حفاظت از باغات شیراز نیازمند رویکردهای نوین است

مدیر کل امور شهرسازی شهرداری شیراز گفت: تعیین حریم شهر شیراز و لزوم توجه بیشتر به منافع مالکان باغات قصرالدشت از اولویت‌های مدیریت شهری است.

ناصر رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تعیین حوزه حریم کلانشهر شیراز و بازنگری ستاد باغات قصرالدشت از مهم‌ترین مباحث حال حاضر شهر شیراز است، اظهار کرد: مساحت باغات شهر شیراز بالا است؛ همچنین محرومیت موجب شده تا مهاجران زیادی از شهرها و استان‌های دیگر کشور به استان فارس مهاجرت و در حریم شهر شیراز ساکن شوند.

وی با اشاره به انجام طرح بازنگری باغات قصرالدشت در حوزه رویکردی و راهبردی، ادامه داد: درصدد هستیم تا از طریق شورای اسلامی شهر طرح باغات را ساماندهی و طرح جدیدی برای باغات قصر الدشت اجرا کنیم؛ طرح ساماندهی باغات موجب شده تا باغداران با انگیزه بیشتری نسبت به حفظ باغ‌های خود اقدام کنند و همچنین محیط شهر از وجود این باغات بهره‌مند شود.

مدیر کل امور شهرسازی شهرداری شیراز با بیان اینکه باغات قصر الدشت در قلب شهر شیراز قرار دارد، تصریح کرد: مالکانی که پلاک‌های مسکونی آن‌ها در اطراف این باغ‌ها واقع است از وجود باغ‌ها سود می‌برند و خانه مسکونی اطراف آن‌ها متری ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

رضایی با تاکید بر اینکه باغات شیراز شناسنامه شهر هستند و حفاظت از آن‌ها نیازمند رویکردهای نوین است، اضافه کرد: باید سیاست‌های تشویقی برای باغداران در نظر گرفته شود؛ تعیین لایحه عوارض در شهر به منظور حفظ باغات و ایجاد حریم منظر و حق منظر، از جمله سیاست‌های در حال پیگیری است.

مدیر کل امور شهرسازی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: با وجود قرار گرفتن باغات قصرالدشت در محدوده شهری، اما در قوانین شورای عالی شهرسازی و معماری جزء محدوده شهری محسوب نمی‌شوند و قوانین حریم شهر برای آن‌ها اعمال می‌شود و خط محدوده شهر از اطراف آن‌ها گذشته و ستاد باغات جزیی از حریم شهر شیراز است.  چنانچه این باغات جزء محدوده شهر حساب شود شهرداری موظف به ارائه خدمات شهری خواهد بود و در نهایت نیز منجر به تخریب باغات می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده برای باغات قصرالدشت باید براساس قوانین حریم باشد چراکه این باغ‌ها جزء شهر محسوب نمی‌شود و طرح خاص خودش را دارد، افزود: قانون، مالک را موظف به حفظ باغ خود کرده است و او حق هیچ‌گونه ساخت و سازی در قالب گروه‌های پنجگانه تعریف شده برای باغات را ندارد، اما حفاظت از این باغ‌ها برای مالک هزینه دارد به همین دلیل شهرداری باید رویکرد و راهبردهای جدیدی در حوزه باغات داشته باشد تا باغداران در مقابل اقدام مثبتی که برای شهر انجام می‌دهند انگیزه کافی برای حفاظت از باغات را هم داشته باشند.

به گفته رضایی نبود توجه کافی به باغات موجب شده تا مساحت آن‌ها از سه هزار هکتار به حدود یک هزار هکتار برسد و مساحت زیادی از باغ‌ها طی سال‌های اخیر تخریب شود که در این راستا باید وضع موجود طرح تفصیلی در حوزه باغات بازنگری شود.

کد خبر 387406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.