۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸
هم مقاومت هم مذاکره

صحبت های رئیس جمهور در مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیر ساخت‌های روستایی، ماموریت ماکرون در نجات برجام، حساسیت نسبت به آگهی های تلویزیونی در مجلس و شاخص های جدید زندگی بهتر ازجمله تیترهای امروز_سه شنبه ۵ شهریورماه_است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات روز گذشته حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیر ساخت‌های روستایی اختصاص داده و درتیتر یک خود نوشته است: «هم مقاومت هم مذاکره» رئیس جمهوری در این بخش، با برشمردن دستاوردهای برجام، از مخالفان این توافق انتقاد کرد و گفت: برخی که در گوش‌شان پنبه‌ است، مدام می‌گویند از مذاکره با قدرت‌های بزرگ چه سودی برده‌ایم؟ بعد از مذاکرات به جای یک میلیون بشکه بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه صادر کردیم و میلیاردها دلار از پول‌هایمان به کشور بازگشت و هر ماه حدود یک میلیارد از پول‌های کشورمان آزاد شد و قطعنامه‌هایی که امریکا ۳۰ سال برای آن زحمت کشیده بود، مانند بت‌ها خراب کردیم و سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب کشور شد. او اضافه کرد: عده‌ای زمانی که سرمایه‌گذاری‌های خارجی وارد کشور شد، هیچ حرفی نمی‌زدند، اما وقتی آنان از کشور می‌روند، همان‌هایی که سکوت کرده بودند، زبان به اعتراض باز می‌کنند که چرا اینها رفته‌اند. روحانی درعین حال، با انتقاد از برخورد دوگانه این منتقدان با دستگاه‌های مختلف کشور تصریح کرد: باید از کار هر فردی که در کشور خدمت می‌کند سپاسگزاری کنیم و ناشکری است که کار یک نهاد را خوب توصیف کنیم و نسبت به نهاد دیگر، ناشکر باشیم، ظاهراً یک عده فقط نصف قانون اساسی را قبول دارند اما معتقدیم که همه اصول قانون اساسی باید محترم شمرده شود.

روزنامه ابتکار، صفحه نخست امروز خود را به بررسی سایه پررنگ ایران در چهل و پنجمین نشست سران هفت کشور صنعتی اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «ماموریت ماکرون برای نجات برجام» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: یکی از مهم‌ترین محورهای سومین و آخرین روز نشست سران هفت کشور صنعتی در فرانسه با تمامی چالش‌های آن، بار دیگر معطوف به ایران بود؛ امری که حضور غیرمنتظره ظریف در شامگاه یکشنبه در شهر بیاتریز علاوه بر شگفتی محافل خبری، روز آخر این اجلاس را به میزان زیادی تحت‌الشعاع خود قرار داد.

در همین راستا و در حالی که جزئیاتی از دیدارهای روز یکشنبه ظریف با مقامات فرانسوی در محل اجلاس سران جی هفت منتشر شده است، برخی از مقامات فعلی و سابق آمریکا، حضور ظریف در این اجلاس را نشانه بی‌احترامی میزبان به رئیس‌جمهوری آمریکا تعبیر کرده‌اند. هرچند که ترامپ روز گذشته اعلام کرد که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه برای دعوت از ظریف با وی گفت‌وگو کرده و این سفر به هیچ وجه بی‌احترامی به شخص وی نبوده است، سناتور لیندسی گراهام در واکنش به حضور ظریف در محل اجلاس سران گروه هفت‌ گفته است: اگر فرانسوی‌ها بدون مشورت با آمریکا از محمدجواد ظریف برای نشست گروه هفت دعوت کردند، این موضوع ضعفی بزرگ را در مقابل ایران نشان می‌دهد و درواقع بی‌احترامی بزرگی به دونالد ترامپ صورت گرفته است.
از سوی دیگر نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل نیز در واکنش به سفر غیرمنتظره ظریف به جنوب فرانسه و دیدار ۴ ساعته‌اش با مقامات این کشور، اقدام ماکرون را ریاکارانه قلمداد کرد و آن را توهینی بزرگ نسبت به رئیس‌جمهوری آمریکا و سران گروه هفت دانست. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که روز یکشنبه برخی از مشاوران دونالد ترامپ به رسانه‌های آمریکایی گفته بودند که رئیس‌جمهوری فرانسه قصد دارد در این نشست ترامپ را در حالت انزوا قرار دهد. از سوی دیگر دیروز روزنامه واشنگتن تایمز نیز با اشاره به حضور ظریف در شهر بیاتریز فرانسه، این سفر را موجب تعجب کاخ سفید دانسته و نوشت: مقامات فرانسوی در این خصوص صحبتی با ترامپ مطرح نکرده بودند که همین موضوع بیانگر اختلاف و شکاف عمیق میان اروپا و آمریکا بر سر ایران است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خودبه بررسی واکنش تندروها پس از حضور ظریف در اجلاس G۷ پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «دیپلماسی ستیزی» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: فارغ از اینکه سفر بی‌سابقه ظریف به شهر بیاریتز فرانسه و دیدارهای دیپلماتیک در حاشیه اجلاس سرانG۷ چه جایگاهی برای ایران و سکاندار دیپلماسی آن در جهان ترسیم می‌کند، باید منتظر اثرات مهم این اتفاق در جهت دور کردن سایه تنش و جنگ وگشایش روابط اقتصادی و مالی خواهد بود. در این بین هستند کسانی که این نوع فعالیت‌های وزیر امور خارجه و در کل دولت حسن روحانی را نمی‌پسندند. تندروهای داخلی و اعضای اپوزیسیون خارجی از جمله هواداران آنها به‌ویژه براندازان، در راس این افراد قرار دارند.در این گیرودار، دولت بدون توجه به فشارهای درونی و بیرونی، برنامه‌های خود را به پیش می‌برد، ولی این پیش بردن با هزینه‌های متعددی همراه است. دولت عمده انرژی خود را باید صرف توجیه رقبای درونی و دشمنان بیرونی کند و به‌تبع نمی‌تواند زمان و توان کافی برای تعیین استراتژی‌های بیشتری برای پیش بردن برنامه‌های خود داشته باشد. در خارج از کشور نیز بخش اعظمی از توان هیات‌های دیپلماتیک ایرانی باید صرف پاسخ دادن به سئوالاتی باشد که از فعالیت‌های مغرضانه مخالفان خارج‌نشین استخراج شده‌اند.

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود را به تذکر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران خطاب به مسعود پزشکیان ریاست دیروز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «صداوسیما اگر در سود محصولات آگهی‌های تکراری و خسته‌کننده شراکت دارد اعلام کند» کواکبیان در تذکر خود تاکید کرد:بیش از ۱۶۰ نفر از نمایندگان مجلس در حمایت از آقای دکتر ظریف نامه‌ای را امضا کرده‌اند که الان چند روز است که از آن می‌گذرد و خواهشم این است که خوانده شود.  رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس افزود: من همینجا به آقای دکتر ظریف خداقوت می‌گویم. بالاخره ایشان به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی به اجلاس گروه ۷ رفتند و انشالله موفقیت‌هایی   عرصه روابط بین‌الملل و دیپلماسی داشته باشیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به برخی آگهی‌هایی که در صداوسیما پخش می‌شود، اشاره کرد و گفت: گفته می‌شود در بعضی از آگهی‌هایی که صداوسیما پخش می‌کند، خودش هم شراکت در سود فروش آن محصول دارد که اگر واقعا اینطور باشد، بفرمایید لااقل بدانیم. چون واقعا بیش از حد پخش بعضی آگهی‌ها خسته‌کننده می‌شود.  نماینده مردم تهران در مجلس همچنین به هفته دولت اشاره کرد و اظهار داشت: آخرین نکته بنده هم این است که در هفته دولت خواهشی که ما داریم این است که بعضی از پروژه‌هایی که واقعا برای استان تهران و شهر تهران مهم است، پوشش لازم داشته باشد و اگر پیگیری‌های کمی هم از طرف نمایندگان تهران صورت گرفته، حتما گفته شود.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی وضعیت رفاهی و کیفیت زندگی کشورها پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «شاخص جدید زندگی بهتر» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیخ داده است: سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) با معرفی شاخصی فراتر از آمارهای خشک اقتصادی، سعی کرد وضعیت رفاهی و کیفیت زندگی کشورها را به تصویر بکشد: «شاخص زندگی بهتر». یکی از معیارهای مهم زندگی بهتر، «توازن کار-زندگی» است که بیشترین و کمترین ساعات کار و فراغت اقتصادهای دنیا را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. بررسی‌های این پروژه نشان داد که کشورهای ایتالیا، فرانسه، هلند و اسپانیا بیشترین فراغت را در روز دارند و در مقابل کشورهای کلمبیا، ترکیه و مکزیک، بیشترین ساعت کار را در هفته تجربه می‌کنند. اگر ایران (با احتساب ۴۴ ساعت کار در هفته) در این بررسی قرار داشت، در ۵ کشور بالای لیست قرار می‌گرفت. البته از دریچه دیگر، ایران در قله این لیست نیز می‌تواند قرار گیرد. یکی از شاخص‌های مورد بررسی، درصد جمعیتی است که بالای ۵۰ ساعت در هفته کار می‌کنند. ترکیه با ثبت نرخ ۳۳ درصد در رتبه نخست شاخص مذکور قرار گرفت؛ اما داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهند که ۳/ ۳۸ درصد از نیروی کار ایران، بیش از حدود ۵۰ ساعت در هفته کار می‌کنند، پس ایران می‌تواند رتبه نخست این حوزه را در جهان داشته باشد. همه این فعالیت بیش از حد در حالی است که یافته‌های علمی و شواهد تجربی بررسی اخیر ثابت کرد که کار بیش از حد، کاهش بهره‌وری و خروج نهایی نیروی کار را سبب خواهد شد.

کد خبر 387393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.