آب انار باعث رشد مغز جنین می‌شود/ عوامل ایجاد کننده اسپاسم حنجره

جوانان بیش از سالمندان ‌در معرض عوارض سکته‌های قلبی، آب انار و تقویت رشد مغز ‌جنین، عوامل ایجاد کننده اسپاسم حنجره، درمان کبد ‌چرب با ۴ گیاه دارویی و هفت ماده مغذی برای مقابله با استرس ‌را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ فوق تخصص ‌قلب وعروق از ضرورت تغییر سبک زندگی برای افزایش طول عمر خبر داد و گفت: جوانان بیش از افراد مسن در معرض آسیب‌های ناشی از سکته‌های قلبی قرار دارند.

سیدعلی جمالیان رئیس بیمارستان شهید لواسانی ‌با اشاره به افزایش آمار سکته‌های قلبی و گرفتگی عروق در بین ‌جوانان، اظهار کرد: با توجه به تغییر شیوه‌های زندگی، استرس و زندگی ماشینی که گریبان گیر تمام دنیا شده قطعا این تغییر و صنعتی شدن راحتی و آسایش را برای جامعه بشری فراهم می‌کند، اما برخی مضرات را هم به وجود می‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه زندگی ماشینی ‌و پر از استرس، کم تحرکی، آلودگی‌های شیمیایی ‌چه در محیط و ‌چه در مواد غذایی سلامت مردم را تهدید می‌کند، افزود: ‌تغییر اسلوب تغذیه از غذاهایی سنتی به فست فود به ویژه برای شاغلین بیشترین لطمه را به سلامت افراد می‌زند.

جمالیان ‌با بیان اینکه تغییر سبک زندگی، بی توجهی به ورزش روزانه، چاقی و مصرف برخی مواد افیونی گرفتگی‌های عروق قلب، مغز و بدن را افزایش داده است، تصریح کرد: شایعاتی که در خصوص مرگ صددرصدی در اثر سکته قلبی در سنین پایین مطرح می‌شود صحت ندارد، اما باید بدانیم که سکته‌های قلبی در سنین پایین خطر بیشتری دارد.

وی با تاکید بر اینکه در افراد جوان عروق فرعی و شاخه‌های که بتوانند به داد هم برسند در هنگام گرفتگی عروق کمتر بوده و گاهی تشکیل نشده است، تصریح کرد: شانس اینکه در اثر سکته قلبی وسیع یک جوان دچار آسیب‌های مختلف از ‌جمله مرگ و میر شود بسیار بیشتر به نسبت افراد مسن است.

فوق تخصص قلب وعروق با بیان اینکه با طرح ۲۴۷ که ویژه ارایه خدمات درمانی به بیماران دچار سکته‌های حاد قلبی است توانسته ایم بسیاری از افراد که بیشتر جوانان هستند را درمان کنیم، گفت: ‌با گنجاندن ورزش در برنامه روزانه، کاهش استرس، بهبود رژیم غذایی و دوری از فست فود و کاهش وزن می‌توان شانس زنده ماندن در سکته‌های قلبی را افزایش داد.

جمالیان با تاکید بر اینکه بیماران باید نسبت به فاکتورهای مختلف از جمله چربی خون، قند و مواردی از این دست حساس باشند، افزود: این عوامل گرفتگی عروق را در سراسر بدن تشدید می‌کند.

رئیس بیمارستان شهید لواسانی با تاکید بر ‌ضرورت ترک سیگار و در پیش گرفتن زندگی سالم برای داشتن عمری بیشتر گفت: می‌توان با رعایت این موارد سلامت قلب را تضمین کرد.

آب انار باعث تقویت رشد مغز جنین می شود

تحقیقات نشان می دهد نوشیدن آب انار در طول بارداری موجب بهبود رشد مغز و اتصالات مغزی جنین می شود. آب انار سرشار از پلی فنول های است که قادر به عبور از مانع خون مغز هستند.

پلی فنول ها که شامل تانیک اسید و اِلاگیتانین ها هستند بخشی از گروه آنتی اکسیدان های موجود ‌در بسیاری از مواد خوراکی و نوشیدنی ها از جمله مغزیجات آجیلی، توت ها، و چای ها هستند.

«تری ایندر»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان بریگام و زنان آمریکا، ‌در این ‌باره اظهار کرد: «مطالعه ما شواهدی در مورد تاثیرات محافظتی برای جنین های قرارگرفته در معرض آب انار در رحم را نشان می دهد.»

وی تصریح کرد: «این یافته ها بر اهمیت تحقیق در مورد تاثیرات پلی فنول ها در محافظت از اعصاب در جنین های در معرض خطر تاکید دارد.»
محققان در این مطالعه، مشاهده کردند زنانی که در طول بارداری آب انار مصرف می کردند بهبود شبکه کابلی مغز و رشد مغز جنین شان به مراتب بهتر بود.

عارضه وحشتناکی که راه نفستان را می‌بندد!

با ‌عارضه‌ای که پس از عمل جراحی یا اختلال گوارشی، در شما احساس مرگ لحظه‌ای ایجاد می‌کند آشنا شوید.

اسپاسم حنجره یا لارنگواسپاسم یک تجربه نادر اما ترسناک است. این اتفاق هنگامی می‌افتد که تارهای صوتی به طور ناگهانی هنگام نفس کشیدن از کنترل خارج می‌شوند و جریان هوا را به داخل ریه‌ها مسدود می‌کنند. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است ‌از خواب بیدار شوند و خود را لحظه به لحظه قادر به صحبت یا نفس کشیدن نبینند.

عوامل ایجاد کننده اسپاسم حنجره

اسپاسم حنجره ممکن است با محرک‌های مختلفی ‌از جمله آسم، آلرژی، ورزش، تحریک‌کننده‌هایی مانند دود، گردوغبار، استرس، بیماری ریفلاکس معده یا GERD همراه باشد. در GERD شرایطی رخ می‌دهد که عضله حلقه مانند که به طور معمول بسته می‌شود تا محتوای معده خارج نشود، درست کار نمی‌کند. با ریفلاکس، اسیدهای معده به داخل مری بالا می‌روند و باعث تحریک می‌شوند.

قرار گرفتن مکرر در معرض اسیدهای معده می‌تواند باعث لطمه زدن به مری شود ‌و این آسیب می‌تواند منجر به اسپاسم لحظه‌ای تارهای صوتی شود که مجاری هوایی را می‌بندد و از ورود هوا و اکسیژن به ریه‌ها ‌جلوگیری می‌کند.

هنگامی ‌که اسیدهای معده به حنجره می‌رسند، به این بیماری رفلاکس حنجره یا LPR گفته می‌شود. بافت حنجره حتی ظریف‌تر و مستعدتر از مری برای آسیب دیدن است. سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی می‌تواند اسید بیشتری را به حنجره وارد کند، بنابراین یک عفونت تنفسی فوقانی قبلی یا فعلی ممکن است احتمال ابتلا به حنجره را افزایش دهد.

اسپاسم حنجره همچنین ممکن است عارضه جراحی باشد. بیهوشی مورد استفاده در طول عمل جراحی باعث تحریک تارهای صوتی به ویژه در کودکان می شود. اسپاسم حنجره ناشی از بیهوشی می‌تواند زندگی او را تهدید کند.

علائم اسپاسم حنجره

هنگامی که اسپاسم حنجره رخ می‌دهد، شخص احساس خفگی می‌کند و قادر به نفس کشیدن یا صحبت کردن نیست. بعضی اوقات در وسط شب رخ می‌دهد. ممکن است فرد به طور ناگهانی پس از بیدار شدن احساس خفگی کند. این حالت در اسپاسم حنجره، خواب (sleep) نام دارد که اغلب مربوط به GERD است. برخی از افراد در واقع در طی ‌این وقایع، هوشیاری خود را از دست می‌دهند.

بازگشت تنفس به حالت طبیعی، فقط یک یا دو دقیقه طول می‌کشد اما این تجربه می‌تواند وحشتناک باشد.
علاوه بر اسپاسم حنجره، افراد مبتلا به این بیماری معمولاً علائم ریفلاکس معده را هم دارند که شامل درد قفسه سینه، سرفه، مشکل بلع، سوزش ‌سر دل، حالت تهوع وگلو درد را هم دارند.

کارشناسان می‌گویند در نوزادان مبتلا به ریفلاکس معده، لارنگواسپاسم ممکن است در سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) نقش داشته باشد.
چگونه اسپاسم حنجره درمان می شود؟ اگر مشکل ریفلاکس معده باشد، درمان این بیماری می‌تواند به مدیریت حنجره کمک کند. پزشکان غالباً داروهای مهارکننده پمپ پروتون تجویز می‌کنند. این داروها تولید اسیدهای معده را کاهش می‌دهند، به طوری که مایعات کمتری از معده به داخل مری برگشت می‌خورند. گزینه دیگر عوامل پروکینتیک است؛ این عوامل باعث تحریک حرکت در دستگاه گوارش می‌شود تا میزان اسید موجود را کاهش دهد.

ممکن است بیمارانی که به این درمان‌ها پاسخ نمی‌دهند نیاز به عمل جراحی داشته باشند. یکی از گزینه‌های جراحی، فوندوپلاستی است یعنی روشی که قسمت فوقانی معده (فوندوس) را در اطراف مری می‌پیچند تا از برگشت اسیدها جلوگیری شود.

همچنین، یک حلقه از مهره‌های تیتانیوم می‌تواند در اطراف خارجی مری تحتانی قرار بگیرد. این حلقه دریچه بین مری و معده را تقویت می‌کند در حالی که هنوز هم اجازه عبور مواد غذایی و مایعات را می‌دهد.

توصیه‌هایی که اسپاسم حنجره و ریفلاکس معده را تسکین می‌دهنداز خوردن محرک‌های سوزش سر دل مانند آب میوه و میوه، کافئین، غذاهای چرب و نعناع خودداری کنید. وعده های غذایی کمتری بخورید و دو تا سه ساعت قبل از خواب از خوردن غذا اجتناب کنید. اگر سیگار می‌کشید، ترک کنید. زیر سر خود را به هنگام خواب مقداری بلند کنید. از محرک‌های آلرژی خودداری کنید. تکنیک‌های تنفسی از جمله تنفس کند و آرام هم ممکن است کمک کند. در کودکانی که در حین عمل جراحی اسپاسم حنجره در آنها ایجاد شده است، درمان معمولاً شامل حرکت دادن سر و گردن برای باز کردن راه هوایی است. این همچنین شامل استفاده از دستگاه (فشار مثبت و مستمر راه هوایی یا CPAP) برای انتقال مستقیم هوا به مجاری هوایی است. برخی از کودکان برای کمک به تنفس، باید لوله‌ای را درون گلو قرار دهند

درمان کبد چرب با ۴ گیاه دارویی

آیا می دانید کبد بزرگ ترین پالایشگاه، هم دربدن وهم درتمام دنیاست زیرا در پالایشگاه های عادی در نهایت ۱۰۰ تا ۲۰۰ ماده تولید می شود اما در کبد ۱۰ هزار ماده تولیدی داریم بنابراین کارکبد بسیار سنگین تر از پالایشگاه ها ست.

زمانی که غذا می خوریم، افزون بر ترکیب های ارزشمند، یک مقدار مواد زاید هم ایجاد می شود. مواد زاید سمی ازغذاهای سنتتیک و شیمیایی بسیار بیشتر تولید می شود به ویژه اگر رژیم غذایی ناسالم هم داشته باشیم بنابراین امروزه که افراد از غذاهای سنتتیک و مواد شیمیایی بیشتری استفاده می کنند، سموم بیشتری هم در کبدشان تولید می شود.

از این رو، افراد زیادی از کبد ناکارآمد و چرب رنج می برند. برای این که تاثیر سموم کبدی کمتر شود و از بین برود، بهتر است افزون بر مصرف غذاهای سالم از برخی گیاهان دارویی هم استفاده کنید.

مداومت در مصرف این گیاهان می تواند به خنثی سازی سموم کبدی و سلامت آن کمک کند زیرا کبد هرروز با سموم مختلفی درگیر است. از جمله پرکاربردترین گیاهان دارویی که در دسترس همه است می توان موارد زیر را نام برد:

زردچوبه

یکی از مواد غذایی برای پاک سازی کبد زردچوبه است. زردچوبه را می توان در تمام طول عمر و در تمام روزها استفاده کرد.

نتایج تحقیقی که انجام و در آوریل ۲۰۱۱ در مجله علمی غذا، منتشر شد؛ نشان می دهد؛ مصرف زردچوبه به جلوگیری از افزایش میزان کلسترول در خون کمک می‌کند. همچنین با تنظیم آنزیم‌های مسئول متابولیسم چربی، خطر بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهد.

کاسنی

مقالات زیادی درباره گیاه کاسنی وجود دارد که تاثیر مثبت آن را روی کبد به اثبات رسانده اند. این گیاه به عنوان محافظ بسیار خوب کبد شناخته می شود.

مصرف عرق کاسنی موجب کاهش میزان کلسترول خون می‌شود و به پاک سازی کبد و بدن از سموم و مواد زاید کمک می‌کند.

عرق کاسنی ‌موجب دفع آسان‌تر صفرا از بدن می شود، زردی را می‌زداید و به طور کلی کبد را سبک می‌کند. هر چه این عرق تلخ‌تر باشد فایده آن بیشتر است و در التیام امراض کبدی موثرتر عمل می‌کند. عرق کاسنی نقش به‌سزایی در تولید و ترمیم سلول‌های کبدی ایفا می‌کند ومنبعی سرشار از ویتامین C و از بین برنده بیماری‌های مزمن کبدی است.

شاه تره و خارمریم

شاه تره و خار مریم هم گیاهان مفید دیگری هستند که مصرف آن ها برای کبد مفید است. هرچه فرد میوه و سبزی بیشتری مصرف کند، کبد سالم تری دارد زیرا همه گیاهان ترکیبات مفیدی برای سم زدایی دارند. البته قدرت همه گیاهان برای پاک سازی کبد از سموم یکسان نیست و چهار گیاهی که به آن ها اشاره شد، جزو قوی ترین پاک کننده های کبدی هستند. از این رو، امروزه بیش از ۱۰۰ کارخانه داروسازی در دنیا از این گیاهان، دارو تهیه می کنند.

مصرف این گیاهان برای پیشگیری مناسب است همچنین اگر کبد درگیر شود می توانند تسکین بخش و درمان کننده باشند.

۷ ماده مغذی برای مقابله با استرس

تمرینات تنفسی، استفاده از اسانس‌ها و حتی صرف ۱۰ دقیقه زمان برای ارتباط گرفتن با حیوانات رام و خانگی از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند به کاهش اثرات فیزیولوژیکی استرس کمک کنند اما یکی دیگر از موارد مهم و اثرگذاری که می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد، استفاده از برخی از میان‌وعده‌های سالم و مناسب است.

به گفته متخصصان وقتی شخصی دچار استرس می‌شود، تمایل دارد به میان وعده‌های شیرین و سرشار از کربوهیدرات روی بیاورد چرا که مصرف این خوراکی‌ها به سادگی لذت‌بخش‌تر از سبزیجات سالم بوده و برای فرد آسودگی خاطر به همراه دارند.

اگرچه بسیاری در شرایط استرس‌زا به خوردن هله و هوله‌ها روی می‌آورند اما متخصصان خاطر نشان کرده‌اند که بسیاری از گزینه‌های سالم دیگر که همان لذت را برای فرد به همراه دارند نیز وجود دارند که نه تنها مضر نبوده، بلکه مزایای بسیاری برای سلامتی دارند.

در ادامه هفت خوراکی که از نظر علمی مزایای کاهش استرس آن‌ها ثابت شده به نقل از سایت "وِ‌ل‌ اَند گود" آورده شده است:


۱) آووکادو: آووکادو سرشار از فیبر است و می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند و در نتیجه از نوسانات قند خون که بر روحیه و اضطراب فرد تأثیر می‌گذارد، جلوگیری می‌کند. این میوه هم‌چنین سرشار از مواد مغذی تقویت کننده مغز است. در واقع آووکادو سرشار از ویتامین‌های B است که در بهبود عملکرد سلول‌های عصبی و مغزی نقش دارند. مییوان آووکادو را به صورت نان‌های تست حاوی آووکادو در مواقعی که استرس دارید، مصرف کنید تا شما را سر حال بیاورد.

۲) ماست: پروبیوتیک‌های موجود در ماست می‌توانند به ترمیم التهاباتی که استرس در روده ایجاد می‌کند، کمک کنند. به علاوه، ماست منبع خوبی از کلسیم و پروتئین است. می‌توانید در مواقع استرس‌زا از ماست‌های یونانی که سالم‌تر و محبوب‌ترند برای کاهش استرس استفاده کنید و برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر مقداری زغال‌اخته به آن اضافه بیافزایید.

۳) ماکا (جینسینگ پرویی) : ماکا نوعی گیاه اداپتوژنیک است و این بدان معناست که از آدرنال‌ها یعنی غده‌هایی که پاسخ هورمونی بدن به استرس را نشان می‌دهند، حمایت کرده تا به شما در مقابله با اضطراب و خستگی کمک کند. از آن جایی که طعم ماکا کمی گزنده است بهتر است آن را به صورت پودر درآورده و با مواد دیگر مانند مخلوطی گرم از کاکائوی کم قند یا بستنی وگان بر پایه آووکادو ترکیب کنید.

۴) مرکباتویتامین C که مرکبات، مقادیر زیادی از آن را دارا هستند، سطح اضطرابی را که اغلب ناشی از استرس است، پایین می‌آورد. هم‌چنین به تقویت سیستم ایمنی بدن که قطعاً در مواقع استرس می‌تواند تضعیف شود، کمک می‌کند. حتی بوییدن مرکبات نیز به آرامش اعصاب فرد کمک می‌کند. می‌توانید چند تکه از مرکباتی مانند پرتغال را به ماست یونانی یا سالادتان افزوده و آن را همراه با غذا یا به عنوان میان‌وعده میل کنید.

۵) سیب زمینی شیرین: کربوهیدرات‌های پیچیده، مانند سیب زمینی شیرین برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون نیز مفیدند. همان طور که گفته شد ثابت نگه داشتن سطح قند خون برای رهایی ذهن در زمان‌های استرس‌زا بسیار مهم است. سیب زمینی شیرین هم‌چنین باعث می‌شود که مغز تولید سروتونین را افزایش دهد. بهتر است سیب زمینی شیرین را بپزید و آن را با کره که دارای چربی‌های سالم است و دارچین که یک ادویه ضد التهاب است، صرف کنید.

۶) جوی دوسر: جو به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها در مقابله با استرس است. جو دوسر مانند آووکادو، دارای فیبر زیادی است که می‌تواند به حفظ قند خون و در نتیجه بهبود خلق و خو کمک کند. این ماده غذایی هم‌چنین سرشار از ویتامین‌های گروه B است که برای حفظ انرژی و بهبود سلامت مغز بسیار مهم هستند. اگر از بلغور جوی دو سر خسته شده‌اید می‌توانید از شیر جوی دوسر استفاده کنید.

۷) شکلات تلخ: تا زمانی که از شکلات تلخ استفاده کنید، شکلات می‌تواند یک وعده غذایی سالم باشد که در مواقع استرس به آن روی می‌آورید. در سال ۲۰۱۸ میلادی تحقیقات دانشگاه لوما لیندا نشان داد که شکلات تلخ با حداقل ۷۰ درصد کاکائو می‌تواند بر سطوح استرس و خلق و خو تأثیرات مثبتی داشته باشد. می‌توانید چند تکه شکلات تلخ را در طول روز به عنوان میان وعده مصرف کنید. 

کد خبر 387411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.