد.   

ساسانی درباره ادامه توزیع آب زاینده رود برای کشت پاییزه، اظهار کرد: با توجه به اینکه مهرماه سال آبی جدید آغاز می شود بنابراین برای توزیع آب شورای هماهنگی حوضه زاینده رود در این باره تصمیم گیری مجددی خواهد داشت و هر تصمیمی ابلاغ شود نیز انجام خواهیم داد.

وی تصریح کرد: برای کشت پاییزه یک نوبت در نیمه دوم آبانماه آب تخصیص خواهد شد زیرا کشت غلات است و بهترین زمان نیمه دوم آبانماه است، اما هنوز قطعی نیست، پس از آن نیمه دوم اسفندماه و ابتدای فروردین ماه خواهد بود.

ساسانی با بیان اینکه روزانه حدود ۶ میلیون مترمکعب از مخزن سد زاینده رود کاسته می شود، تصریح کرد: در شورای هماهنگی حوضه زاینده رود مصوب شده به گونه ای آب توزیع شود که تا پایان شهریور ماه حجم ذخیره سد زاینده رود کمتر از ۴۵۰ میلیون مترمکعب نشود براین اساس به گونه ای رفتار خواهیم کرد که این عدد حفظ شود.  

کد خبر 387428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران GB ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    1 0
    قطعاً آقای ساسانی و شرکت آب منطقه ای اصفهان از اولویت قانونی دوم آب برای محیط زیست پس از شرب مطلعند. با وجود این صحبتهای ایشان درتمام مصاحبه‌هایشان از جمله این مصاحبه به گونه‌ شخصی است که از این مهم که صریحاً در آیین نامه قانون احیای تالابها، مصوب بهمن ماه سال گذشته مورد تأکید قرار گرفته بی خبرند! در هر حال عدم اطلاع از قانون رافع مسؤولیت نیست. مشخصاً پایمال کردن این قانون برای سال آبی جاری، با قطع جریان آب زاینده رود در اسفندماه و ابتدای تیرماه جاری هم قابل پیگرد قانونی است. بنابراین امید است با عدم تکرار این عمل غیر قانونی، در سال آبی آتی، مسببین (در هر مقام و از هر صنفی) مشمول پرداخت جریمه بیشتری نشوند. یادآور می‌شود که مطابق آیین نامه مذکور، به ازای ممانعت از جریان پایدار و ورود هر متر مکعب از آب زاینده رود با برنامه «زمان بندی معین» به تالاب گاوخونی، جریمه ای معادل 140 هزار تومان تعیین شده؛ و اداره کل محیط زیست اصفهان به نمایندگی از سازمان متبوع خود مسؤول نظارت، پیگیری و اجرای این قانون است. «زاینده رود کانال آب کشاورزی نیست.»